Avatar billede trex Nybegynder
30. november 2011 - 11:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Find højeste værdi i array, og returner index i C

Hej.

Jeg skal tælle nogle distancer op som er gemt i et array dist_day. Når den højeste værdi er fundet vha variablen tmp, skal jeg også bruge det index for hvornår den højeste værdi er fundet.

    for (i = 0; i < 7; i++)
    {
        if (dist_day[i] > tmp)
            tmp = dist_day[i];
    }

Til slut skal der printes hvilken ugedag der indeholder den højeste værdi. Det gør jeg vha. et andet array, som indeholder ugedagene.

printf("Day: %s\nTotal distance: %d meters\n\n", weekday[i], temp);

Jeg får den korrekte værdi ud, og kan også sagtens få mit array til at printe ugedag ved direkte angivelse. Jeg kan bare ikke fange index værdien.

På forhånd tak :)
Avatar billede lars31415 Nybegynder
30. november 2011 - 11:43 #1
tmp = dist_day[0];
tmp_i = 0;
for (i = 1; i < 7; i++)
{
        if (dist_day[i] > tmp)
        {
            tmp = dist_day[i];
            tmp_i = i;
        }
Avatar billede trex Nybegynder
30. november 2011 - 12:25 #2
Mange tak. Det virker perfekt!

Skriv svar, så jeg kan sende point :)
Avatar billede lars31415 Nybegynder
30. november 2011 - 12:39 #3
Svar