Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 15:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forskel mellem processor subtypes (i.e. Intel Core i5-540M og i5-2410M)

Hej Eksperter,

Jeg sidder og kigger på en ny bærbar, men kan ikke helt gennemskue hvad forskellene mellem processor undertyperne betyder for computerens ydeevne. Jeg er kommet frem til at i5 serien er det jeg skal have, men inden for denne kategori er jeg stødt ind i flere undertyper (tror jeg nok ****M i navnet angiver).

Jeg har prøvet at sammenligne dem gennem Intels sammenlignings-system: http://ark.intel.com/compare/43544,52224
Men de forskelle den viser kan jeg ikke rigtig gennemskue om betyder noget for computerens ydeevne.

1. Hvad betyder tallet der står foran M (540 og 2410)?
2. Hvad er forskellen mellem undertyperne mht. ydeevne? (til en maskine der hovedsaligt skal bruges til kontor-brug, i.e. Word, Excel og SPSS)

Post venligst med svar med det samme, så fordeler jeg point til alle de svar der gør mig klogere :)
Avatar billede bakgerding Nybegynder
05. september 2011 - 16:33 #1
Forskellen mellem disse to er at 540M er uden sandy brigde, hvor 2410M er med sandy bridge.

2410M, er en processor som skiller sig ud fra den gamle model 540M, da den er en lille smule hurtigere og grønnere, den bruger mindre energi, ifh. til de ældre modeller.

Håber det er noget du kan bruge til noget.
Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 16:36 #2
Hvad mener du med sandy bridge? Og hvorfor netop disse tal, har de i sig selv en betydning? hvad er f.eks. forskellen fra en 540 og en 560?
Avatar billede bakgerding Nybegynder
05. september 2011 - 17:29 #3
sandy bridge er chipsettet på bundkortet, oversat betyder det er bundkortet har en hurtigere overførsel fra til sata.

de tal har ikke en betydning, bare at man kan se hvor nye de er og når man kender til dem ved man det er med sandy bridge eller ikke.

forskellen fra 540 til 560 er at 560 har en hurtigere overførselsdata ifh. til 540, det er den forskel jeg kender på disse processorer.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
05. september 2011 - 17:42 #4
Sandy bridge er faktisk navnet på cpu-arkitekturen. Det er altså ikke bare chipsettet.
Avatar billede bakgerding Nybegynder
05. september 2011 - 18:23 #5
ved jeg godt, men ville ikke være alt for teknisk overfor en der ikke kender det.
Avatar billede darkhero Nybegynder
05. september 2011 - 19:20 #6
Tak for den hurtige uddybning!

Ville I så mene, at en computer til kontor brug ville være pengene værd at investere i en i5-2410M frem for i5-540M, eller er forskellen ikke mærkbar til denne type opgaver?

kalle_gk, du må meget gerne smide et svar ved lejlighed så du kan få point når spørgsmålet afsluttes :)
Avatar billede bakgerding Nybegynder
06. september 2011 - 16:03 #7
det kommer lige her
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. september 2011 - 18:40 #8
Du vil ikke mærke nogen forskel.
Pc'en med 540 cpu'en er formentligt en (forlængst) udgået model og det må afspejles i prisen.
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. september 2011 - 18:41 #9
Hvilke pc'er drejer det sig i øvrigt om?
Avatar billede darkhero Nybegynder
06. september 2011 - 20:45 #10
Vurderer om det kan betale sig at købe en ThinkPad T420 [1] frem for en T410 [2], da grafikkort nok ikke betyder så meget til kontor brug, hvilket er den anden forskel jeg kan finde:

[1] http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3829
[2] http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3732

Men det var også generel interesse, for at forstå hvad forskellen er.
Avatar billede darkhero Nybegynder
07. september 2011 - 10:31 #11
En anden mulighed var at købe en T410 med en i7 processor: http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=124&products_id=4066

Hvis man overhoved kan sige det, hvad er så bedst af:
Intel Core i7-620M (2,66 GHz)
eller
Intel Core i5-2410M (2,3GHz)
?
Avatar billede darkhero Nybegynder
07. september 2011 - 10:38 #12
http://ark.intel.com/compare/43560,43544,52224

1MB større Cache, men ½ System Bus og lavere max memory bandwidth. Hvis bare jeg vidste hvad alt dette betød :)