Avatar billede nico7027 Nybegynder
27. september 2011 - 21:58 Der er 12 kommentarer

Hvad hedder det??

Hej allesammen. Jeg er kommet i et væddemål med en fra skolen, det hele går ud på om det hedder "slap nu af man" eller "slap nu af mand"..

Nogle der kan hjælpe mig!!

Hilsen Nicolai. :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. september 2011 - 22:05 #1
Google:

"slap nu af mand" = 5350 resultater

"slap nu af man" = 11300 resultater

Personligt ville jeg sige at begge er OK.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. september 2011 - 22:07 #2
PS.

Men skulle jeg selv skrive det, ville det blive med et D i mand.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2011 - 22:10 #3
Så vidt jeg ved så er "Slap nu af mand" måden det staves på, at de fleste siger "Slap nu af man" er fordi d'et oftest er stump :) Så måden vi "mener" det bliver sagt på er "Slap nu af man" men måden det skal skrives på er "Slap nu af mand" (Det er så vidt jeg ved omkring det :)
Avatar billede nico7027 Nybegynder
27. september 2011 - 22:30 #4
Jeg skal have en konkret ting som siger at det er med eller uden d.. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
27. september 2011 - 22:40 #5
#4 Følgende burde gøre sin sag stærk, medmindre du går ind for uden d^^ http://www.123abc.dk/danskgrammatik/stumt_d_01.htm
Avatar billede vejmand Juniormester
27. september 2011 - 22:45 #6
"Man kan slappe af" = 4 danske ord
"Slap nu af mand" = 4 danske ord
"slap nu af man" = 3 danske ord + et engelsk ord

Så "Slap nu af mand" er den rigtige måde, hvis det skal skrives på dansk..........
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2011 - 23:29 #7
Det er direkte person tiltale, så det er mand der her er tale om.

Byt hund ud med mand, så har du ideen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2011 - 23:30 #8
Altså hund(d)
Avatar billede Wally73 Mester
28. september 2011 - 00:27 #9
Det er med d, da det ikke giver nogen mening uden d. Konteksten mangler ganske simpelt.
Faktisk mangler der vist også et komma.

Den rigtige sætning er "Slap nu af, mand".
Faktis bruges sætningen "Slap nu af, kvinde" også.

Mand og kvinde bruges til at præcisere hvem sætningen er møntet på.
Om det er et henførende stedord ved jeg dog ikke helt. :)
Avatar billede fisk7aal Nybegynder
12. oktober 2011 - 00:03 #10
Udsagnet "Slap nu af man/mand" er ikke en del af det skrevne sprog. Det er og bliver slang; men da der er en direkte henvendelse til den ene part (som givet er en mand) må det jo være med d.

Man kunne jo uden videre skrive: "Slap nu af kvinde" eller "Slap af kone" kvinde eller kone = det som den tiltalte er.

Hvis du ønsker at gå hele den officielle vej skal du tage kontakt til dansk sprognævn.

Link til dansk sprognævn:

http://dsn.dk/sproghjaelp/spoerg-om-sprog
Avatar billede g91 Juniormester
12. oktober 2011 - 00:59 #11
Det er da helt sikkert ikke slang som "fiskemanden" skriver.
Udtrykket kan lige så vel være en del af det talte, såvel som det skrevne sprog.
Slang er jo noget helt andet, som når man f.eks. bruger udtrykket moneter i stedet for penge.
Men udtrykket "Slap nu af mand" er jo ren dansk tale !
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. oktober 2011 - 16:19 #12
Gad vide hvorfor #10 bliver lagt som svar?
Der er jo ikke tale om slang.