Avatar billede ixma Nybegynder
11. december 2011 - 22:41 Der er 9 kommentarer

Lækker bærbar som kan håndtere videoredigering

Hej

Er på kig efter en ny bærbar. Jeg har en i7 hurtig stationær, så skal mest bruge den bærbare når jeg rejser - et par måneder om året. Så jeg er ikke meget for at smide de 8.000 - 10.000 som man skal af med for at få en i7, 8-16 GB ram, 2 GB grafikkort osv.

Jeg vil heller ikke have et kæmpegrimt gamer-monster med lys der blinker og jeg ved ikke ved. Hellere en diskret, lækker maskine.

Havde tænkt på en HP, men så en statistik med at de er de bærbare, der går mest i stykker inden for de første 2-3 år, så det lyder som en dårlig idé.

Hvad er det bedste jeg kan opdrive til formålet for, lad os sige, under 6.000 kroner?

Jeg kiggede lidt på denne Packard Bell. Jeg ved ikke hvordan de gør sig med bærbare, men maskinen har et design jeg godt kan lide, og er ikke helt tosset på specs. Dog tænker jeg over, om springer fra i5 til i7 (2 kerner til 4 kerner) har en større effekt ved videoredigering?

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/511434/Packard-Bell-Easynote-TX69HR759.html

Mht redigering, så bruger jeg Sony Vegas 10 og mine filer er HD. Det behøver ikke køre totalt vildt hurtigt, men skal være til at kunne arbejde med nogenlunde rimeligt.

Alternativt, hvis nogen kender til en i7, 8 GB ram, 2 GB grafik og rimelig harddisk til under de 6000 kroner (mere eller mindre), så hører jeg gerne.

Tak for kigget!
Avatar billede ixma Nybegynder
11. december 2011 - 22:43 #1
PS: Skal være en 15" - ellers bliver den for stor at rejse rundt med.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. december 2011 - 05:49 #2
Jeg tvivler på at du behøves at spekulere ret meget på grafkkortet. Det er rigtigt at Vegas 10 understøtter CUDA, men jeg har aldrig hørt om nogen der var imponerede over forskellen i ydelse på CPU og CPU/GPU.

Jeg kan ikke se hvad rammen på grafikkortet kan bruges til i sammenhæng med videoencoding.
Avatar billede holmmorten Novice
12. december 2011 - 21:39 #3
Taler vi AVCHD-filer, så vil jeg klart anbefale quad-core - altså i7 (men bemærk at ikke alle i7 er quad). Min fornemmelse er, at du godt kan klare dig med 6 gb ram - selvom 8 altid vil være at foretrække.......
Packard Bell er Bilka-crap - billig plastic og generelt en discount-maskine. Hvis du har tænkt dig at rejse meget med den, så er du nødt til at købe en ordenlig, hvor kvaliteten er ok - og ikke kun kigge på specs.
Jeg har selv en HP Elitebook - god kraftig laptop, der virkelig kan tåle nogen tæsk, når man er på farten. Men til under kr. 6.000 er der ikke meget kvalitet og heller ikke meget Intel quad...!!!!
Avatar billede holmmorten Novice
12. december 2011 - 21:41 #4
Bør måske lige nævne Macbook Pro!!!! Den er jo næsten som født til video-red.
Avatar billede ixma Nybegynder
14. december 2011 - 01:21 #5
Tak for svar. Gider I tage et kig på disse to, som er de billigste i7 med quad core jeg har kunnet finde:

En ASUS:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=4139&osCsid=0c2d4c618aa423f1d5c9c9ea8b532d22

Har dog et 0,3 mpx webcam, hvilket jeg synes virker super skod. Et webcam er ikke det vigtigste for mig, men jeg bruger da Skype osv når jeg rejser, og gider ikke have en computer, man dårligt kan bruge det til...

En Acer:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=647628#extra

En tand større processor, 1.3 mpx webcam, men ser denne bærbar så år 2002-agtig ud i virkeligheden som på billederne? 5555 kroner slår mig dog som en yderst rimelig pris for en i7'er.

Er der enighed om at Packard-Bell er 'Bilka-crap'? Jeg ser da de sælger Packard Bell i både Fona og Computercity osv. Jeg synes det er den flotteste bærbar, jeg har kunnet finde til under 6.000, men hvis det er skidt kvalitet, duer det da ikke. For mine utrænede øjne ser den dog mere solid ud i materialerne end f.eks alle de Acer, jeg ser, som ligner noget plastik de fleste.

Hvis der i øvrigt er nogle der kender til en flot - gerne sådan 'børstet stål' eller aluminium look - solid i7'er til under 6.000 kroner, så hører jeg vildt gerne.
Avatar billede ixma Nybegynder
14. december 2011 - 01:23 #6
har i øvrigt ikke råd til en macbook pro. Og selvom jeg laver en del videoredigering, så gider jeg ikke have ét system på den bærbare og et andet på den stationære. Så no mac for me, thanks.
Avatar billede ixma Nybegynder
14. december 2011 - 20:00 #7
Der er ingen der har lyst til at kommentere på ovennævnte bærbar? Ej heller foreslå alternativer? I så fald vil jeg lukke...
Avatar billede holmmorten Novice
15. december 2011 - 11:11 #8
du har ikke meget tålmodighed......!!! Husk nu at vi er her frivilligt......

Jeg er stadig enig med mig selv ang. Packard Bell!!!

Når du køber en laptop er det vigtigt, at du ikke kun kigger specs som processor, grafik, ram osv. Faktorer som batteri, skærmhængsler, tastatur, tilslutninger osv. har (for mig) også rigtig meget at sige...... Det svarer jo lidt til at lægge en porsche-motor i en 2CV - den kører rigtig stærkt - men kvalitetsfornemmelsen og den generelle køreglæde er måske knap så stor.....

Men anyway - der er små for og imod på begge modeller.
Jeg hæfter mig dog ved, at Acer'eren har USB 3,0, hvilket er værd at gå efter. Flere og flere eksterne HD har 3,0, og der er virkelig stor hastighedsforskel på 3,0 og 2,0.
Asus'en har ikke USB 3,0 jf. Asus egen hjemmeside.
Jeg har fornylig solgt et par Acer bærbare - og jeg synes faktisk, at kvaliteten er ok. Asus er også et ok mærke. Begge maskiner er dog alm. "comsumer-laptops" - altså ikke noget, som er bygget til erhverv eller generelt mere holdbare end så meget andet.
Avatar billede holmmorten Novice
29. december 2012 - 16:50 #9
Jeg går ud fra, at du har købt din computer??

Husk at lukke spørgsmålet :)