Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 15:00 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte bærbar

Har en bærbar Dell inspiron 1525 med Vista.

Den er gået i startreparation. Når den har kørt der et stykke tid siger den at den bærbare ikke kan repareres.
Så kommer den til et sted hvor jeg kan vælge at reparere igen eller bare starte windows normalt. Hvis jeg vælger at starte windows normalt så går der kun et kort stykke tid før der blinker en blå skærm og så er jeg tilbage hvor igen kan vælge.

Hvad gør jeg?
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 15:08 #1
Problemsignatur:

Problemsignatur 1: autofailover
2: 6.0.6000.16386..6.0.6001.18000
3: 6
5: norootcause
6: norootcause
7: 0
8: 1
9: systemrestore
10: 0
Avatar billede Bauz Nybegynder
13. september 2011 - 15:40 #2
Det lyder meget som en problem jeg havde, prøv at gå ind i BIOS og find noget der hedder Hardisk tjek eller sådan i den stil
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 15:51 #3
Jeg trykkede F12 og gik ind i "diagnostics" hvilket gav følgende:
error code: 147
msg: error code 2000-0147
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 16:22 #4
Kan du starte op i fejlsikret tilstand ved at trykke f8 gentagne gange med det samme under opstart?
Du vil komme ind i en sort programvindue.
Prøv Fejlsikret tilstand uden nogle tilføjelser.
Kommer den op at køre kan du prøve en chkdsk:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Avatar billede haverslev Novice
13. september 2011 - 16:32 #5
error code 2000-0147 på en Dell, er som regel et problem med CD/DVD drevet.

De fleste gange kan det fixes ved at fjerne drevet fra maskinen og starte den op uden drevet i.
Efterfølgende kan man stoppe maskinen normalt og derefter montere drevet igen og den vil i 75% af tilfældende kører OK igen

Se her hvordan du fjerner drevet:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins1525/en/SM/optical.htm#wp1179928

Error code:
http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=us&l=en&s=dhs&docid=266787#CDDVD
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 17:05 #6
Det gjorde ingen forskel:(
Avatar billede haverslev Novice
13. september 2011 - 17:12 #7
Kan du komme i Bios ??

Der står som regel hvilken tast du skal trykke på for at komme i bios-f.eks F1 eller F2

Når du er derinde, med drevet afmonteret, så vælg at "load default settings" - det er nok F9 du skal trykke på og derefter F10 for at gemme indstillingen.
Den vil herefter selv starte igen og med lidt held også korrekt op :-)
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 17:17 #8
Jeg kan godt komme ind i BIOS. Hvor finder jeg det "load default settings"
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 17:39 #9
Det hjalp ikke med "load default settings"
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 17:40 #10
Den gentager "startreparation" uanset hvad jeg prøver at trykke på
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 18:02 #11
#4 Kunne den heller ikke?
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. september 2011 - 22:23 #12
#4 - nej det har ikke været muligt.
Avatar billede Bauz Nybegynder
14. september 2011 - 11:45 #13
Jeg havde engang et program jeg brændte ned og som jeg ku boot når pcen startede, så kunne jeg løse fejl på hardisk og andre ting

Men har lige smidt ud af hovedet hvad det hed, skal nok lige lede efter det sener idag og komme tilbage med det
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2011 - 15:53 #14
#13 Ultimate boot cd eller Hirens boot cd?
Avatar billede Bauz Nybegynder
14. september 2011 - 20:59 #15
Det er Hirens boot Cd :)
Avatar billede dyrbye Praktikant
14. september 2011 - 23:05 #16
Det er ikke længere muligt at få den til at starte med cd.
Avatar billede dyrbye Praktikant
22. september 2011 - 13:41 #17
Nu har jeg købt en ny harddisk og prøver at lægge xp ind.

Så skriver den: Der er syntaks fejl i den .SIF-FIL, installationsprogrammet bruger i linje 1235
Avatar billede dyrbye Praktikant
22. september 2011 - 13:44 #18
Den skriver at den går i gang med windows installation men så kommer meddelelsen med linje 1235.
Avatar billede haverslev Novice
22. september 2011 - 17:26 #19
Der er en væsentlig forskel i at installere XP eller Vista/W7 på din maskine.

Din maskine er med SATA harddisk og der er "indbygget2 drivere i Vista/w7, således de kan se/finde din harddisk og installeres på den.
Men XP har IKKE denne Sata driver inbygget og skal i mange tilfælde installeres via F6 i selve installationen.
Driver hentes fra Dell`s hjemmeside.

Eller man kan i nogle maskiner gå i Bios og disable AHCI eller sætte den til Native IDE mode/support.
Avatar billede dyrbye Praktikant
25. september 2011 - 21:09 #20
Den er fuldstændig død nu.

Nogen som vil have point?
Avatar billede haverslev Novice
26. september 2011 - 08:15 #21
DØD??

Det vil sige, at du f.eks ikke kan komme i bios og leve en "Load default settings" ?

Og evt. efterfølgende finde punktet "Disable AHCI" eller "Native IDE Mode" og efterfølgende få den til at starte op på din CP cd ?
Avatar billede dyrbye Praktikant
26. september 2011 - 12:01 #22
Starter maskinen. Når den til der hvor man ser at der skal trykkes F12 for at komme i BIOS så starter forfra.
Det hjælper ikke at trykke nogen som helst knap.
Avatar billede haverslev Novice
27. september 2011 - 07:49 #23
Er det ikke F2 du skal trykke på for at komme i Bios ??
(det plejer det at være på nyere DELL modeller)

F12 er nok adgang til en BOOT menu !
Avatar billede dyrbye Praktikant
27. september 2011 - 14:12 #24
Jeg har trykket på samtlige taster uden held:(
Avatar billede haverslev Novice
27. september 2011 - 20:22 #25
Prøv lige at tage 220V fra den.
Tage batteriet helt af maskinen og tryk nogle gange på startknappen mens 220V og batteri er afmonteret.

Sæt batteri og 220V til igen og prøv at se om ikke den vil reagere på div. tastetryk.
Avatar billede dyrbye Praktikant
27. september 2011 - 22:40 #26
Hjalp desværre ikke.
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2011 - 12:36 #27
En sidste ting.

Prøv at fjerne CD/DVD drevet som beskrevet i #5
og
derefter prøv at udføre det i #25 en gang til.

Hvis ikke det hjælper, så er jeg sgu bange for at den er "død"
Avatar billede dyrbye Praktikant
28. september 2011 - 12:41 #28
Prøver:)
Avatar billede dyrbye Praktikant
29. september 2011 - 15:45 #29
Virker heller ikke
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2011 - 10:11 #30
En allersidste ting.

Fjern 220V, fjern batteriet og derefter fjerne det Cmos batteriet der er på bundkortet i nogle minutter - se vejledning - derved mister motherbordet al spænding til bios chip osv. osv.

Efter nogle miutter så samler du skidet igen og se om du kan komme videre :-)

http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins1525/en/SM/coinbatt.htm#wp1179839
Avatar billede dyrbye Praktikant
02. oktober 2011 - 17:10 #31
Heller ikke:(
Avatar billede haverslev Novice
03. oktober 2011 - 15:18 #32
Hmm, så har jeg desværre ikke mere - den må nok betragtes som værende død.
Avatar billede dyrbye Praktikant
06. november 2011 - 07:41 #33
Svar