Avatar billede h_thunbo Nybegynder
10. januar 2012 - 11:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

lav variable der indeholder html, php og checked radio buttons fra database udtræk

Hej eksperter!
Jeg har et problem som måske er indviklet, måske enkelt!?
Jeg har en index.php side med include 'definitions.php'

index.php henter så fra definitions hvad der skal vises på siden ved at skrive:

echo "$system";

I definitions er $system defineret:
if($type = telefoner){
$system = "
<input type='radio' name='a3' value='iOS' />  iOS<br />
<input type='radio' name='a3' value='Android' />  Google Android<br />
<input type='radio' name='a3' value='Symbian' />  Symbian<br />
";
}
if($type = computer)
{
$system = "
<input type='radio' name='a3' value='Windows' />  Windows<br />
<input type='radio' name='a3' value='OS X' />  OS X<br />
";
}

dvs. typen man har med at gøre afgør hvad $system egentlig er.
Mit problem er at når man vælger en af disse radio buttons bliver det gemt i en database. Hvis man så går tilbage til index.php skal den radio button man har checked tidligere være checked.

Jeg kan ikke regne ud hvordan det skal laves når det er på en anden side og allerede er i php og omklamret med " ", er der nogen der kan hjælpe?
10. januar 2012 - 13:10 #1
Prøv at forklare lidt mere om hvad du er ved at lave.  Jeg gætter på, at du har en eller flere tabeller i databasen hvor du har defineret typer og har gemt oplysninger om forskellige produkter indenfor hver type såsom telefoner - Symbian.  Jeg gætter videre på, at index.php er en side brugerne kommer til når de åbner hjemmesiden.  Brugerne skal så se oplysninger om et bestemt apparat efter hvilket system og radioknap der er valgt.  Hvem vælger system og radioknap, og hvornår vælges de?  Er det admin der i forvejen vælger det, således at brugeren ser produktet efter admin's tidligere valg?  Eller er det brugeren selv, der vælger system og radioknap, og da hvornår?
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
10. januar 2012 - 13:30 #2
Hej
Egentlig er det ikke på index, det var bare for at forklare det lidt enkelt. Det er på en side som brugeren selv går ind på for at skrive noget om fx en telefon. Det er så når brugen går tilbage til det indtastede evt. for at rette i det indtastede i radio button eller bare for at rette noget andet på samme side.
$type er valgt af brugeren selv inden de kommer til denne side (ja okay, det var måske lidt dumt at kalde den index så...)

Fx:
step 1
Vælg type: telefoner eller computer
-videre til step 2

step 2
<?php
include 'definitions.php';
echo "$system";
?>
-videre til step 3

definitions.php:
if($type = telefoner){
$system = "
<input type='radio' name='a3' value='iOS' />  iOS<br />
<input type='radio' name='a3' value='Android' />  Google Android<br />
<input type='radio' name='a3' value='Symbian' />  Symbian<br />
";
}
if($type = computer)
{
$system = "
<input type='radio' name='a3' value='Windows' />  Windows<br />
<input type='radio' name='a3' value='OS X' />  OS X<br />
";
}
Avatar billede jantzen88 Nybegynder
10. januar 2012 - 14:45 #3
Jeg ville ændre din definitions.php til at indholde et array f.eks

definitions.php
<?php
if($type == telefoner){
$system = array('iOS' => 'iOS', 'Android' => 'Google Android', 'Symbian' => 'Symbian');
}
if($type == computer)
{
$system = array('Windows' => 'Windows', 'OS X' => 'OS X');
}
?>

index.php
<?php
include 'definitions.php';

/* Du kan hente dine database værdier her og ændre $checked så det passer til dit udtræk fra databasen */

if (is_array($system)) {
foreach($system as $key => $value) {
echo "<input type='radio' name='a3' value='$key'";
if ($checked == $key) {
echo " checked=\"checked\"";
}
echo " />  $value<br />";
}
?>
Avatar billede h_thunbo Nybegynder
10. januar 2012 - 15:01 #4
Rigtig lækkert! Det gjorde du jo rimelig snildt!
Det der med arrays bruger jeg vist for lidt...

Det er jo fantastisk, og hurtigt løst... Jeg havde virkelig brudt mit hovede i lang tid inden jeg spurgte her på eksperten :-)
Vil du smide et svar?
Avatar billede jantzen88 Nybegynder
10. januar 2012 - 15:05 #5
Ville ikke kunne undvære arrays :-)