Avatar billede partyalarm Nybegynder
06. november 2011 - 14:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter (Ingen BSoD)

Hej!

Jeg har et problem mit fars computer, som er ved at give mig grå hår. Problemet er at computeren genstarter tilfældigt uden nogen synlig ting som skulle trigger det. Jeg har prøvet at få computeren til at komme med blue screen (Prøvet: F8, disable automatic restart + Deaktivere automatisk genstart inde under system gendannelse). Begge ting uden held.

Jeg har derudover prøvet mig med en del ting. Her er en kort liste over de forsøg:
- Udskiftning af RAM
- Udskiftning af Grafikkort
- Deaktivering af onboard netkort + brug af PCI netkort
- Formateret computer (Kørte Vista og p.t. har jeg installeret XP)

Skal jeg til at udskifte motherboard eller har I andre forslag jeg kunne bruge først?

Mvh
Thomas
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2011 - 14:56 #1
Hvor lang tid kører den før den restarter? Kan det være varmerelateret?
Har du tjekket i logbogen for at finde ud af hvilke fejl der rapporteres?
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. november 2011 - 14:57 #2
Kan du se noget i eventvieweren / logviseren ?
Avatar billede pstidsen Novice
06. november 2011 - 15:26 #3
Der burde da ellers komme BSOD ved varmeproblem.
Avatar billede partyalarm Nybegynder
06. november 2011 - 18:50 #4
@220661

Der kan gå alt mellem 5 min til 24 timer før den genstarter..
Computeren synes ikke at blive for varm, lige nu er den 44 grader, hvilket er acceptabelt.

Hvis jeg kigger i Event Viewer er der ikke noget som springer i øjnene. Kun hvis jeg går flere dage tilbage (og mange ufrivillige reboots tilbage) finder jeg en error:

Error code 0000009c, parameter1 00000000, parameter2 f7733050, parameter3 f2000840, parameter4 00000800.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2011 - 07:58 #5
du skal huske at tjekke nye ram for fejl for selv om de er det kan der sagtens være en lille koldlodning et sted

du kan enten bruge
ultimate boot cd

http://www.ultimatebootcd.com/

eller hirens

http://www.hiren.info/pages/bootcd

det SKAL gøres før windows er startet ellers er det ikke troværdigt

ligger der ikke en mini dump fil du kan tjekke

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Avatar billede partyalarm Nybegynder
07. november 2011 - 20:34 #6
Af en eller anden grund vil computeren ikke køre windows memory diagnostic. Den viser bare en række "_" og det er det.

Med hensyn til BlueScreenView kan jeg så følgende:

MACHINE_CHECK_EXCEPTION
0x0000009c
0x00000005
0xf773b050
0xf2000018
0x02000e0f
hal.dll

Parameter 1, 3 og 4 varierer lidt fra crash til crash..
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2011 - 07:45 #7
kunne godt lige en nyinstallation af windows
det kan være tilfældigt men hal.dll fejl kan du se her

en af vores ældre brugere har den denne vejledning liggende

http://www.helgec.dk/hal-dll.html
m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2011 - 08:59 #8
var det løsningen