Avatar billede bacardil Nybegynder
28. september 2011 - 18:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flytning af en windows server til nyt hardware

Hej,

Vi har en windows server som skal have nyt hardware, vi vil så installere den på en linux / openvz virtuel server, med windows server på, men er der nogen der kan hjælpe med link til hvordan man kan flytte en hel server inkl. opsætning mm til nyt hardware?
Avatar billede vistodk Nybegynder
28. september 2011 - 19:17 #1
hvis du ville bruge Hyper-V kunne du bruge http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ee656415

Ikke så meget et svar til dig, men til andre i en ligende situation :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. september 2011 - 20:58 #2
Hvis du vælger en VMware ESXi koster den "gratis" og din overgang fra fysisk til virtuel server kan klares med det tilhørende værktøj VMware Converter!
Funker fint og din nuværende server behøver ikke at blive aflivet før den virtuelle er kørende.
Avatar billede Wally73 Mester
28. september 2011 - 22:37 #3
Pas lidt på med den operation.
Der er visse tjenester, der ikke er helt glade for en ændring i hardwaren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. september 2011 - 07:31 #4
Det er da noget værre vrøvl i denne sammenhæng? Der skal jo netop ikke ændres noget som helst på den fysiske - VMware Converter installeres og køres blot som ethvert andet program, ingen drivers eller andet snask. Når den køres, kan den faktisk virtualisere direkte til ESXi'eren. Har gjort det mange gange efterhånden, både med WinXP, Server2000 og Server2003.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
29. september 2011 - 09:46 #5
Backup Exec System recovery kan bruges til at flytte til ny hardware. Og du kan via restore cd'en fodre den med nødvendige drivere til eks. raid osv.
Avatar billede Wally73 Mester
29. september 2011 - 11:03 #6
#4 Der sker en kæmpe ændring i hardwaren for Windows.
Du flytter fra specifikke fysiske enheder med optimerede drivere til netop den hardware til virtuelle enheder med reduceret funktionalitet og drivere dertil.

AD controllere er specielt følsomme overfor dette, men også Exchange og SQL-servere.
Disse binder sig nemlig til hardwaren i forbindelse med opbygningen af den interne sikkerhed.

Her er VMWare's artikel på nogle af problemerne med AD.
http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1006996
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. september 2011 - 11:21 #7
#6 Lige en kort bemærkning: Jeg er principielt enig med dig, men egen erfaring er (også med Exchange) at det fungerer ret smertefrit. Og forslaget var jo netop at lave migreringen til det virtuelle miljø og teste af, uden at den fysiske behøver at lide overlast. VMware Converter plejer at være ret kompetent, når det drejer sig om WinXP/Srv2k/Srv2K3.
Spørgsmålet gik jo også oprindeligt på migrering til OpenVZ, så der må jo allerede være taget stilling til om serveren egner sig til at blive virtualiseret.
Avatar billede Wally73 Mester
29. september 2011 - 13:58 #8
#7 Jeg sagde kun at der skulle passe på med denne handling, da det kunne give problemer.

Min erfaring er desværre at problemerne kan opstå måneder eller år senere og dermed være utroligt svære at rette.

Min anbefaling er helt klart at installere de nye servere fra bunden af og så lave en supporteret flytning af de forskellige services, som der sandsynligvis er til stede.
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. januar 2012 - 00:28 #9
Beklager svartiden, men CRKrogh løsning fungeret super uden prob. :)  tak