Avatar billede pazau Nybegynder
30. november 2011 - 15:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RAM-problemer

Hej alle..

Jeg har fået en gammel maskine af en kammerat, som jeg gerne vil have mere RAM i (128MB er ikke nok).
Bundkortet er et Aopen AX59PRO - http://www.anandtech.com/show/109

Da jeg lige har fået maskinen, kender jeg intet til bundkortet, dens begrænsninger osv. Men jeg så på de RAM der sad i, at de er PC100.
Jeg satte nogle bedre RAM i, som er PC133 - det resulterede ved opstart blot i, at BIOS gav ét langt bip og tre korte, som jo betyder at RAM'ene er inkompatible.

Mit problem nu består i, at BIOS giver samme fejlbesked nu, uanset hvilke RAM jeg nu propper i - også med dem der sad i da jeg fik den, og der var der ingen problemer.

Har prøvet at skifte ud, sætte dem i et andet slot, genstartet maskinen utallige gange. Og ligesom jeg troede at BIOS var gået i baglås - så prøvede jeg at starte maskinen uden RAM i - der får jeg beskeden om at den mangler RAM...

Nogle forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2011 - 16:00 #2
Husk at fjerne strømmen fra den når du gør det. Tryk også på startknappen nogle gange når spændingen er taget af.
Avatar billede pazau Nybegynder
30. november 2011 - 17:52 #3
Done. Stadig samme fejlkode.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
30. november 2011 - 20:27 #4
Skrot den maskine den er alt for gammel,ram til den kan ikke købes i en IT´butik i dag,og hvis du finder dem på nettet vil de være alt for dyre,det er den maskine ikke værd.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. december 2011 - 17:26 #5
Man kan købe ram som brugte på auktions steder (QXL), men der er jo ingen garanti for det virker.
Avatar billede pazau Nybegynder
31. august 2013 - 09:15 #6
Maskinen gik i stykker, da jeg tog de gamle RAM ud og satte dem i igen, mens maskinen var slukket. BIOS'en fejlede pludselig med at de indsatte ram ikke passede, så den røg til skrot.