Avatar billede gerhardpet Seniormester
18. september 2011 - 16:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

befordringsfradrag

Hej
Jeg vil gerne vide om jeg skal bevise, at jeg kører i bil for at få befordringsfradrag. Kan jeg f.eks. få befordringsfradrag, hvis jeg kører med en anden bilist mellem hjem og arbejde - f.eks. mellem Århus og Herning hver dag??
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2011 - 16:06 #1
For bilisters vedkommende er der kun tale om ét fradrag, uanset hvor mange der er i bilen. Hvis I er flere, der ønsker at dele udgifterne og fradraget, kan det fx ske ved, at afgiften etables skiftevis af de pågældende.

https://www.borger.dk/Emner/oekonomi-skat-su/Skat/Fradrag/Sider/koerselsfradrag-og-befordringsgodtgoerelse.aspx?

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1802106&vId=203448
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2011 - 16:18 #2
Jeg er ikke i tvivl om at haverslev har ret i #1, men jeg er helt sikker på det også foregår på en anden måde i virkeligheden.
Nemlig at man trækker det fulde fradag fra, og laver en kørebog så man kan dokumentere transporten.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
18. september 2011 - 16:36 #3
Hej
Tak for svarene, men så prøver vi en anden: Hvis jeg  bor i Herning og arbejder i København, men vælger at flyve  mellem Karup og København - eller tage toget. Hvad så??  Jeg kan ikke få refunderet mine transportudgifter, men kan jeg benytte befordringsfradraget, selvom jeg således ikke kører i bil?? Det er vigtigt af hensyn til valget af arbejdsplads. Flyet er en dyr løsning, en hvis jeg kan benytte befordringsfradraget, så betaler det en stor del af transporten.
Gerhardpet
Avatar billede frem-ad Professor
18. september 2011 - 16:37 #4
# nu er det et par år siden jeg brugte det. Men dengang der var vi 3 i en bil og vi fik alle fuld kørsels fradrag og vi skiftes til og køre så det var kun hver 3 uge vi reelt havde udgifter. Og det fik vi at vide det var efter reglerne, fordi det man kørte længere end 12 km til arbejdet og hjem igen ialt 24 km. Det er en sats og så er det ligemeget hvordan du transpotere dig selv, om du cykler eller køre i en gammel amrikaner bil som køre 2km pr litter (lidt overdrevet men ja) eller i vores tilfælde var flere.

Nu har jeg ikke set så meget på de to link #1 henviser til men jeg kunne da lige se det på borger.dk Citat "Du får et fradrag, der er beregnet efter faste satser, uanset hvilket transportmiddel du bruger." og det er jo også det vi kørte efter.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. september 2011 - 16:39 #5
Man må trække kilometer fra som der er mellem sit arbjede og hjem.

Hvordan man kommer fra punkt a til b er lige meget.
Om man gå, cykler, løber, tager bussen eller toget eller om man kører samme eller hver for sig.
Det er ligemeget.

Du skal kun bevise hvordan man kører hvis du tager en færge eller en bro som koster penge, dette må du nemlig også trække fra.

Broen er der en fast pris på.
Færgen må du trække det fulde beløb fra i skat.

Husk de første 25 kilometer for du ikke noget for.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2011 - 16:53 #6
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. september 2011 - 17:07 #7
Hvis du vælger flytet må du de dage du rejser frem og tilbage trække kilometer fra på nærmeste rute, dvs. Vejen fra Herning over broen til københavn. Men selvfølgeligt kun de dage du rejser! Hvis du vælger toget er det samme kilometer plus en fast pris for broen, mener det er 8 kroner nå du beværer dig hen over broen. Men det kan storebælt sige mere præcis.

Har selv kørt fra hammel til københavn et par gange om ugen. Tog over tirsdag og kom hjem igen torsdag, arbejde så et par dage hjemmefra.
Så her kunne jeg trække 360 kilometer fra i ugen, plus fast afgift på broen, eller hele prisen til færgen.

Husk at gemme tog billetter til brug for skat, de vil se bilag nå det er så mange kilometer.
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2011 - 17:28 #8