Avatar billede mantichora Nybegynder
08. januar 2012 - 18:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

HDMI pc->tv har signal men intet billede

Jeg er på bar bund her. Jeg forsøger at forbinde min stationære pc til mit tv med et hdmi-kabel, men det går ikke så godt.

Tv'et siger det modtager signal, og når jeg skifter opløsningen registrerer tv'et det også korrekt, og siger f.eks. "HDMI1 indgang 1080p automatisk", så der er altså fin forbindelse - men der kommer hverken billede eller lyd på tv'et.

Mit grafikkort er et ATI HD 5770. Jeg bruger Windows 7 64 bit. Tv'et er et Panasonic Viera TH-37PX70E plasma. Jeg har nyeste drivere til grafikkortet.
Jeg har prøvet flere opløsninger og refresh rates, samt både duplicate og extend picture i kontrolpanel, og har prøvet både med ATI CC og Windows display settings. HDMI-kablet er helt nyt.

Er der noget jeg har overset, eller er noget i stykker?
Avatar billede edin22 Nybegynder
08. januar 2012 - 18:50 #1
Hvis du har Windows 7, så kan du lige tjekke følgende.

1. Gå ud på skrivebordet, højreklik og derefter vælg skærmopløsning.
2. Find "Flere skærme" vælg her dubler disse skærme.

Hvis problemet ikke bliver løst, så skriv lige.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2012 - 19:02 #2
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. januar 2012 - 20:07 #3
edin22: Den er som sagt allerede sat til duplicate, og jeg har også prøvet de andre muligheder.

milter: Der er en del læsestof, men det meste handler så vidt jeg kan se om hvis man bruger "HDMI Distribution Equipment", hvilket jeg ikke gør - Der er bare et kabel mellem de to - eller ved symptomer jeg ikke har, som sne på skærmen eller manglende lyd.
Er der noget bestemt jeg skal kigge på?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2012 - 20:55 #4
@mantichora.

Du skriver, at "det meste handler så vidt jeg kan se om hvis man bruger "HDMI Distribution Equipment".

Jovist, en del af teksten handler om det, fordi "handskake problemems" er mere sandsynlige, jo mere udstyr der er koblet på. Hvis du læser teksten igennem nogle gange, vil du se, at din situation også er dækket adskillige steder. Og, når der tales om "HDMI Distribution equipment", så betragtes din computer med direkte tilslutning til TV'et også som ""HDMI Distribution equipment". "HDMI Distribution equipment" dækker simpelthen over alt, som sender et HDMI-signal videre til et HD-TV, ligegyldigt hvor mange led, der findes.

Mange mennesker har samme problemer som dig, og jeg har selv været det samme igennem. Min anbefaling er, at du skal starte med at læse manualerne for både dit grafikkort og TV grundigt igennem. I mange tilfælde er opstartsrækkefølge og -procedure for TV og computer meget vigtige.
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. januar 2012 - 21:04 #5
Og her gik jeg og troede HDMI-forbindelser skulle forestille at være nemme.

Tak for det indtil videre, jeg læser lige og forsøger hvad jeg kan. Dog, det der står jeg skal gøre med et Panasonic tv i den artikel kan jeg ikke, da der hverken er Recall eller Status knapper på fjernbetjeningen.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2012 - 21:35 #6
#5.

For et par år siden måtte jeg skifte pickup på min ERA-grammofon fra 1975. Alt, jeg behøvede, var en lille skruetrækker, en papskabelon til at justere pickupen og fint sandpapir til at rense de fysiske samlinger.

Så nej, indførsel af nuller og ettere til at styre den slags har absolut ikke gjort billede og lyd lettere at arbejde med :-)

Held og lykke med arbejdet. Løsningen kan være meget simpel, men problemet er, at der findes så mange fejlmuligheder.

Har du prøvet med en refresh rate på 50?
Avatar billede mantichora Nybegynder
09. januar 2012 - 17:17 #7
Nu har jeg også prøvet de mulige opstartsrækkefølger og endda nulstillet fjernsynet helt - og ja, også 50 refresh rate. Stadig intet billede :(
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2012 - 19:57 #8
Så har jeg kigget lidt mere på manualen til dit TV, og jeg er faldet over disse tekster:

Søgning i manualen om HDMI:

"Ikke beregnet til anvendelse med en PC."
"HDMI2-terminalen er kun til digitalt lydsignal."

Tilslutning til PC:

"Nogle PC-modeller kan ikke sluttes til dette fjernsyn."

På tilslutningsdiagrammet side 36-37 vises, hvordan en PC anbefales tilsluttet via DVI-stikket på TV'et via en HDMI->DVI-adaptor, og at lyden skal tilsluttes via Audio Out fra PC'en til Audio In på TV'et.

Samtidig står der også på side 40, at dit TV maximalt kan acceptere et billede med 768x720 eller 1.024x720 pixler ved tilslutning til PC.

Prøv at søge i manualen med ordene HDMI, PC, og tilslutninger, et ad gangen, og du burde kunne finde alt relevant om dit problem.

For mig at se er din eneste mulighed altså at tilslutte via DVI-indgangen på TV'et via en adaptor fra din HDMI-udgang på PC'en, og lyden skal overføres via lydkabler som beskrevet ovenfor.

Link til brugsanvisning:

http://www.brugermanualer.dk/panasonic/px70-dk.pdf

Avatar billede mantichora Nybegynder
09. januar 2012 - 20:55 #9
Mange tak for det. Det er et tv arvet fra mine sviger-bedsteforældre, så vi har ikke manualen, og jeg har måtte stykke det information jeg har sammen fra anmeldelser og fora på nettet. Jeg har ikke kunne finde manualen på andet end betalte sites, og så kommer du og finder den på ingen tid.

Det ser ud til ikke at ville som jeg vil, så jeg må bare prøve med nogle meget lave opløsninger om det virker, og ellers prøve at købe en adaptor (lyden betyder ingenting - mine pc-højttalere står lige ved siden af, og er meget bedre), eller bare vente til vi engang køber nyt tv. Tak igen. Svar bare.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2012 - 21:20 #10
Velbekom.

Det glæder mig, jeg kunne hjælpe lidt og held og lykke med projektet :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2012 - 22:05 #11
Og så har jeg lige opdaget, at stikket på TV'et til PC-forbindelsen ikke er et DVI-stik, men et VGA-stik.

Så vidt jeg kan se, er der ikke VGA-udgang på dit grafikkort, så der skal måske en halvdyr HDMI => VGA-adaptor til.
Avatar billede mantichora Nybegynder
11. januar 2012 - 20:02 #12
Tak for det grundige svar. Projektet ryger vist lige umiddelbart i arkivet, men det er rart at vide.