Avatar billede bifson Nybegynder
20. oktober 2011 - 18:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matematik

Hej

hvordan er det nu man regner, ligninger ud med en brøk ???

I kan se hvad det er for nogle opgaver, ved at download doc. her http://peecee.dk/upload/view/332469

Da jeg ikke rigtig kan skrive brøker her inde.

håber i kan hjælpe :)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2011 - 20:39 #1
opgave a: ret nem da din nævner i alle brøker er et tal. Find mindste fællesnævner (her 12) og så burd du kunne resten selv.
opgave b: vend alle brøker (3/x-3 bliver f.eks til x-3/3) så har du noget der ligner opgave a.
opgave c:lidt mere tricky.Gang hver brøk med 15.isoler dine tal brøker(dem uden x) på højre side.træk brøken på højre side hvor x indgår, fra på begge sider.Du har så:
(30-15x)/(5x-15) - 30/3x-9)=4
dette kan reduceres til:
(6-3x)/(x-3) - 10/(x-3)= 4
dine brøker på på venstre side har nu samme nævner, så du ganger alle led med (x-3) og har så en simpel førstegradsligning uden brøker.
opgave d :gang over kors, så du får:
(1-2x)*(3x-7)=(6+x)*(28-6x) du ender så med en 2gradsligning.
Håber det hjalp.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
20. oktober 2011 - 23:57 #2
Har man ikke på din tidligere undervisnings institution gjort dig opmærksom på den kendsgerning at der på Det Danske Undervisningsministeriums hjemmeside ligger en formelsamling med alle regneregler der skal anvendes til løsning af samtlige danske eksamens opgaver der er stillet af undervisningsministeriet, gratis til download? Hvis ikke var det måske en ide at få den opfrisket før en mulig arbejdsgiver får øje på dine "huller". Men trøst dig, af samtlig færdiguddannede lærere fra de kongelige danske seminarier er det kun 15-20% der kan dividere to brøker korrekt. Den kan også købes i boghandelen for en mindre formue.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2011 - 09:16 #3
Går din ,lidt mavesure, kommentar, på den unge mands spørgsmål, eller mit løsningsforslag ?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
21. oktober 2011 - 09:39 #4
Den unge mands spørgsmål. Så klart. Jeg tager sandelig hatten af for din hjælpende hånd.