Avatar billede kasseper Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:19 Der er 5 kommentarer

alle bogstaver, tal, danske tegn og et pat stykker mere

Hej

Jeg er simpelthen en kegle til regulære udtryk, så jeg har brug for følgende:

et javascript der returnerer til mig om der i et stykke input findes andre tegn end:

a-z, æøå, 0-9 samt følgende tegn
( _ | \ - )

alle andre tegn er ikke valide.
Jeg har følgende:

function validateInput(input){
return /^[a-zæøå0-9(_|\-)]+$/gi.test(input);
}

Men det virker altså ikke, den opfører sig virkelig mystisk, det ene øjeblik melder den true lidt efter false, med samme input...!?
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:33 #1
return /^[a-zæøå0-9(_|\\)-]+$/gi.test(input);

prøv med den. Backslash er escaped og bindestregen er rykket (ellers betyder den noget andet, hvis ikke den bliver escaped).
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:39 #2
global-flaget er i øvrigt ikke nødvendigt
Avatar billede kasseper Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:56 #3
Det virker ikke. Men det kan være at jeg også skulle vise resten af koden, for det er sku mystisk:

function validateInput(){
if(validatePersonalLink($('#inputField1').val())){
  $("#errorField").css("visibility", "visible");
} else {
  $("#errorField").css("visibility", "hidden");
}

errorField bliver så sat skjult og ikke skjult.
Der er en event på KeyPress på inputField1, som kalder validateInput.

Hvis jeg eksempelvis skriver as i inputField1, og trykker på pil til højre, så skifter den imellem at vise eller ikke at vise errorField..... Er der noget helt andet galt her ?

Og skal den måske over i Javascript kategorien?
Avatar billede kasseper Nybegynder
21. oktober 2011 - 14:03 #4
Hov, nu ser denne ud til virke:

return /^[a-zæøå0-9(_|)-]+$/i.test(input);

nu virker det for a-z 0-9 (_|)- men ikke æøå ?
Avatar billede Qobra Nybegynder
11. november 2011 - 09:54 #5
Du kan også bare checke om der findes et tegn, der ikke er godkendt, i stedet for at tjekke om alle tegn er godkendt. Følgende fortæller om der findes et tegn, der ikke er godkendt:

/[^a-zæøåÆØÅ0-9_|()\-]/i.test("lalaæØålala")