Avatar billede morten-bork Nybegynder
26. oktober 2011 - 08:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kommentar til fil forsvundet?

Hej eksperter,

Jeg har flyttet en del filer fra et drev til et andet. Efter jeg har gjort det er mine kommentar til filerne forsvundet.

Nogle der har oplevet samme problem?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2011 - 08:10 #1
Det kommer voldsomt an på, hvilke kommentarer til hvilke filer.

Der er stor forskel på filtyper - hvis eks. vi snakker om billedefiler, og du har angivet kommentarerne via et "operativsystems-nært" program, vil det have indlejret kommentarerne i thumbs.db filen i roden af den givne mappe. Denne fil er skjult, og normalt ikke noget man kopierer med, så hvis det er tilfældet, har du "en naturlig forklaring".

Har du brugt noget program der indlejrer kommentarer i filen, vil kommentaren følge filen.
Avatar billede morten-bork Nybegynder
26. oktober 2011 - 08:25 #2
Det er thumbs.db filen der mangler. Takker meget for hjælpen!

Har ikke flyttet filen over da min hardisk RAID er gået ned, så har ikke adgang til de gamle filer mere. Så kan ikke sige 100% til dig at det har hjulpet, men er meget sikker på at det er den fil der mangler.

Hvis du smider et svar så sender jeg dig pointene :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2011 - 09:39 #3
Jeg har undersøgt nærmere, og i modsætning til hvad jeg tidligere mente at have læst, kan jeg ikke finde nogen informationer om at Thumbs.db skulle indeholde andet end en miniatureudgave af billederne.

Men resultatet er nok det samme - siden kommentarerne ikke er indlejrede i billederne, ligger de enten som en separat fil (det er eks. tilfældet for ældre udgaver af Synologys PhotoStation), eller også en central database for det program, du har brugt til at angive kommentarer.

Hvis du fortæller lidt om operativsystem, din "RAID", og hvilket program du har brugt, skulle vi nok kunne undersøge nærmere... - men omvendt, hvis du ikke længere har adgang til filplaceringerne, er det nok under alle omstændigheder tabt.

Og omvendt omvendt - har du brugt eks. Picasa, kunne det jo tænkes den centrale database lå et helt andet sted, og kommentarer derfor kunne trækkes ud...
Avatar billede morten-bork Nybegynder
26. oktober 2011 - 09:47 #4
Det er caddy++ tegne program filer. Måden kommentaren er lavet på er, ved at højre klikke på filen, egenskaber også lave kommentaren der inde.

Jeg har kørt på en RAID 5 hvor jeg lige nåde at få kopiret filerne over inden 2 harddiske stod af. Jeg har prøvet om jeg kunne på liv i min RAID igen men uden held.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. oktober 2011 - 10:22 #5
Jeg kan slet ikke finde nogen FAQ eller hjælp til Caddy++ - følger der noget hjælp med installationen? - så kan du forsøge at få svar på spørgsmålet her.

Hvorom alt andet er - enten har kommentarerne været gemt i en "kommentarfil" i samme bibliotek som selve filerne, eller også ligger teksten gemt i en databasefil i Caddy++, der referer til filerne på den gamle placering. Da du ikke har kopieret filerne via Caddy++, er fil-associationen heller ikke fulgt med.
Avatar billede morten-bork Nybegynder
04. januar 2012 - 21:41 #6
Svar