Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 12:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Køre linux commands på en Synology NAS

Hej.

Jeg har en Synology DiskStation d410j og jeg skal encode en masse videofiler med HandBrake der (så vidt jeg ved) også fungerer ved at bruge konsollen. Mit spørgsmål er derfor, er det muligt at sætte min NAS server igang med at encode mine videoer så jeg slipper for at have min stationære kørende? Det gør slet ikke noget at det går langsomt, bare jeg kan følge med i processen :)

På forhånd tak.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
15. september 2011 - 12:50 #1
Du kan logge på din Synology med telnet, og fyre alle de kommandoer af du har lyst til.
Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 12:58 #2
Nu spørger jeg dumt, men er det "bare" en SSH forbindelse til min NAS? I så fald, hvad sker der når jeg lukker min klient, og hvordan logger jeg på igen så jeg fx kan se at den skriver "Video01..Done
Video02..Done
Video03..Done
video04..14%done"
Avatar billede jeky Nybegynder
15. september 2011 - 13:49 #3
Enten skal du detache processen, eller også kan du bruge "screen" hvis denne er tilgængelig.
Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 13:51 #4
Tak for svaret, jeg tror dog jeg skal bruge lidt mere information end det? Det er første gang jeg prøvet noget i den her stil. Har sendt nogle kommandoer over SSH, men det er også det.
Avatar billede jeky Nybegynder
15. september 2011 - 14:00 #5
Det er ret standard. Søg på "linux detach process" eller "linux screen", så er der flere posts på dette. f.eks. http://www.linuxforums.org/forum/miscellaneous/27281-how-detach-running-process.html
Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 14:12 #6
Tak :)

Vil det sige at jeg bare kan logge på min server med SSH skrive en kommando, lad os sige den hedder "HandBrake" trykke CTRL+Z og skrive "bg" og derefter logge af. Når jeg så vil se hvor langt den er kommet skriver logger jeg ind igen (samme bruger selvfølgelig), skriver "jobs" og så skriver den hvor langt den er? :)
Avatar billede jeky Nybegynder
15. september 2011 - 14:18 #7
Du detacher processen fra din terminal, og får derfor ikke output fra processen mere med mindre du dirigere det et andet sted hen end terminalen. Hvis du vil gøre ovennævnte vil jeg foreslå du kigger på screen istedet, da denne giver dig en shell som du kan koble dig på og af.
Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 14:38 #8
Tak for hjælpen :) Det lyder lovende med "Screen". Kan dog ikke helt gennemskue hvordan jeg præcist gør i mit eksempel. Jeg vil bare gerne køre kommandoen "sh script" og så først tjekke tilbage til den dagen efter. Gør jeg det ved at:

#Logge ind på SSH#
screen #starter screen
sh script #kører min kommando
[CTRL-A] [C] #vil detache prosessen.
#Logge ud af SSH#

Dagen efter

#Logge ind på SSH#
screen #starter screen
screen -ls #viser hvilke processer der kører

Hvordan ser jeg om den er færdig?
Avatar billede jeky Nybegynder
15. september 2011 - 15:04 #9
Når du åbner din screen session, vil du kunne se det. Det ville være det samme som hvis du havde holdt din ssh session kørende hele natten.
Avatar billede downloading Nybegynder
15. september 2011 - 15:12 #10
Mange tak :) Håber jeg får det til at virke i aften.