Avatar billede rfjordbak Nybegynder
27. december 2011 - 11:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adgang til NAS bag router

Hej Eksperter!

Jeg har overvejet at købe en NAS (ReadyNAS ultra 4) som en kombineret media/backup-server. Jeg gerne vil tilgå den fra hele netværket. Strukturen er som følger:

TDC-internet -> Netgear router 1 -> Netgear router 2 -> PC

Problemet er at jeg har to computere opkoblet på "Router 1" og to på "Router 2". Så hvis jeg placerer NAS'en ved "Router 1" kan jeg ikke se den på min computer opkoblet på "Router 2", og omvendt.

Har i nogle ideer til hvordan jeg kan få adgang?

På forhånd tak!
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 12:41 #1
Personligt ville jeg degradere den ene router til AP, for derved kun have et sted at administrere NAT, firewall osv..
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 12:47 #2
Se evt: http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965/~/using-wpn824,-wgr614,-or-wgt624-routers-as-an-access-point
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 12:48 #3
Avatar billede edinmdk Nybegynder
27. december 2011 - 13:21 #4
Der er ikke andet at gøre, end at købe en router, hvor der er plads til flere stik.
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 13:34 #5
#4 Hvorfor i alverden skulle han dog gøre det?
Avatar billede edinmdk Nybegynder
27. december 2011 - 13:40 #6
Så alt kan kører på en router, så han få den NAS op at kører, så der er adgang fra alle pc'er.
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 13:50 #7
#6 Det er der ingen grund til at investere i nyt udstyr for at gøre.
Og størstedelen af alle routere kommer standard med indbygget 4 port switch. Det er de færreste der kommer med flere.
Hvis han skulle investere i noget, så skulle det være en switch, men det er ikke nødvendigt heller, da han blot kan vælge at benytte sit eksisterende setup med lidt modifikationer.
Avatar billede rfjordbak Nybegynder
27. december 2011 - 17:46 #8
Hey "chalde" og "edinmdk"

Jeg kan godt se hvad du mener "edinmdk". Problemet er bare at afstanden mellem de to routere er ca. 50 m, derfor har jeg valgt at have to routere i stedet for at trække 3 ethernet-ledninger på 50 m. Så kunne jeg nøjes med én.

Det var lige sådan en løsning jeg ledte efter "chalde". Du kan bare lægge et svar. Det eneste problem jeg får er muligvis interferens mellem de to trådløse netværk, som mine routere udsender. Kan man godt have to forskellige sendefrekvenser på AP'er, som kan formidle samme trådløse netværk? eller har i nogle forslag til at undgå problemer?
Avatar billede chalde Seniormester
27. december 2011 - 17:52 #9
Du kan sagtens køre på forskellige frekvenser. Har ingen betydning for det øvre netværkslag.
Bare behold point ;)
Avatar billede rfjordbak Nybegynder
27. december 2011 - 17:58 #10
Det vil jeg så gøre :) Tak for den hurtige hjælp, kan i begge have en rigtig god jul og godt nytår :)