Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 00:23 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

GTX 570 virker ikke mere - røde "streger".

Hej. Jeg har for nyligt købt en ny computer, som ind til nu har fungeret upåklageligt - men...
Jeg har de sidste par dage spillet Battlefield 3 - og et par gange har jeg oplevet af computeren frøs og der kom grafik fejl (blå streger på skærmen). Det har dog ikke været værre end en genstart har hjulpet. Nu er problemet dog mere alvorligt.
For det første er der underlige fejl på skærmen. Her er et screenshot:
http://i.imgur.com/hLUrJ.jpg

Desuden siger Windows, at grafikkortet er stoppet i enhedshåndtering pga. en fejl 43. Og jeg kan ikke aktivere den igen. Og så virker computeren generelt bare laggy og langsomt lige pludselig.

Jeg har prøvet at deaktivere grafikkortet og opdatere driveren.

Er der nogen, der har nogle forslag?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2012 - 02:20 #1
Det kunne lyde som om, at din GPU ligger og stiger i temperatur, og når den når en vis temperatur (typisk 90c og deromkring) ligger systemet ned for at forhinde at dit HW tager skade. Hvis du så fortsætter (ved at tænde igen og gøre det samme igen) så begynder dit grafikkort så småt at tage skade. Det som du oplever med rødestreger osv. kaldes artifacts, men jeg er ikke sikker på at det er dét i dit tilfælde.

Har du mulighed for at downloade programmet Speccy og måle temperaturen både idle (i windows) og under load (battlefield 3) ?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2012 - 02:20 #2
ligger = lukker.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2012 - 09:42 #3
Står din pc frit så den kan bleve af med varmen?
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 12:03 #4
hardwareguy15: Speccy giver ingen oplysninger på grafikkortet. Det er bare blankt: http://i.imgur.com/X5Rnr.png

220661: Den står på gulvet. Hverken klods op af noget eller hel fri. Det er vidst meget normalt.
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 12:06 #5
PS. Jeg kan heller ikke åbne Battlefield 3 (eller nogen andre spil for den sags skyld). Jeg får bare af vide, at grafikortet ikke er installeret eller fungerer korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2012 - 13:05 #6
Du slipper nok ikke for en tur om din forhandler.
Den manglende registrering af temperatur på gpu fortæller jo at der er en fejl på det, som vi ikke kan løse her.
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 13:30 #7
Så du mener, at jeg skal sende grafikkortet retur som defekt og lade garantien gælde?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2012 - 13:48 #8
Ja hvis ikke en opdatering af driver løser det, må det være selve hardware der fejler.
Skulle måske prøve først om SlimDriver kan finde en anden driver/drivere?
http://www.driverupdate.net/
Den til venstre som er freeware.
Nogle gange skal programmet regisreres for at bruge.
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 13:58 #9
Jeg har prøvet af fjerne driveren og installere igen - både nyeste fuldeversioner og beta versioner. Det hjælper lige meget.

SlimDriver finder ikke noget til grafikkortet - men jeg har jo også de nyeste driver installeret.

Jeg tror bare, at jeg sender kortet retur.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2012 - 14:10 #10
Tror jeg havde givet Slimdrivers en chance.
Den vil muligvis finde andre drivere som kan opdateres.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noget, men det koster dig ikke noget at prøve. Leverer man hardware der (måske)ikke fejler noget, kommer du (måske) til at betale for deres tid.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. januar 2012 - 16:13 #11
For det første er der underlige fejl på skærmen. Her er et screenshot:
http://i.imgur.com/hLUrJ.jpg[/div]

Hver er det helt præcist man skal se efter på det billede?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. januar 2012 - 16:15 #12
#9
Du skriver du har købt ny pc, så du skal sende hele pc´en ind. Ikke blot kortet.

(Med mindre du har været mangelfuld i de oplysninger du har givet os, og har samlet den selv?)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2012 - 16:40 #13
#4 Prøv at klik på fanen "Graphics", så burde den meget gerne vise de dybdegående detaljer om grafikkortet (samt temperatur). Den side du kigger på nu er overview.
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 18:41 #14
220661: Der opdateringer til bundkortet - men det gør vel ikke nogen forskel for grafikkortet?

john_stigers: Billedet skulle have vist fejlen - jeg har lige tjekket på en anden computer og fejlen er der ikke. Det er bare svært at se, når min skærm konstant viser fejlen.
Jeg tog et billede af skærmen i stedet for (som håber virker):
http://i.imgur.com/33cEY.jpg

Jeg købte delene hos Proshop og betalte dem for at teste og samle. Jeg går bare udfra, at jeg kun skal sende grafikkortet tilbage. Det virker det ihvertfald til på deres hjemmeside.

hardwareguy15: Der står heller ikke noget den fane.
http://i.imgur.com/Lpqmx.png
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2012 - 18:53 #15
Mærkeligt at Speccy ikke virker hos dig, det virker fint her. Men det der er helt klart enten en dårlig forbindelse mellem skærm/grafikkort, ellers er en af delene (skærm eller grafikkort) defekt, og er desværre ikke noget som software kan rette op på.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2012 - 18:53 #16
Ellers så prøv med HWmonitor.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Og se om du kan fange temperaturen på dit grafikkort.
Avatar billede alexi Praktikant
08. januar 2012 - 19:10 #17
hardwareguy15: HWmonitor viser heller ikke grafikkortet:
http://i.imgur.com/gKnlh.png
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2012 - 08:39 #18
Jeg tror nu mest på en defekt, og den driver til bundkortet som du taler om burde ikke have indflydelse, med mindre den gamle ikke fungerer korrekt.
Bundkortdriveren er jo den der kører kommunikationen på bundkortet, så den skal fungere.
Hent opdateringen til den.
Hvis det ikke ændrer noget eller forværrer det kan du i enhedshåndteringen gå tilbage til den gamle driver.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. januar 2012 - 09:48 #19
Jeg finder det meget mærkværdigt at hverken speccy eller hwmonitor registrere alle detaljer omkring dit graifkkort fyldestgørende.

Hvis det ikke hjælper med at hente nyeste drivers fra producentens hjemmeside, så ville jeg nok foreslå at oprette en RMA og sende det til ombytning. Men, som det første du skal gøre når du modtager det nye kort, er at måle temperaturen. For jeg har lidt en fornemmelse af, at dit kabinet ikke har tilstrækkeligt med airflow og GPU'en derfor ligger og stiger i temperatur.

Hvilket kabinet sidder dit hardware i?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2012 - 10:36 #20
Så burde de andre sensorer have større temp.
De ligger jo alle på under 35 grader.
Tror nu mere på defekt grafik kort fra ny af. Og deraf manglende måling på sensorer.
Opdatering bundkort driver?
Avatar billede alexi Praktikant
09. januar 2012 - 11:24 #21
Jeg prøvede at opdatere bundkort driverten, men det gjorde ingen forskel.

Jeg har allerede oprettet en RMA hos prishop og sender kortet afsted idag.

Kabinettet er et Cooler Master Silencio 550.

Når jeg får et nyt grafikkort vil jeg lige holde øje med temperaturen. Hvad skal den helst ligge på?

Der er vidst ikke så meget mere her. Hvis I begge lige skriver et svar, vil jeg give point.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2012 - 12:06 #22
svar
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. januar 2012 - 20:43 #23
Kabinettet er et Cooler Master Silencio 550.

Der har vi muligvis problemet. Coolermaster Silencio er et low-noise kabinet, og kølingen er derfor meget begrænset.

http://www.tweak.dk/review/Cooler_Master_Silencio_550_Performance_kabinet/1273/13/1

Negativt
Minder MEGET om Fractal Design´s kabinetter
Begrænsede kabelføringsmuligheder
Ikke særlig god køleevne

Jeg vil anbefale dig, at når du får dit nye kort, at tage test med det samme for at se hvad temperaturen ligger på. Og det gæler faktisk alt dit hardware, for køle evnen i low-noise kabinetter meget begrænsede.

P.S Det nytter ikke meget med et nyt graifkkort, hvis du montere, og temperaturen ligger og stiger på det nye grafikkort også, hvorefter det også ender med at blive ødelagt.
Avatar billede alexi Praktikant
10. januar 2012 - 10:29 #24
Det er jeg helt med på. Det er også det første, jeg gør, når jeg får et nyt kort.

Skriver du også lige en svar, så du kan få din del af point.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
10. januar 2012 - 12:51 #25
Kommer her, husk at følge op på sagen.
Avatar billede alexi Praktikant
11. februar 2012 - 22:25 #26
Så fik jeg endelig grafikkortet tilbage - eller jeg fik et nyt tilbage.

For lige at følge op på GPU temperaturen. Normalt uden særlig belastning ligger den mellem 53-54 grader.
Og under belastning (Battlefield 3, højeste indstillinger) ligger den mellem 60-75 grader. CPU ligger på 60-63 grader.

Men det er vel meget normalt?