Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. oktober 2011 - 08:52 Der er 6 kommentarer

Passer ram og bundkort sammen?

Hej Eksperter!

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig om følgende bundkort og ram passer sammen? :-)

Bundkort: http://www.msi.com/product/mb/X48C-Platinum.html
Ram: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=17192&type=0

På forhånd mange tak for
Avatar billede MasterTP Nybegynder
05. oktober 2011 - 09:24 #1
Det ser det ud til...

Oplysninger hentet fra bundkortets specs.

(DDR3 800/1066/1333/1600)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. oktober 2011 - 09:28 #2
Tak for dit indlæg.

"CL9 T1" i produktnavnet "Kingston HyperX DDR3 8GB kit PC1600 CL9 T1" har ikke nogen indflydelse på, om det burde virke?

Ud fra bundkortets manual (http://www.msi.com/service/download/manual-6987.html) læser jeg det som, at man skal sætte ét kort i blå sokkel og ét i lilla for at køre dual channel?
Normal praksis er vel at sætte begge kort i samme farve - det forvirrer mig lidt?
Avatar billede henriknl Nybegynder
05. oktober 2011 - 11:18 #3
CL9 siger noget om responstid på rammene - google evt. for detaljer. Så længe dit bundkort understøtter DDR3 1600mhz er det OK som # 1 også skriver.

Vedr. sockets - jeg ville gøre som der står i manualen til bundkortet. Uden at have læst manualen, så plejer der at stå i hvilken rækkefølge du skal bruge dine sockets.
Avatar billede Maako Nybegynder
05. oktober 2011 - 11:28 #4
På bundkortet har du 2 DDR3 slots og 4 DDR2 slots. RAM'en er DDR3.
De skal placeres i grøn og orange! (Du kan alligevel ikke placere dem forkert, da de forkerte RAM bare ikke ville kunne placeres).

Yes, RAM'en er kompatibel, men der står maks er 8 GB, så du kan ikke sætte mere i end disse 2.

CL9 og T1 skal du slet ikke forkusere på, da dette er timings og er ikke er super vigtige og har intet med kompatabilitet at gøre.

Til Fremtiden når du skal vælge RAM, så er det rart at vide at du skal fokusere på: DDR efterfulgt af tallet. DDR, DDR2, DDR3. Eller der kan stå PC1, PC2, PC3 hvilket er præcis det samme.
Og PC1600 er hastigheden af RAM'en, denne hastighed skal kunne klares af boardet (hvilket den gør).
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
05. oktober 2011 - 11:44 #5
Tak for jeres indlæg.

Godt at få lidt teknisk indsigt i de forskellige termer.

Umiddelbart vil jeg dog mene at grøn og orange sokkel er til ddr2-rammene?

Skader man rammene hvis man sætter dem i de forkerte sokkels? Selvfølgelig i ddr3-sokkel, men måske ikke korrekt for at få dual channel? Kører den ikke bare single channel i det tilfælde?
Avatar billede Maako Nybegynder
05. oktober 2011 - 13:51 #6
Hmm, både DDR2 og DDR3 er cirka med midt punkt, så gættede bare på grøn og orange var DDR3 siden det er en 775 Sockel. sorry.

Du kan ikke sætte RAM'ene i de forkerte slots, da der på RAM'ne er et lille hul ved kontakterne, og dette hul sidder forskellige steder på forskellige generationer af RAM (PC1, 2, 3).
(Selvfølgelig hvis du masser dem ind, så siger de nok en smule knæk, det siger sig selv xD)

Hvis du sætter Dual Channel RAM i Single Channel slots, så kører de bare single. dette er en motherboard instiling.