Avatar billede krischjo Nybegynder
08. december 2011 - 17:42 Der er 5 kommentarer

RFID reader/scanner

Hej, jeg er i gang med et projekt på RUC.

Det omhandler noget med RFID, vi er dog løbet ind i et problem - da det ville være smartest hvis vores scannere kunne køre på to frekvenser, da vi har noget med at scanneren skal kunne læse og gemme data fra tags langt væk, og så en slags "log-ind" hvis man scanner et tag tæt på.

Jeg kan dog ikke finde det beskrevet nogen steder, og ved derfor ikke om det er muligt overhovedet med mindre man benytter sig af to scannere.

Nogen der ved om det kan lade sig gøre?

Håber jeg har gjort mig forståelig, og at nogen kan hjælpe mig.

Hilsen
Kristoffer S.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2011 - 19:48 #1
vil du gemme data filer langt væk  på en server og log-ind på serveren  ??? via  pcen ?  som er  der hjemme pc og job pc ??
Avatar billede chalde Seniormester
09. december 2011 - 19:46 #2
#1 Det handler om RFID.

#0 Er det forskellige tags eller de samme der skal scannes hhv. kort og lang afstand?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2011 - 14:34 #3
Avatar billede chalde Seniormester
10. december 2011 - 14:56 #4
#3 Jeg tror ikke et link til et billede af en generisk RFID proces samt et link til Wikipedia om RFID kan hjælpe synderligt meget.
Rasmus, jeg vil anbefale dig at begrænse din meget lempfeldige omgang med tilfældige links om områder du tydelige ikke har kendskab til. Det er ikke første gang det er sket, og det eneste du gør er at forvirre dig selv og gøre andre småirriteret.

#0 Hvilken scanner bruger i? Og er det passive eller aktive tags? Tænker om en kombination af et passivt og et aktiv tag kunne være løsningen.
F.eks:
IF active=true && passive=true
THEN action(A)
ELSE IF active=true && passive=false
THEN action (B)
Avatar billede kes1 Nybegynder
15. december 2011 - 17:59 #5
Du får ikke noget ud af at operere på forskellige frekvenser, da taggens performance bare degraderes hvis den påvirkes med en frekvens uden for dens område - men i mange tilfældes læses alligevel.

Som jeg forstår det er det samme tag der er tale om, men de udfører forskellige roller. Ikke at jeg til fulde forstår use casen, men løsningen kan være flere ting:

(1) Brug forskellig transmit power på readeren. Du kan sagtens i software kontrollere sendestyrken og i den situation hvor du skal udføre login, går du bare på 20 mW eller noget i den stil og vil derfor kun læse tags inden for få cm. Skal du læse tags på større afstand, sker det da med en større power. Du har jo så den udfordring at du skal kunne adskille login fra read, hvilket du må gøre i den sw som håndterer readeren. Bemærk at når du læser på større afstand, vil du jo også læse dine "login-tags", men det må du så sortere fra i sw.

(2) Præ-definer tags til forskellige roller. Baseret på TID (det unikke nummer som taggen returnerer) kan du dedikere nogle tags til login, andre til normalt read. Du har dog det problem her, at du vil opleve hvad der kaldes bleedover, nemlig at du ved login kommer til at læse tags du ikke ønsker - men så kan du jo kombinere med (1)