Avatar billede jhjorsal Mester
10. oktober 2011 - 10:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken internet hastighed er nok

Min ældste søn (13år) vil gerne holde lan fest, og det er der i og for sig ikke noget forkert i, jeg vil dog i den forbindelse gerne investere i en ny trådløs router, da den gamle i forvejen har svært ved at komme rundt i huset, jeg har kik på en ASUS RT-N56U som får en god kritik på edbpriser. Jeg er dog i tvivl om hvilken internet hastighed der er nok til en 10-12 drenge der spiller online spil. jeg har pt. 10/1 Mbit ved Telenor men er det nok? hvis de ikke alle kan kører på det trådløse netværk har jeg en Netgear swich med 8 port ud men det kræver vel stadig at linien ind og ud af huset kan trække det.
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 10:39 #1
10mbit i download er som regel mere end nok.
1mbit i upload er måske lige på grænsen, men den er så til gengæld dyr at hæve.

Ang. trådløse vs. kabling, så gå helt klart efter kabling!
Trådløst er en generelt ikke acceptabelt for en gamer og slet ikke når det skal deles med 10 andre.
Avatar billede The_Buzz Novice
10. oktober 2011 - 10:40 #2
Lidt input:
Hvis du har en 10/1 mbit - vil du nok ikke kunne gøre dine drenge glade ved et LAN fest. De /1 er din upload, og hvis drengende sidder og sender lidt filer rundt til servere og/eller taler over skype og/eller alt det andet upload, vil de 10mbit ned ikke kunne følge med alligevel.

Min 18 årige søn, var knap tilfreds med 30/30mbit da han skulle holde LAN med sine venner - og den trådløse router der kan trække ~56mbit jeg havde kunne ihvertfald heller ikke følge med.
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 11:00 #3
30/30 er mere end nok.
Man skal bare husk at sætte noget Quality of Service op, da TCP/IP-protokollen ikke har noget af dette, men det skal man så også selvom man har 500mb/s hver vej.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. oktober 2011 - 11:49 #4
Det er sjovt for i hallen der kan de sagtens klare sig med en 10/1Mb til Lan fest med 50 brugere på (dog via switch og kabel)de spiller primært LOL, WOW, og Counter. Den nye router var også primært for min egen skyld, men hvorfor laver man en router der kan kører 300Mb når de fleste max kan få 30Mb
Avatar billede L4gg_dyr3t Nybegynder
10. oktober 2011 - 11:54 #5
Enig, 30/30 skulle være nok til et lan party til 12 så længe de bare skal game, være på skype osv. Selvfølgelig hvis man også skal downloade film samtidig, så kræver det meget mere, hvis de andre ikke skal lagge.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. oktober 2011 - 12:28 #6
30/30 kan jeg slet ikke få ved Telenor, men stadig hvorfor laver man en router der kan kører 300Mb når de fleste max kan få 30Mb ind i huset, og jeg kan max få 20/2 mener jeg.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. oktober 2011 - 12:59 #7
Nå jeg har lige snakket med Telenor, og jeg kan ikke bare switshe op og ned på hastigheden, da jeg bor langt ude på landet og det udstyr TDC har derude ikke understøtter den feature. Jeg kan for 49 ekstra få 5Mb ekstra så giver jeg 249,- for 15/1 + 100 for fri tale på fastnet til fastnet, og det er min overbevisning at det kan jeg få billigere og bedre andetsteds, jeg så lige at DanskNet har 20/2 + fri tale fra fastnet til fastnet til 200,- er der nogen der har bedre bud, gerne med noget fri tidsbegrænset tale til mobil også. Måske jeg skulle ligge dette i et nyt spørgsmål.
Jeg er dog stadig nysgerrig efter et svar på #6
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 13:05 #8
#6 fordi man så kan køre 300mbit/s mellem sine lokale maskiner, og der er nogen der kan udnytte den hastighed ud af huset også.
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 13:09 #9
De fleste netspil i dag er faktisk rimeligt krævende med upload.
Regn med 64kbit/s per spiller som minimum og anbefalet 128kbit/s.

For det meste er ikke de store problemer i spillet, men der er tidspunkter hvor en spiller pludselig gør noget der kræver en del synkronisering og dermed en del trafik i begge retninger, f.eks zone skift eller login/logoff.
Avatar billede jhjorsal Mester
10. oktober 2011 - 13:37 #10
fair nok Wally73 den havde jeg ikke lige tænkt. Nå men vi skal vel have fordelt poing i forhold til svar, og svar og meninger er der jo nok af men der er vel ikke noget endegyldigt svar, så kan i ikke bare ligge et svar, dem der syntes de har bidraget med noget relevant ;-)))
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 16:01 #11
Er ligeglad med pointene. :)