Avatar billede Lasse S Novice
04. november 2011 - 22:09 Der er 4 kommentarer

Linux til netbook?

Hej eksperter.

Jeg har en Lenovo Ideapad S10-3 med Win7, som kørte fint for et halvt år siden, men som nu er laaaangsom. Det kan der sikkert ryddes op i - MEN jeg overvejer, om det ville smartere at rydde maskinen fuldstændigt og så prøve med en Linux-installation?

Hvilken Linux-version er nem for mig, der ellers ikke kender noget særligt til Linux? Jeg vil gerne kunne redigere dokumenter fra MS Office. Måske tilslutte noget mobilt bredbånd (fra Fullrate). Derudover bare tjekke mail og gå på nettet - det er ikke min primære laptop...

Hvad vil I anbefale?

mvh Lasse
Avatar billede Novice-1 Seniormester
05. november 2011 - 01:18 #1
Du får sikkert meget kvalificerede  svar i løbet af kort tid, men ellers var det måske en ide at besøge SSLUG s hjemmeside  -og måske også Linuxpusher -  der har lagt de forskellige versioner ind på en DVD
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2011 - 02:06 #2
Ubuntu er nok en af de nemmeste Linux og den har Open Office.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Men angående din windows 7. Lå den ikke på PCén da du købte den?
Hvis ja, så ligger den formodenlig som en Eisa partition på harddisken. Det vil sige, en skjult partition, som kan gendannes som ny. Når computeren starter trykker man på F11 (F10?) så får man muligheden. Hvis der er en sådan partition, så se om den ikke kan brændes ud på en DVD, for harddisken kan jo gå i stykker.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
05. november 2011 - 08:49 #3
angående det langsomme, se evt spyvarefri
eksempelvis videnbase http://www.spywarefri.dk/viden/
-og diverse spørgsmål om spørgsmålet i deres fora

men brug af ccleaner kunne måske være en begyndelse
og kørsel af et eksternt/  eller alternativt virusprogram
Avatar billede mchlbk Praktikant
10. november 2011 - 22:49 #4
Jeg er selv bruger af linux.

Gør dig først klart, at linux ikke er Windows. Det opfører sig anderledes, bla. spørger det ofte efter password, hvilket kan irritere en windowsbruger. Det er dog helt bevidst og medfører et højt sikkerhedsniveau. Mht. kvalitetsspil er udvalget begrænset, men til gengæld er der er rigt udvalg af alt andet - og det hele er gratis.

Linux kommer med indbygget firewall og antivirus skal du ikke bruge.

Som "jomfru" skal du helt klart starte med Linux Mint 11. Det er bygget på Ubuntu, men er pænere, mere brugervenligt og kommer med et bedre udvalg af programmer præinstalleret.

64 bit-versionen hentes her: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=82

Er du (eller andre) til 32 bit hentes den her: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=81

Derudover skal du bruge programmet Unetbootin til at overføre den hentede .iso-fil til en usb-dims. Unetbootin hentes her: http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-windows-latest.exe

Når Unetbootin er færdig genstarter du computeren og booter fra usb-pinden. Du skal muligvis bede bios om at boote fra usb i stedet for harddisk.

Op kommer en menu og du vælger at starte Live-versionen. Den er sikkert lang tid om at starte, men det er fordi usb er lang tid om overførslen. Når Mint starter bør alt være konfigureret og virke. Live-versionen taler engelsk, men efter installation er alt på dansk.

Prøv at forbinde til det trådløse netværk (klik på netværksikonet nederst ved uret). Hvis du ikke kan få forbindelse: Stik et netværkskabel i, under installationen hentes automatisk nødvendige drivere. (Det er dog sjældent nødvendigt, sædvanligvis virker alt med det samme.)

Nu er du klar til at installere. Klik ikonet på skrivebordet og følg vejledningen. I første omgang vil jeg råde dig til at lade installationsprogrammet lave en "dual boot". Så vil den dele harddiske op, lade Windows 7 blive på den ene halvdel, installere Mint på den anden og give dig en bootmenu, hvor du vælger det ene eller det andet ved opstart. Hvis du vælger denne løsning skal du først rydde grundigt op i Windows (inkl. defragmentering) for at frigøre mest muligt plads til mint.

Hvis 64 bit-versionen driller: Prøv 32 bit.

Mint er et dejligt styresystem, god fornøjelse med det. Og meld lige tilbage med dine erfaringer.

Mvh. Michael