Avatar billede n-emy Nybegynder
08. september 2011 - 03:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Redigere i word-dokument/formular med VBA?

Hej derude

Jeg har fået et word-dokument tilsendt, som er en formular, hvor man kan udfylde nogle tal som den så selv regner sammen. Jeg er blevet bedt om at ændre noget tekst i dokumentet, men det er ikke bare lige til, alt form for redigering er låst og alle knapper i word er ikke tilgængelige. Jeg har søgt lidt på det her og der, og er kommet frem til jeg nok skal ud i noget VBA for at komme ind og ændre det, men mit spørgsmål er så, hvad skal jeg helt konkret bruge af program for at komme ind i VBA-redigering, følger der noget med officepakken eller hvordan?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. september 2011 - 09:16 #1
VBA er indbygget i alle applikationerne (Word, Excel, Acces o.s.v.).

VBA-vinduet kan åbnes med Alt+F11.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. september 2011 - 09:45 #2
Det lyder til at være en formular, som er lavet med formularfelter som dem, der findes i Word 2003. En sådan formular skal være beskyttet som formular, for at felterne kan bruges. Du kan ikke redigere dokumentet uden at fjerne beskyttelsen - heller ikke via VBA. Hvis formularen er beskyttet med password, skal du kende dette password for at fjerne beskyttelsen.

Hvilken version af Word bruger du? Hvis du bruger Word 2003, kan beskyttelsen fjernes via "hængelåsen" i værktøjslinjen Formular. I Word 2007 og 2010 kan beskyttelse fjernes fra fanen Udvikler eller fanen Gennemse.

En formular kan godt laves, så den kan udføre beregninger, uden at der er involveret makroer/VBA. Så det er ikke sikkert, at du har brug for VBA.

Beskyttelsen skal sættes igen, når du er færdig med redigeringen.
08. september 2011 - 09:46 #3
Hvis formularen er låst for redigering, skal du have det låst op for at redigere - uanset om du gør det direkte eller via VBA.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. september 2011 - 09:48 #4
Tilføjelse:
Beskyttelsen kan godt fjernes via VBA - men den skal fjernes, før der kan gøres andet. Der er ingen grund til at bruge VBA, hvis der ikke er involveret makroer i formularen i forvejen.
Avatar billede tma Juniormester
09. september 2011 - 08:51 #5
Du kan sagtens bruge VBA og skal ikke installere yderligere. Når du har dit word-dokument, taster du blot ALT+F11 så er du i kodevinduet. Her ser du også de makroer som er optaget. Det kan være en god ide at fjerne overflødige linier som opstår når man optager en makro, f.eks. hvis man har været i sideopsætning og ændre en topmargin, så noteres også alle andre indstillinger fra sideopsætning.

/Torben