Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 16:27 Der er 7 kommentarer

hjælp til server

hej jeg er ny her jeg overvejer at lave min egne server men det jeg vil havde af vide er hvordan det hele virker.

jeg har lavet min egen pc så jeg ved godt hvad de fleste ting hedder men jeg vil gerne vide hvilke slags bundkort man bruger hvilke grafikkort og CPU (den eneste type CPU jeg kender til server er xeon)hvilket OS man bruger osv.

jeg ved det er en stor mund fuld at forklare men jeg håber der er nogle der bare vil forklare lidt af det og så kan jeg stykke det sammen :)

på forhånd tak :)
Avatar billede stoffer Nybegynder
01. december 2011 - 18:18 #1
Først skal du jo beslutte hvad du vil bruge din server til.

- Skal den køre windows , linux freebsd
- Skal du køre database
- Er det til fil eller web
- Skal der være brugerrettigheder på den

Mht. software så hvis du skal køre "rigtig" server til billigst penge skal du som min. køre Raid 1 med Sata (ok med software RAID). Mht. ram og cpu afhænger det jo meget om hvad du har af krav.

så beskriv i stedet hvad den skal bruges til - så er det nok langt nemmere at give råd. Personligt gider jeg dog ikke have server - det lejer man ude i byen så at sige...
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 18:34 #2
jeg havde regnet med at den måske skulle bruges til minecraft og måske sener noget web jeg tror den skal køre windows men jeg ved ikke hvad version af windows den skal køre

hvad er RAID?

jeg syntes det er dyrt at leje men det er nok dyre at købe den selv men jeg gør det for at lære noget og for at jeg ved hvordan man gøre  det nu har jo bygget min egen pc så nu vil jeg prøve at bygge en server :)
Avatar billede stoffer Nybegynder
01. december 2011 - 18:51 #3
RAID 1 er spejling af harddiske. Billigste er software raid: http://www.youtube.com/watch?v=cKDCmOBqNBY

Dyreste (og mest pålidelige) er at købe et motherboard der understøtter det eller købe en raid controller. Efterhånden er der vist mange motherboards i den billige ende der understøtter det.

Skal du køre windows og det skal være web kan du bruge windows server 2008 R2 web edition.

Ram vil jeg sige min 8gb ECC

CPU efter budget. Kig gerne på strømforbrug også, da din server skal være tændt 24/7.

Men overvej da om ikke du skal køre linux, generelt skal du lidt op i pris ved windows servere på software siden.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutorials/Setting_up_a_server
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 19:04 #4
RAID er bare en slags partion så det du mener er at jeg skal havde 2 hardiske?

jeg havde også tænkt 8 GB ram

kan du ikke sende et link til en af de andre steder hvor de har kigget på bundkort?

er linux ligeså godt som windows?

med hensyn på grafikkort har jeg et gammelt asus eah 5450 silent graffikkort til at ligge vil det passe i server eller skal jeg ud og købe nogle specielle grafikkort
Avatar billede stoffer Nybegynder
01. december 2011 - 19:23 #5
Sådan setup f.eks.:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4948109

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4763691

skærmkort er ligegyldigt - bare det virker og du har driver til det.

Du kan også kigge på AMD. De skulle også have noget godt i deres Opteron serie. Hos Intel hedder den mest udbredte server cpu Xeon.

Anyways. Svært at guide dig uden budget. Så tror du skal google lidt på det.

Mht. linux vs. windows er det en evig diskussion. Du skal nok mere kigge på hvad du har styr på. Skal du lave websites med asp.net og den vej skal du kigge på windows. Vil du udelukkende lave PHP sites og f.eks. djoomla eller lign skal du kigge på FreeBSD eller lign med Apache.

Så mit råd er kig mere på hvad du skal have kørende og derfra vælg hardwaren og styresystem.

Men skal du lære en masse vil jeg da anbefale dig at gå i krig med FreeBSD - det er svært men giver dig også en masse ifht. læring. Windows systemet er ikke svært i sig selv, men webserveren og dns server er gode ting at være dus med.
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 20:08 #6
bruger man bare en standart psu?
Avatar billede thelaustsen Nybegynder
01. december 2011 - 20:56 #7
Men skal du lære en masse vil jeg da anbefale dig at gå i krig med FreeBSD - det er svært men giver dig også en masse ifht. læring. Windows systemet er ikke svært i sig selv, men webserveren og dns server er gode ting at være dus med.

skal jeg downloade det eller er der et sted på websitet hvor det står?