Avatar billede lavisvires Nybegynder
14. september 2011 - 10:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilføje printere..

Hej

Jeg kan pludselig ikke se nogen af mine installerede printere.
Når jeg så prøver at tilføje en ny printer, kommer den frem med følgende meddelelse:

windows kan ikke åbne tilføj printer. Den
lokale printspoolertjeneste kører ikke.
Genstart spooleren eller computeren..

Hvad skal jeg gøre?

Jeg har været inde i -> kontrolpanel/administration/tjenester/printspooler, og den står på Automatisk.

På forhånd tak
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2011 - 11:13 #1
Hvis du fortalte hvilket OS. du har er der sikkert hjælp at hente det ville heller ikke gøre noget hvis du fortæller hvilke printere?
Avatar billede lavisvires Nybegynder
14. september 2011 - 12:33 #2
Windows 7.
I princippet er det nok ligegyldigt med printernavn, da problemet allerede opstår når jeg trykker "tilføj printer"
Men det er HP ColorLaserjet 1015 MFP
Avatar billede Wally73 Mester
14. september 2011 - 12:37 #3
Den er helt fint den står til automatisk, men det nytter ikke noget, hvis den stadigvæk ikke er startet.

Start servicen og se om der kommer en fejl.
Kontroller også eventloggen for fejlmeddelelser.
Avatar billede lavisvires Nybegynder
14. september 2011 - 12:45 #4
Har nu prøvet at starte den (igen) og denne besked kommer nu frem, når jeg trykker tilføj printer:

Windows kan ikke åbne Tilføj printer.
Handlingen kunne ikke fuldføres (fejl
0x000006be).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2011 - 12:49 #5
Du har sandsynligvis en forlist printerinstallation på PC´en.

Afinstaller alt software du har på maskinen, der har med printere at gøre - og prøv så igen.
Avatar billede lavisvires Nybegynder
15. september 2011 - 08:54 #6
Det er nu også prøvet, uden held..
Avatar billede Wally73 Mester
15. september 2011 - 09:58 #7
Var der noget i eventloggen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2011 - 10:21 #8
Gå i stien c:\Windows\System32\spool\PRINTERS og slet eventuelle filer. Det vil i givet fald være rester af forliste printjobs - i rigtig sjældne tilfælde (primært i Win2000 og tidligere) kunne forliste printjobs få spooleren til at gå ned.

Er der ikke filer her, kommer vi ud i noget snavs - for så er du nødt til at slette driverfilerne manuelt.

De ligger i c:\Windows\System32\spool\drivers\ og så en undermappe.

Du vil også slette driveren for eventuelle XPS/PDF printere - så nøjes med at slette en mappe ad gangen, så gør du mindst skade.

Ellers slettes mapperne i rækkefølgen for operativsystemer du IKKE kører - eks:

WIN40 -> Hører til Windows NT4 (og delvist 2000) - har du drivere i denne mappe kan du være sikker på ballade :-) - slet mappen og genstart.

X64 -> Hører til 64bit operativsystem - kører du 32 bit er det denne du sletter.

w32x86 -> hører til 32bit operativsystem, og er den normale drivermappe for Windows XP->Windows 7. Denne slettes til sidst.

BIDI og Color mapperne hører til kommunikation og farveprofiler - disse er der sjældent problemer med.

Og endelig kan der forekomme andre mapper, som jeg ikke vil komme ind på på stående fod.

Men altså - slet én mappe ad gangen og genstart, for at se om det har hjulpet. Du kan evt. nøjes med at kopiere den et andet sted hen, så du kan gendanne den, hvis det ikke løste fejlen...
Avatar billede lavisvires Nybegynder
29. september 2011 - 06:26 #9
ole_madsen ->
Svar tak, da din metode løste problemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. september 2011 - 08:41 #10
Hermed svar...