Avatar billede tomojo Nybegynder
14. september 2011 - 18:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brother DCP-165C, Rensning af printerhoved?

Jeg har været så dum at lade min printer stå ubenyttet hen i en flyttekasse, efter flytning for et års tid siden..

Jeg er HELT klar over at problemerne således er rimeligt selvforskyldt :oS

Nu har jeg så fundet den frem, skiftet alle patroner til nye og forsøgt at tage den i brug.

Men: Jeg kan overhovedet ikke få den til at printe sort. Jeg har renset 8-10 gange uden resultat. Jeg har fundet gode videoer og forklaringer omkring rensning af printhoveder, men ingen der beskriver hvorledes jeg kommer ind til printerhovedet på denne (Brother DCP-165C) :-(

Nogen der kan forklare mig proceduren ?

..Og så lige til en anden gang: Hvordan "klargør" man en printer til at stå hen ubrugt et stykke tid ?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2011 - 18:46 #1
Nu har jeg en printer, hvor det hele skiftes ud når patronerne er tomme. På denne tages bare partonerne ud og der monteres en clip henover partronen.
Men med fast hoved er det jo en anden sag. Er den fra ny udstyret med en anordning der sad på som du fjernede da du tog den i brug?
I øvrigt har jeg hørt, at hvis man skal skifte dette hoved kan det ikke betale sig, med mindre man kan rense det.
Er det svært at tage hoveet ud?
Man kunne jo forsøge at sætte hovedet i noget rensevæske.
Før i tiden fyldte jeg selv patronerne, og der brugte jeg rensevæske fra trykspar.
http://www.trykspar.dk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=108&products_id=772
Avatar billede tomojo Nybegynder
14. september 2011 - 19:08 #2
Jeg købte den brugt (en måned gammel, havde kun været brugt til at printe invitationer med), så jeg ved ikke om der har været nogen anordning monteret fra ny..

Jeg syntes jeg kan forstå ud fra flere søgninger at denne printer ikke lige er den letteste at fifle med. Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg skulle få hovedet ud.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2011 - 10:51 #3
Så kan du sandsynligvis ikke, uden at skulle splitte den helt ad...

Men hvis du slukker den, når printhovedet er kørt frem (eks. som når du skal skifte blæktanken), kan du så ikke komme til at gnubbe et spritvædet kaffefilter ind mod printhovedet? - og lade det søbe lidt...
Avatar billede tomojo Nybegynder
18. september 2011 - 17:55 #4
Jeg prøver at se om jeg på en eller anden måde kan snyde den til at stille hovedet et sted hvor jeg kan komme til det..

Efter at have brugt endnu mere tid på nettet er jeg kommet frem til at det ikke er et unormalt problem for Brothers printere i denne klasse, at de ikke vil udskrive sort. At printhovederne er dårlige, og at hvis de går i stykker kan en reparation ikke betale sig.. Øv, øv og atter øv..
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2011 - 18:29 #5
Det er nemlig korrekt. Mener jeg har set et sted at reparation (udskiftning af printerhoved) koster det samme som en ny printer.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 18:00 #6
Hvad endte denne med?
Avatar billede tomojo Nybegynder
03. oktober 2011 - 00:30 #7
Jeg venter på at få tid til at skille skidtet ad, men jeg vil lige prøve tricket med kaffefilter og sprit først.
Jeg har dog lige nogle opgaver der skal udskrives over det næste stykke tid, så jeg venter til det er overstået.
I mellemtiden udskrives al tekst i mørkeblå/lilla/brun :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. oktober 2011 - 09:10 #8
Så skal du lige være klar over, at jo mere man printer med et tomt/udtørret printhoved, jo større chance er der for at det brænder sammen.

Blækket presses gennem printhovedet ved at blive varmet en smule de steder, det skal passere printhovedet - derved bliver det lidt tyndere, og kan passere.

Men når printhovedet omvendt ikke har noget blæk der køler det af, ender det med at brænde sammen...
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2011 - 17:22 #9
Ja det gør det. Og på en printer med fast hoved så bliver det dyrt.
Avatar billede tomojo Nybegynder
21. oktober 2011 - 17:42 #10
Ok.. Tak for hjælpen.. Jeg prøvede "sprit på kaffefilter" modellen, måske for sent, ihverttilfælde uden resultat.. 1 stk billig printer indkøbt i stedet.