Avatar billede rozh Nybegynder
11. december 2011 - 23:16 Der er 7 kommentarer

enkel php rutine

Hej

Jeg har en hjemmeside på one.com som kører på en Apache server.
Jeg ønsker at oprette forbindelse til min hjemmeside fra et program skrevet i Delphi. Programmet skal sende en streng til hjemmesiden, og hjemmesiden skal svare relevant (efter opslag i en database)

Jeg har arbejdet meget med Delphi (den del klarer jeg), men ved stortset ingenting om php og det er denne del jeg har brug for hjælp til.

Jeg ønsker således at lave en rutine i php som kan følgende: når  min hjemmeside (den på one.com's server) modtager forespørgslen skal den kunne lave database opslag og sende noget svar tilbage.

Jeg går udfra at det er ret nemt, men jeg jeg har absolut ingen php indsigt og vil meget gerne se noget kode eksempel

Venlige Hilsner
11. december 2011 - 23:26 #1
HEJ

PHP:  Brug AJAX. De(t) kan det du ønsker.

Delphi: Brug INDY (ver 9 eller 10 eller 11)..

Har ikke link(s) her-  kommer senere (hvis du har behovet).

Kristian
Avatar billede swiatecki Novice
12. december 2011 - 00:35 #2
@Snestrup2000: Mht. PHP skal han vel ikke bruge AJAX, AJAX er client side.

@rozh: kan du komme med et eksempel på hvordan input er givet, og i hvilket format du ønsker at PHP svarer? (plaintext/xml/..)
Avatar billede wanze Nybegynder
12. december 2011 - 03:02 #3
@snestrup2000: Hvorfor pokker skulle han dog bruge AJAX? Det giver da absolut ingen mening.
Avatar billede beetle Nybegynder
12. december 2011 - 04:50 #4
Var det noget i denne retning du forestillede dig?

http://pastebin.com/Ln8v3SKQ
12. december 2011 - 08:15 #5
OKEJ,

Jeg var gal på den. Undskylder meget.

KR
Avatar billede rozh Nybegynder
12. februar 2012 - 12:19 #6
Hej Beetle

Mange tak for dit forslag og undsykd forsinket svar.

Jeg skal lige se om jeg har forstået dette:

php rutinen du henviser til modtager en GET forspørgsel med parameteren "key". Så laver den opslag i databasen på key.

Men så forstår jeg ikke rigtig resten. Noget med at sikre at sql querien lykkedes ? og så sende svar tilbage med parameteren value ? Men hvor bliver value sat ?

Kunne du forklare mig linie for linie hvad der sker. Forstår mig som sagt ikke på php :-(

VH
Rozh
Avatar billede beetle Nybegynder
12. februar 2012 - 23:09 #7
Hej igen rozh,

Da jeg ikke har nogen detaljer om hvordan du snakker med din database eller dit program viser jeg dig et, for php, normalt oplsag via en SQL query til en SQL database. Det kunne være være MySQL.

Linje 4 definerer opslaget i variablen $sql
Linje 5 udfører opslaget der returneres til $result datasættet.
Linje 7 læser (fra toppen) den næste række i datasættet til $data arrayet.
Linje 8 printer værdien af kolonnen 'value' til output.