Avatar billede MathiasKS Nybegynder
24. december 2011 - 14:02 Der er 16 kommentarer

Lyd forsvundet efter nyt bundkort, VISTA... hjælp tak :)

Hej, jeg har en stationær HP computer.
Det er en AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4800+ (hvis det hjælper jer lidt :)

Den har som sagt Vista, og en dag gik den død og min onkel reparerede det, ved ikke om han udskiftede bundkortet eller bare på anden måde fik computeren til at virke igen...
Men lyden forsvandt derefter og han kunne ikke lige finde en løsning...

Før han reparerede computeren kunne jeg vælge imellem High Definition Audio (HDMI) og computerhøjtalere (som altså er jackstikket som jeg ikke kan få til at du)...  nu kan jeg ikke længere vælge "computerhøjtalere", og den er derfor hele tiden indstillet på High Definition Audio... og har ikke lige noget jeg kan afspille lyd på via HDMI kabel for at teste om selve lydkortet virker....

Jeg har kun brug for lyd gennem jackstikket, og men den mulighed har jeg ikke længere :/

Er ikke helt hardcore til sådan noget, men under enhedshåndtering, under lyd står der bare Nvidia High Definition Audio hele 4 gange i træk... er det ikke netop der at der også skal stå noget med jackstik-driver? (eller hvordan man nu siger det)

på forhånd tusind tak, og hvis det bare er en driver der mangler, så håber jeg nogen kan hjælpe mig med at finde ud af præcis hvilken jeg skal hente :)

på forhånd tusind tak !!! :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. december 2011 - 14:08 #1
hent slimdrivers
http://www.driverupdate.net/
og kør - det kan opdatere/finde drivere.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2011 - 14:08 #2
Hvis det står med gul anmærkning mangler du garanteret en driver til det.
Hvad hedder dit bundkort?
SIW kan oplyse dette:
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2011 - 14:09 #3
Enig i #1 også.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
24. december 2011 - 15:14 #4
Sådan, så er det gjort, i det program står der ikke længere noget om noget der har med lyd at gøre.. den sagde at der ikke var nogen lyddriver, så genstartede jeg og så kom lyd ikonet tilbage nede i hjørnet uden den sagde at der ikke var lyddriver installeret.. så nu gætter jeg på at den har fjernet driveren og installeret den rigtige automatisk?  men hvor dælen går jeg ind og vælger "Computerhøjtalere" istedet for HDMI?
jeg husker det som en lille rød højtaler nede i højre hjørne hvor det kan ændres, men den er der ikke ? når jeg trykker på højtaleren i hjørnet kan jeg vælge "MIXER" der er følgende: mozilla firefox-lyd, (Digital output enhed (HDMI)), samt windows-lyd. ingen steder er der "computerhøjtalere" :/

Det der SIW-program siger at mit bundkort er ASUSTek Computer Inc.
Model: Narra2
Version: 2.00
Avatar billede claes57 Ekspert
24. december 2011 - 16:13 #5
det kan være en driver til selve motherboardet der skal ind før den har adgang til lydkortet. Så indlæs alt, som slimdriveres foreslår.

Og så er anden sat i ovnen - julen er nu startet... ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. december 2011 - 16:14 #6
Avatar billede poko1 Ekspert
24. december 2011 - 16:56 #7
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
26. december 2011 - 20:43 #8
har tjekket det og selvom jeg trykker "vis deaktiverede enheder", så er der stadig kun HDMI der kan vælges... Det var dog irriterende det skal være så svært at få til at virke...
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2011 - 20:50 #9
Jeg har svært ved at tro du har prøvet Slimdrive.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
26. december 2011 - 20:55 #10
det er installeret og har via slimdrive hentet og installeret ALT, og genstartet computeren flere gange :)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2011 - 09:36 #11
du bliver nødt til at løbe alt på bundkortet igennem - primært om jumpere sidder korrekt - se specielt på
* One SPDIF digital audio output header
* One front line input connector (interrupts line input on back panel, Vista capable, requires matching front audio jack module)
* One 9-pin audio header for headphone-out and microphone-in (yellow, Vista capable, requires matching front audio jack module)
* One Intel high-definition Audio/Modem Link (not used by HP)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2011 - 18:23 #12
Jeg forstår blot ikke hvis det er et nyt bundkort. der følger da normalt en driverdisk med???
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2011 - 20:39 #13
selvom der er drivere med, så kan man godt forbinde det, så det ikke virker.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
28. december 2011 - 10:36 #14
hmm min onkel der har sat det i,er uddannet svagstrømsingeniør og han har ansvaret for alle computere på en skole, så han ved selvfølgelig godt at sådan et bundkort skal installeres ordentligt.. men hvis der er noget hardware mæssigt der lige er gået stækt så det ikke sidder ordentligt kan selvfølgelig godt tænkes... må lige prøve at kigge inden i.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
22. februar 2012 - 10:03 #15
alternativ løsning fundet: USB-lydkort, 89 kr, så virker det lige med det samme uden installation :) takker for svar
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
23. april 2012 - 15:15 #16
"For at lukke et spørgsmål trykker du accepter svar til et af svarerne eller skriver din egen kommentar of accepterer denne... Hvor finder jeg denne "ACCEPTER-KNAP" så jeg kan lukke spørgsmålet???????