Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

PC fryser og lyd looper under høj ydelse i spil

Halløj!

De sidste dage BF3 Open Beta kørte, begynde jeg at crash efter fra 5  minutter til 20 min in-game tid. Nu VIL jeg finde et svar på det, og derfor smidt 500 points ud til den person, der kan hjælpe mig!

Specs på PC'en
OS : Win7
HDD : 1TB Samsung SpinPoint F1
Størmforsyning: HX1000W
RAM : 2x3 GB DDR3 1333 MHz
GFX : Nvidia Geforce 295 GTX / 3 x ATI HD 5650
CPU : Intel i7 920 2.66
Bundkort: Asus RAMPAGE II EXTREME
Lydkort: Asus ROG SupremeFX x-fi

Jeg har IKKE OC noget.

Min første tanke var, det kunne være mit GFX kort der fuckede alting op (295 GTX). Jeg skiftede til mine 3 5850 kort, og der kom samme fejl.

Jeg fik downloadet Core Temp for at tjekke, om min CPU blev for varm, og det blev den. Efter ca. 10. gameplay hoppede jeg ud og så, den var nået op på 100 grader. Fik den skilt af og smidt nyt kølepasta på. Det fik temp til at droppe med 20 grader. Max temp før et crash nu er ca. 66 grader.

Jeg har tjekket i MSI afterburner, om mit / mine grafik kort bliver for varme. Det gør de ikke.

Jeg har kørt memtest på mine ram, og det blev til 3 pass uden nogle fejl. Kørte default test.

Så det er hvor jeg står lige nu. Håber nogle kan rede mig :-)
Tak på forhånd!

(undskylder for stavefejl, brugte iPad til at skrive fra)
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:09 #1
Tror ikke jeg kan edit mit indlæg, så jeg skrev : PC fryser og lyd looper under høj ydelse i spil. Med dette menes et skærm billede fra spillet bliver stående på skærmen, samt en lyd bliver loopet.
Det er ikke muligt at tap ud fra spillet når det opstår. Jeg har ikke prøvet det ske uden høj ydelse.

Nå den fryser er der kun en vej, og det er genstart.
Avatar billede The_Buzz Novice
28. oktober 2011 - 21:13 #2
Har du prøvet at have siderne af computeren, og eventuelt have en almindelig "varmeblæser" bare på kold luft til at blæse ind i den?
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:17 #3
Mit udstyr ligger PT på 3 kasser, og mit vindue er åbent. Så rum temp ved vinduet er ikke mere end ca. 16 grader.
Avatar billede The_Buzz Novice
28. oktober 2011 - 21:23 #4
Du må sgu have fat i en ordentlig køler? Er det bare standard Intel køler du kører med?
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:25 #5
Ja havde du ikke skiftet grafikkort, så var det også mit første bud.

forsinkelsen inden crash sker tyder helt sikkert på at temperatur udløser fejlen.

Det eneste du ser ud til at mangle at checke er om chipsæt/bundkort bliver lunt.
Og om din strømforsyning er på 400w eller derover.
..evt. prøve med en anden.

Også et forsøg værd at udtage enkelte ramblokke og prøve køre videre på resten....(skal nogle gange gøres "i par")

*********************

.....når du har checket de ting, - sikkert uden at det hjælper

ja så er mit bud, at det er din CPU som har fået "varigt men" af de mange crash.

Jeg havde et grafikkort m. lignende tendens på et tidspunkt, og det kunne lokkes til at køre ved at underclocke det.

- Absolut ikke nogen tilfredsstillende løsning i længden, men hvis du har styr på hvordan man overclocker, og frihed til at gøre noget m. frekvenserne, så kan du jo prøve at clocke
CPU 10%> ned, og se om ikke det hjælper.

...Odds for at dit problem skyldes brist i CPU over 50%

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:26 #6
Yes sir. Har kigget på en CPU vandkøler, som jeg nok også skal anskaffe mig. Men kan varme stadig være problemet?

Efter jeg smed ny kølepasta på, så har jeg kun logget den til de 66 grader, hvilket jo ikke er så varmt igen?
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:26 #7
..og glem lige den med at checke PSU -sorry
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:30 #8
@Teknik. Jeg har ingen idé hvordan jeg kan UC det. Har aldrig OC før :-)

Efter en masse crash gik jeg ind og prøvede at fix de volt mine ram får. Den var sat til en smugle for meget (auto). De får nu 1.5v som de skal. De var heller ikke sat til 1333 MHz, men det er de nu - uden det hjalp.

Hvor kan jeg finde hjælp til UC ? :-)
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:31 #9
...er der en fejl i CPU, så regn ikke med at køling kan redde den...desværre

Men til gengæld, så er der jo garanti på CPU'er
...i7 lyder som rimeligt nyt grej.

Og hvis den var "In a Box", så var trenden sidst jeg checkede "limited warranty" på _tre_ år....om de stadig kører med den "kampagne" ved jeg dog ikke lige.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. oktober 2011 - 21:34 #10
Nu står der jo at det er "Open Beta"...
Overvej at det ikke er problemet ligger.
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:34 #11
Tjaah, der er jo mange guides i det, man skal blot søge efter OC, ikke UC, og så skrue indstillingerne den modsatte vej

Her er en guide til dit bundkort
http://www.overclock.net/intel-motherboards/687592-asus-rampage-ii-extreme-overclocking-guide.html
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:34 #12
Hvis det du skriver passer, så har jeg stadig nogle måneder at køre på :D

Men dækker det også forbrugs fejl hvilket jeg går ud fra det er - eller hvad ?
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:35 #13
#10 mon ikke det så havde være "hele tiden", og ikke "de sidste dage"
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 21:39 #14
...har forbrugeren begået fejl ??

,,hvad skulle de dog bestå i?

...hvis der ikke er tegn på fysiske skader, eller svedne pletter på overfladen, så er det 98% sikkert at de bytter, især hvis du redegør omhyggeligt for dine undersøgelser og tests, ligesom du har gjort her.

Dog må jeg anbefale at reducere spor af fremmed kølepasta, da det for Intel kunne tolkes som nogen der har arbejdet  med OC.
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:39 #15
#10 Jeg har haft dette problem før (APB:R samt FC2), men det blev på et tidspunkt meget lidt. Efter ca. 80 timers gameplay i Open Beta, begyndte de igen. Kontaktede EA support og de meldte PAS. Nu efter det blev lanceret sker det konstant.
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 21:41 #16
Med det mener jeg, hvis CPU'en har været over 100 grader varm med standdart kølepasta. Men nok mig der ser forkert på det.

Skal en reklamation forgå via den shop jeg købte produktet i, eller hos Intel ?
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 22:49 #17
shop, hvis det er indenfor 12 måneder efter køb.
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
28. oktober 2011 - 23:03 #18
Det er over, så jeg går ud fra, det er Intel jeg skal skrive til. Det er bare fordi Intel skriver, man skal tage fat i ens retail seller.
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 23:06 #19
hmmm. kan vel ikke skade at spørge i shoppen, de ved det da i hvert fald.
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 23:17 #20
Men ellers er Intels egen guidede RMA procedure her.
http://askintelsupport.com/Intel/ukp.aspx?pid=1&login=1&userrole=warranty&donelr=1

Såvidt den, så ser et ud til at man kan gå "begge veje"

Men hvis man går til en forhandler, efter de 12 måneder, så skal man regne med at de charger et gebyr for at håndtere RMA sagen, ofte kr500,-plus porto m.m.

...Siger ikke at det sker v. alle forhandlere, men tror det er de fleste
Avatar billede teknik Juniormester
28. oktober 2011 - 23:24 #21
...mht. temperaturen, så ville jeg jo sige ...den blev sikkert varm fordi den var ved at brænde sammen.

Ikke den "brændte sammen fordi den blev varm".

...normal kølepasta vs. god højkvalitets kølepasta burde desværre ikke  flytte temperaturen mere end allerhøjest 5grader, så det lugter godt nok lidt af en "køleren har siddet lettere skævt fejl".
Men hvis der ikke er noget fysisk at se på den, så er det utroligt svært at bevise,
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
29. oktober 2011 - 00:20 #22
Der er intet at se på den. Den ser ud som, den er ny ;-)

Tror jeg vil prøve at DC den nu. Er villig til næsten at gøre alt nu for at, få det .... til at virke.
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
29. oktober 2011 - 01:13 #23
Fik den ned på 1,6 GhZ, og der crasher den stadig..
Avatar billede teknik Juniormester
29. oktober 2011 - 07:29 #24
Nå det virkede heller ikke - surt!

beklager!  -men der gives jo ikke mange garantier i det her system ;-)

**********

Uanset at det ikke hjalp, så hælder jeg fortsat mod "skrantende CPU" som årsagen, selv om "skrantende grafikkort" bestemt var mit første valg.

anbefalet næste skridt - test m. anden cpu
At finde en ven som har tillid nok til at udlåne sin i7 processor kan dog være svært.
Hvis du handler lokalt, så er der en lille chance for at "shoppen" vil hjælpe dig med det.
skal de lave testen for dig, ja så koster det jo sikkert...

...som en lidt ude ad tangenten" ide, så kunne du jo også lige prøve at deaktivere alle lydkortsrelaterede punkter i enhedshåndtering, og så - hvis spillet tillader det - prøve at spille uden lyd.
for en lydkortsfejl kan jo også crashe et system.
..odds for at det er det...mindre end 10%
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
30. oktober 2011 - 03:11 #25
Hej mester (teknik).

Jeg har nu taget mit lydkort ud, og spilledet uden lyd i OVER 5 timer uden crash, så du har fixet mit problem!

Please smid et svar så du kan få de 200 points! Hvis jeg kunne give dig 500 havde jeg gjordt det, men desvære var der et max :(

Så nu gætter jeg på, jeg skal havde mig et andet lydkort ? Altså evt. et fra Creative ? :-)
Avatar billede teknik Juniormester
30. oktober 2011 - 09:14 #26
...he, så jeg "tog fejl", men havde alligevel lidt ret.
Ja nogle gange er det jo den "mindre sandsynlige" gæt som render med pokalen.

lækkert.

At max point var 200 har jeg hele tiden været på det rene med, så det er helt fint.

Svar :-)
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
30. oktober 2011 - 11:01 #27
Takker så meget for din hjælp ! :D