Avatar billede 0445air Praktikant
01. december 2011 - 14:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opslag i matrix

Hej

Sidder med en matrix i ark 1. Den dækker området A1:M5 hvor kolonnerne fra B:M har overskrift januar til december mens rækkerne er defineret ved koder fra A2:A5. Det jeg nu gerne vil gøre i ark 2 er at lave et opslag der styres efter både rækkedefinitoner og kolonneoverskrifter, og returnerer den værdi der står i matrixen. Men hvis jeg ændrer kolonneoverskriftet i ark 2 hvor opslaget skal være til en anden måned så skal opslaget returnerer en ny værdi. Koden for rækken ændres ikke

I ark 2 står der i A2 en kode mens der i B1 står en måned, det er den jeg gerne vil kunne ændre på og få ny værdi
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2011 - 06:54 #1
Det kan gøres på flere måder, for eksempel:

=INDEKS('Ark1'!$A$1:$M$5;SAMMENLIGN('Ark2'!$A2;'Ark1'!$A$2:$A$5;0)+1;SAMMENLIGN('Ark2'!B$1;'Ark1'!$B$1:$M$1;0)+1)

En anden effektiv, men meget sjældent brugt metode, er følgende:

Marker Ark1!A1:M5
Tryk på Formler (på båndet) og i området "Definerede navne", tryk på "Opret ud fra markering".
Sæt flueben ved "Øverste række" og "Venstre kolonne"
Tryk på OK.

I Ark2 kan du nu indtaste en formel som:

=(Kode2 Februar)

for at få det tal der står i celle Ark1!C3. Hvis du indtaster =SUM(Kode4 November) får du det tal der står i Ark1!L5 og så videre. Bemærk at der skal være et mellemrum (=intersection operator) mellem de to argumenter. Hvis du for eksempel ønsker summen af Kode4 for andet kvartal kan du bruge formlen:

=SUM(Kode4 April:Juni)
Avatar billede 0445air Praktikant
02. december 2011 - 09:25 #2
kanon, dit første forslag kan jeg få til at virke, smider du et svar så du kan få point?

PS:. Jeg kan desværre ikke få din løsning 2 til at virke selv om den på papiret ser bedre ud, nogen forslag
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2011 - 09:40 #3
Har du gjort som jeg skrev?

For det første:
Marker Ark1!A1:M5
Tryk på Formler (på båndet) og i området "Definerede navne", tryk på "Opret ud fra markering".
Sæt flueben ved "Øverste række" og "Venstre kolonne"
Tryk på OK.

og for det andet indtastet en formel som:

=(Kode2 Februar)

hvor du vel at mærke har husket et mellemrum mellem Kode2 og Februar)
Avatar billede 0445air Praktikant
02. december 2011 - 10:05 #4
Ja det syntes jeg faktisk jeg har men jeg må lige tjekke det jeg gjorde. Tak for hjælpen