Avatar billede cronqvist Nybegynder
16. september 2011 - 18:36 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Flytte Windows installation til USB Disk

Da min interne harddisk er ustabil ønsker jeg at flytte min Win7 installation over på en USB Disk og afvikle den derfra. Er dette muligt og så fald er der en vejledning til dèt?

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2011 - 18:43 #1
Du kan klone hele din disk over på usb disken og herefter sætte denne i pc. Var det ikke en bedre løsning?
Tror nemlig ikke det kommer til at virke med at køre fra usb.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2011 - 18:44 #2
Forstået på den måde, at du jo sikkert har en recovery partition på den ustabile disk du herefter kan installere fra.
Eller har du lavet recovery dvd'er?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 18:54 #3
Man kan ikke køre windows fra USB, så jeg er enig med 220661 i, at din mulighed er, at klone HDD disken over på en anden HDD disk.
Her er et gratis program, som kan gøre det. http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 18:59 #4
Ps. Du kan godt klone til en USB disk, og så bytte om på diskene. Så har du alt fra den gamle disk, og kan så bare starte op på den nye.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2011 - 19:01 #5
Nemlig og der er også andre programmer. Macrium Reflect og Maxblast5 kan det også.
Avatar billede Henry Novice
16. september 2011 - 20:19 #6
tror ikke du kan flytte din windows over til en usb disk, men du kan klone den til en usb disk, og så ligge den samme windows på en ny harddisk

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/What-is-a-system-image

i start skriv "BACKUP" og tryk derefter diskafbildning
Avatar billede cronqvist Nybegynder
16. september 2011 - 23:04 #7
Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke skal kunne afvikle Windows fra min USB harddisk. Min bios tillader mig da at vælge den som primære disk frem for den interne!?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 23:34 #8
Man kan godt køre en windows fra en USB stick. Det jeg mener er bare, at du kan ikke køre din færdige windows installation fra en USB med en simpel klon, for den har ikke en bootfil til USB. Det kan kun lade sig gøre med en nyinstallation, hvor der bliver lagt en bootfil ind.D.vs. USB sticken skal forberedes til en installation.
Altså, selv om du vælger USB som 1.ste boot, sker der ikke et dyt.
http://www.altomdata.dk/koer-windows-fra-en-usb-noegle
Avatar billede cronqvist Nybegynder
18. september 2011 - 16:10 #9
Hmm...kan se fra mange forskellige indlæg på nettet at der er stor uenighed om det kan lade sig gøre at afvikle Windows fra USB. Jeg faldt bl.a. over dette indlæg: http://social.microsoft.com/Forums/en-US/msrgeneraladdin/thread/412519e3-488c-49c9-91cf-73b62f63dd85/
Skal vist lige læse lidt mere op på det.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2011 - 19:19 #10
Ja,ja god læselyst, men jeg læser altså ikke med:)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2011 - 19:25 #11
Nej heller ikke jeg. Du har fået bedre løsningsforslag end dem du opsøger nu.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
18. september 2011 - 20:53 #12
Det jeg ønskede var at afvikle Windows fra en USB disk, ikke sætte den i PC'en. Det er en Mediacenter pc som er meget kompakt og jeg ønsker derfor ikke at skille den ad.
Det lader dog ikke til at det er muligt at afvikle Windows fra en USB disk. Som jeg læser det tillader Microsoft det ikke og man får heller ikke mulighed for at installere på enUSB disk. Og en klon kan, som Havn39 korrekt skriver, ikke boote korrekt op.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2011 - 22:37 #13
Ok jeg mener du kan gøre sådan: Klone din computer disk til en ekstern disk.
Formatere comp.disken, og ved hjælp af en boot-CD klone den eksterne tilbage på comp.disken.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2011 - 22:50 #14
Hirens boot-cd har noget som hedder BootZilla. Jeg har ikke selv prøvet den, og der findes muligvis andre. http://www.hiren.info/pages/bootcd
Avatar billede cronqvist Nybegynder
19. september 2011 - 08:01 #15
Men så er jeg jo tilbage på min ustabile disk. Hvad er pointen idet?
Situationen er at jeg ofte har problemer med at boote PC'en. Den kommer til BIOS startbilledet og lige herefter går den i sort. Jeg skal så slukke og prøve igen 2-3 gange før Windows booter. En god ven af mig som er hardware mand fortæller mig at det sandsynligvis er disken der er ved at stå af.
Så ved at klone tilbage på den disk er jeg jo lige vidt.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2011 - 11:09 #16
Uanset hvor kompakt din computer er, så er harddisken altid nem at pille ud. Du skal da have en ny harddisk i computeren.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
19. september 2011 - 12:27 #17
Ja...det er også ønsket i sidste ende. Jeg vil dog gerne sikre mig at det vitterligt _er_ harddisken der volder mig problemer. Derfor vil jeg så gerne teste det på en USB disk inden jeg skiller maskinen ad og invistere i en ny disk. Kan du følge mig? :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2011 - 12:38 #18
Det er da nemt nok. Du piller harddisken ud og sætter den via kabler eller Dock direkte til en anden computers USB.
http://www.google.dk/search?q=Sata+dock&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2011 - 12:41 #19
Har du tjekket disken for fejl med de værktøjer Windows har?
Kunne jo måske være at en chkdsk og sfc scannow kunne rette det.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
19. september 2011 - 12:54 #20
Ja...jeg har checket disken. Der blev ikke fundet noget. Det kan selvfølgelig også være mange andre ting der er i vejen. Det mest sandsynlige er, som jeg har forstået det, at disken har fejl.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2011 - 13:09 #21
Jeg læste om en bruger her på E. Hun havde en HDD, som bare blev skubbet ind på plads til kontakterne. Den virkede ikke. Hun fik det råd, at tage disken ud og skubbe den godt på plads igen. Det gjorde hun, og så kørte den igen. Så heldig kan man altså også være:)
Avatar billede cronqvist Nybegynder
19. september 2011 - 14:08 #22
Hehe...det må jeg vist lige prøve :-)
Avatar billede cronqvist Nybegynder
19. september 2011 - 19:25 #23
Uha...har lige prøvet at åbne kabinettet. Det er sgu ikke noget jeg skal røre ved. Disken er stort set ikke til at komme til uden at man skiller hele lortet ad. Det er et ret specielt mediacenter http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?action=vis&menu=mediacenter&varenr=158&gruppe=visionhtpc
Tror vist bare jeg må køre med den disk til den dør.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2011 - 20:06 #24
Er det noget i denne retning? Det er godt nok en gut som sætter en HDD i, men så kan man jo selv regne ud, hvordan den tages ud.
http://www.youtube.com/watch?v=TWdHr0EVmro
Avatar billede cronqvist Nybegynder
21. september 2011 - 09:31 #25
Ja det ser simpelt ud, men nej...det kan slet ikke sammenlignes ;-)
Tror vi er ved at bevæges os udenfor scopet af denne tråd. Selvom jeg ikke fandt en løsning vil jeg gerne kvittere for hjælpen. Kan I deles om pointene på en eller anden måde?
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 12:14 #26
Tak for tilbudet, men jeg skal ikke have point. Så er der jo kun 220661  tilbage. #6 er jo bare en gentagelse af #1 (men det må du jo selv om) men ellers beder du bare 220661 om at lægge et svar:)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2011 - 20:05 #27
Jeg lægger svar her nu, da jeg mener at #1 er det rette svar i dette spørgsmål. Så må du selv vurdere.