Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
07. januar 2012 - 23:23 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kan en defekt router lægge en hel beboelseblok ned?

Gennem længder tid, har vores internet været meget ustabil hos comxnet.dk. Man kunne aldrig været sikker på om nu nette virket, der kunne gå flere timer eller 1½ dag før det kørte igen. Jeg er så træt af at fejlfinde, prøve at få den trådløs til at køre, logge ind, deaktiver osv.
Min router er en asus RT-N56U og den har været til rep. engang, da jeg efter en firmware opdatering ikke kunne komme ind og se status ovre vores pcèr.
Siden Fredag aften kl. 19.00 har vi ikke kunne komme på nette, Lørdag formiddag ringer jeg til comxnet, men opgiver der er kun 13 før mig, taler med flere naboer, de er også trætte af comxnet. Lørdag eftermiddag ringer så en supporter fra comxnet, og siger om jeg har flirte med kablerne, eller sat anden It-udstyr op som skulle ødelægge forbindelse for alle. Fordi en mand havde ringet ind og sagt det, og supporter kunne så se på sin skærm at min router opførte sig mærkeligt. Jeg tog så kabel ud af router og direkte ind i væggen, men kunne stadig ikke komme på nette, så siger han nå ja så må fejlen ligge et andet sted og ikke hos mig. Men min router var defekt siger han, så den må jeg køre ind og bytte til en ny!
Men jeg syntes at det er frækt at han påstå at det skulle være min router der er skyld i det nedbrud vi har haft. Hvad siger i!
Avatar billede chalde Seniormester
07. januar 2012 - 23:37 #1
Hvis de har designet netværket med hovedet under armen, så kan en enkelt enhed på netværket godt påvirke resten.
Men en udbyder af deres størrelse bør have en større grad af kompetence til at undgå den slags.

Men så igen, 1. line aner sjældent hvad de taler om, så han kan drage konklusioner på et meget forkert grundlag.
08. januar 2012 - 01:11 #2
... jeg har oplevet at en "dum" Router hun en 'kunde' var forkert tilsluttet et større netværk med >2000 brugere). En af UDGANGENE på denne router var sat til direkte det 'store' netværk istedet for WAN porten på routeren. Det bevirkede at det - nogle gange - var denne "dumme" Router som uddelte IP adresser til alle andre på det store netværk... og kunne følgeligt ikke bruge det til noget...

(Bare en tanke?)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. januar 2012 - 14:26 #3
Efter at jeg har set hvad i skriver, så google jeg "kan en defekt router lægge et netværk ned" Ja det kan den godt, men hvad jeg kan læse så er det nok mest netudbyder der kan ved en forkert opdatering, et eks: http://www.version2.dk/artikel/global-router-fejl-kan-lamme-nettet-11882

Jeg er godt nok overraske ovre at min router, som sidder i Slutsysteme, kan/måske lægge vores net ned.
Jeg kunne forstå hvis det en cisco-router som man selv har programmering, men en købe router til hjemmebrug.

#2
på min router har jeg sat stikke i wan og i væggen og i port 1 og 2 sidder stikket til vores 2 stk. pcèr så den er sat rigtigt, hvad angående kablerne.
Avatar billede chalde Seniormester
08. januar 2012 - 15:05 #4
#3 End ikke avancerede routere og andet må uden videre kunne dræbe et netværk. En udbyder bør altid have foranstaltninger mod den slags.
Hvis det antages at det er din "almindelige" router der dræber netværket, så skal du ikke kunne drages til ansvar for at udbyderen har haft hovedet oppe i det mørke da de designede netværket. Og personligt ville jeg kræve dokumentation for deres påstand om at det er dit udstyr, da det er dem der i sidste ende "tvinger" dig til at bruge ressourcer på udskiftning af det.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. januar 2012 - 17:29 #5
#4
Som du selv siger i #1, så siger supporter nogen gange en masse vrølv, fordi selvom jeg skiftede til den gamle router (Dlink 615)så gik der flere timer før vi kom på nette.
Men i morgen formiddag går jeg ovre på kontor og taler med It-ansvarlig for vores boligblok.
Senere,skriver jeg hvad han finder ud af, hvis jeg stadig er på nette
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2012 - 19:26 #6
Der vil næsten altid være et single-point-of-failure i et netværk, med mindre du har 2 kabler fra din lejlighed og ned i krydsfeltet, så ligger der en mulighed der.

Ja, en defekt router kan ligge tingene ned. Jeg kan endda et oplyse at alle udbydere oplever på tidspunkter at netværket ikke kører som det skal og nogle gange er det lige til at finde fejlen og andre gange kan det være svært. Jeg har endda oplevet problemer i TDC's lukket MPLS (Normalt noget virksomheder bruger) netværk at der var problemer og der gik et par måneder før de havde lokaliseret problemet.

Vedr. de folk man får fat i når man ringer til almindelig kundeservice er ikke altid de skarpeste knive i skuffen som #1 også er inde på, jeg har oplevet at jeg måtte i en sag insistere på at der blev oprettet en fejlmelding selvom 1. line personen ikke mente der var et problem (Det var der og det konstaterede udbyderen også)

Vedr. #3 så er det faktisk oftes billig routere som er problemet da de ikke altid gør som man forventer. Ja, man skulle tro anderledes, men da fx. store cisco routere faktisk kun gør hvad den får besked på så er man sikker på at den ikke gør noget man ikke vil, men med billige routere er det stik modsat, de skal helst kunne så meget som muligt til ingen penge. Jeg oplevede en router (billig en af slagsen) som var sat til korrekt og konfigureret korrekt, men lige pludselig begyndte WAN porten at uddele IPadresser selvom den ikke burde, så ja, det kan lade sig gøre.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. januar 2012 - 20:04 #7
#6
Kan ikke huske hvad jeg gav for Dlink615 300-400 kr.men asus RT-N56U gav jeg 880kr. for.
Men der er fejl på RT N56U, fordi efter en fimware opdatering, kan jeg ikke se status på vores pcèr, der skriver den " søger, vent et øjeblik" og efter 20 min. sker der stadig ikke noget, og inden den blev opdatering, der kunne jeg godt se status, med det samme, derfor kan jeg ikke lave fast Ip-adresse som skulle være bedre en dynamisk ip.
Så jeg må ind og bytte den imorgen.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
08. januar 2012 - 20:06 #8
#6
Hvis jeg kan få penge tilbage, eller bytte til et anden mærker, vil du så anbefale en cisco-router?
Avatar billede chalde Seniormester
08. januar 2012 - 20:22 #9
#8 Du kunne overveje en Linksys (Cisco til hjemmebrugeren).
Ellers skal du op i f.eks. Cisco RV-120/220, men så bliver det halvpebret, og du kommer formentlig kun til at bruge 10-20% af funktionerne i den.
Avatar billede leif Seniormester
09. januar 2012 - 06:39 #10
#8: Linksys by Cisco er et godt bud, jeg ville ikke gå op i deres Cisco serie umiddelbart, da jeg mener det til hjemmebrug er overkill.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
09. januar 2012 - 11:50 #11
Har været ovre på kontoret idag, og han siger at min router sendet en masse spam ud i nette.
Jeg har så tage kopi af vores forum, det ville han kikkede på, også ville jeg nok få et brev om at man skal overholde regeler. Hvad mener han, hvor skulle jeg vide fra at min router åbenbart var så dårlig.
Men jeg vil lige se hvad de skriver, og så må jeg går til vores boligformand, for det vil jeg ikke finde mig i!
Har snakket med Fønisk, han havde ikke hørt noget dårligt om RT-N56U og slet ikke, at den kunne lægge en boligblok ned.
Men jeg kunne bare komme ind, og få den bytte til en ny eller anden model.
Så jeg tage denne router i stedet for: Linksys E3000 High Performance Wireless-N Router - 4-port Trådløs router 300Mbps
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2012 - 12:08 #12
Hvilken type "spam" taler han om?
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
09. januar 2012 - 12:17 #13
#12
ja, det er et godt spørgsmål, men det virke som om han ikke havde den store It-viden, og støtter sig op af deres, som han sagde, reppatør og ikke supporter.
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2012 - 13:18 #14
Det behøver jo ikke nødvendigvis være routeren der smider en masse ud, det kan jo være noget andet på indersiden af netværket. Derfor det kunne være rart, for dig, at få noget konkret på bordet fra dem.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
09. januar 2012 - 21:51 #15
#14
Hvad mener du med indersiden af netværk?

Alle mine programmer, kører med de sidste opdateringe. Bruger det gratis program Secunia PSI til at opdater mine programmer med. Faktisk et godt program.

Jeg ved godt at Fønisk ikke giver den bedste service,når tingene går i stykker, men fik bytte min router uden et kny, til Linksys E3000 High Performance Wirele og den køre fint.
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2012 - 21:57 #16
#15 Super.
Men det kunne være du havde noget uønsket på en maskine.
Mere hvis problemet opstår igen.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
09. januar 2012 - 23:12 #17
#16
Ok,det var også derfor at jeg skrev at mine programmer er opdatere og bruger også Superantispyware Pro og comodo firewall.

Så den skulle være nogenlunde dækket ind.

Måske skulle jeg ringe til comxnet-supporter imorgen, og høre om den den nye router er ok.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
10. januar 2012 - 12:21 #18
Jeg tænkte på at slutte det her forum, og vil sige tak for en god dialog alle 3, men jeg synes at #15 skal have mine point, så chalde kan du ikke give mig et svar!

Ps: Når jeg får brev fra kontoret, så kunne jeg lige lægge op hvad de har fundet ud,lige for at slutte ordenligt af?
Avatar billede chalde Seniormester
10. januar 2012 - 12:45 #19
#18 Jeg bruger ikke point, så del gerne ud til de øvrige deltagere :)
Det med brevet er jeg dog meget interesseret i :)
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
10. januar 2012 - 13:33 #20
#19 ok

#2 og #6 kan i give et svar, så kan i dele pointen, hvis jeg lige kan huske hvordan man gør det.
10. januar 2012 - 19:42 #21
Ping...
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
11. januar 2012 - 19:13 #22
#21

Jeg vil lige vente til imorgen med at give points, så #1 har en chance for at komme med. ok