Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. november 2011 - 06:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Må man installere Windows 7 på Stationær + Bærbar

Med samme CD/Nøgle?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. november 2011 - 07:53 #1
Kommer an på hvor mange licenser der er på den.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 07:54 #2
nej og ja

det kommer an på den licens du har købt

hvis du kun har licens som alle andre så må du ikke
men er det en version med ret til flere må du godt afhængig af antal på licens
tl hjemmebrug kan du købe den til 3 maskiner tror jeg det er

hvis du tænker at bruge en licens til flere maskiner så må du ikke
det der sker er at microsoft lukker din maskine ret hurtigt

http://www.microsoft.com/da-dk/licens/store_virksomheder/licensregler/Default.aspx

m.v.h
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 08:16 #3
Hvis du har en OEM licens, altså en licens der er "påklistret" en PC du har købt, så kan du ikke.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. november 2011 - 08:55 #4
#3 Det er en original CD som jeg har købt i en butik med ægte nøgle.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 09:20 #5
ja men den er kun til en licens altså en maskine
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 09:22 #6
du kommer i store vanskeligheder hvis du installerer den på 2 maskiner der er på nettet - microsoft lukker den

længere og sværere er det ikke
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 09:30 #8
Hvis du har købt den uden hardware i en butik, er det ikke en OEM, da det ikke er lovligt at sælge dem uden hardware.
Så vil der stå på æsken om det er til 1 eller flere CPU.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 10:16 #9
jo det kan godt være en OEM der sælges lystigt alle steder
og jo det er lovligt

som der her kan læses er det en OEM vesion

http://www.dataengros.dk/software/windows-7-32bit/product-997.htm

skal gøre opmærksom på at en oem version ER en fuld version

hvis man købte en ny bærbar med vista kunne man købe en opdatering for 199,- kroner eller deromkring
den opdatering (oem) var en fuld verison man kunne lægge ind fra scrath

de oem verioner man køber er fulde versioner ok
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 10:29 #10
Windows

Du kan kun købe et OEM licenseret Windows styresystem sammen med en ny pc.
Det er ikke tilladt for forhandlere at sælge løse Windows OEM licenser uden en ny pc.
Kilde:
http://www.microsoft.com/da-dk/licens/mindre_mellemstore_virksomheder/licensaftaler/boks_oem/oem_faq/Default.aspx

Ja, OEM er fuld version - men må stadig ikke sælges.
At nogen vælger at gøre det, er jo så det slagsmål de må tage fra MS, når de bliver opdaget (og tro mig, det er en dyr omgang :))
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 11:59 #11
http://shop.computerplanet.dk/itemList/WindowsStyresystem_2278.html

så de bryder allesammen microsofts regel med at sælge dem - det bør du da gøre noget ved

du kan købe den overalt i københavn - ahvabehar
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 12:49 #12
Jeg er sgu ligeglad.
Siger bare at det er ulovligt, du kan da selv læse Microsofts licensbetingelser, kan du ikke?
Avatar billede juleulven Nybegynder
28. november 2011 - 14:05 #13
OEM er ikke længere ulovligt, at sælge løst ...
Dette blev ændret "for nogen tid siden".

OEM reglerne siger, at "den der bryder pakningen" er OEM-installatøren.
Denne installatør har følgende forpligtelser:

1. at tage al support over for "enduseren"
2. at produktet ikke vidersælges
3. at produktet ikke installeres andre steder end på den hardware OEM'en er bundet sammen med

du kan læse om det på dette link:
http://www.microsoft.com/danmark/om/kundeservice.aspx
klik "Typiske spørgsmål" og derefter på "hvad er OEM" under "fakta om licenser"

Så i direkte svar til #1: Så længe du er i OEM eller FPP er 1 licens = 1 computer
hvis du er i erhverv med MOL/VSEL licenser kan du godt have flere installationer pr. nøgle
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 14:16 #14
Tak for uddybningen juleulv :)
Var ikke klar over at MS havde ændret reglerne.
Ved gennemlæsning, kan jeg se hvorfor:
Køb - Alle i Danmark kan købe en OEM-licens over disken eller på nettet, fordi alle kan betragtes som potentielle systembyggere (gør det selv brugere) og dermed bliver licensen billigere.

Så hvis man betragter sig selv som PC bygger, kan man købe OEM :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
01. december 2011 - 06:46 #15
Dem som vil have point, smid et svar.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2011 - 07:35 #16
ok