Avatar billede pixiball Nybegynder
11. januar 2012 - 16:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

CSS udfyld resten af en label med punktumer

Er det muligt i CSS at udfylde resten af teksten i en asp:label med punktummer. Teksten i labelfeltet kan have varierende længdede så restlængden bliver forskellig.

Det jeg søger er noget i stilen med dette:

kort...................
langtekst...........
mellem..............

Helt kanon vil det være hvis det kunne afsluttes med et :

kort...................:
langtekst...........:
mellem..............:
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 16:50 #1
<ole>

Nej, CSS handler om udseende - men punktummerne, du ønsker, handler om indhold. Det kan du altså ikke umiddelbart løse med CSS.

Du kunne dog løse det ved f.eks. lægge hver linje i et DIV og teksten i et SPAN i DIV'et. SPAN'et kan du så give en baggrundsfarve (f.eks. hvid) og DIV'et et baggrundsbillede med et par punktummer. Baggrundsbilledet sættes så til at tile'e vandret. Noget i stil med:

<div style="background:url(bg_points.png) repeat-x left bottom">
    <span style="background:#fff">langtekst</span></div>

/mvh
</bole>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. januar 2012 - 16:57 #2
denne tror jeg løser dit problem

dk.edb.internet.webdesign.html
Udfordring: li med varabelt nr og med prikker  6 Apr. 2011 af Bertel Lund Hansen - 28 indlæg - 9 forfattere
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/search?group=dk.edb.internet.webdesign.html&q=Udfordring%3A+li+med+varabelt+nr+og+med+prikker&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

har selv leget lidt med allans vebel løsning

[/pre]
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"  "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<title>Liste med prikker</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<meta http-equiv="Content-Language" content="da" />
<meta name="DC.language" content="da" />
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-store" />
<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />
<link href="vebel.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />
</head>
<body>
<div id="indhold">
<ol>
<li><b>Pizza </b><span>30,00</span></li>
<li><b>Burger </b><span>20,00</span></li>
<li><b>Pølse med brød</b><span>16,00</span></li>
<li><b>Hotdog</b><span>20,00</span></li>
<li><b>Fukushima sushi [1]</b><span>20.000,00</span></li>
</ol>
<p>[1] Varen er holdbar i køleskab i 30 år og smager
<br />fortsat strålende</p>
</div>
</body>
</html>
[/pre]

vebel.css
[/pre]
body{
font-family:verdana,arial,sans-serif;
background-color:white;
color:black;
font-size:0.8em;
}

li{
width:300px;
color:#000;
background-image:url(dot.gif);
background-repeat:repeat-x;
background-color:#fff;
}

li span{
float:right;
background-color:white;
padding-left:3px;
}

li b{
font-weight:normal;
color:#000;
background-color:white;
padding-right:3px;
}
[/pre]

ellers prøv at kigge her
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/search?group=dk.edb.internet.webdesign.html&q=med+prikker&qt_g=S%C3%B8g+i+denne+gruppe
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. januar 2012 - 17:42 #3
nå tidligere indlæg gik vist lidt stærkt
der var vist lige en / i pre der smuttede, skulle ikke være i starten :)
en lille stavefejl, et s i allans skulle have stået allan vebel's
jeg kan se allan stadig har demoen liggende online http://vebel.dk/test/liste-med-prikker/
tag coden derfra, så får du billedet af prikken med, og du behøver ikke rette op på den url som E's parser forkorter :(

linket til siden er i indlægget
Allan Vebel  4 Apr. 2011, 21:18
nb tiden er google server time, dansk tid er 04-04-2011 22:18, hvis leder efter indlægget på en anden news server
Avatar billede pixiball Nybegynder
11. januar 2012 - 18:49 #4
Hej oleBole

det ser ud til at din du kom med er det jeg skal bruge - smid lige et svar
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 18:54 #5
Ellers tak, jeg samler ikke point. I mine øjne bør de derfor gå til ronols, som gav dig samme løsning - dog pindet væsentligt mere ud  =)
Avatar billede pixiball Nybegynder
12. januar 2012 - 23:56 #6
@olebole - jeg siger så mange tak - men du var jo først med løsningen.

@ronols - sender du ikke lige et svar.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. januar 2012 - 14:52 #7
får du her
Avatar billede lilleweb Nybegynder
17. januar 2012 - 09:32 #8
Undskyld men jeg kunne ikke lade vær med at prøve om man kunne løse det med ren CSS .... bare sådan for sjov.
Prøv at se min løsning her: http://www.lille-web.dk/css.html

Se under CSS Sandbox

prikkerne laves ved at sætte en border på li
Avatar billede olebole Juniormester
17. januar 2012 - 14:52 #9
@lilleweb: Ja, det kan godt lade sig gøre, men dit eksempel er ikke noget godt eksempel herpå.

For det første giver det ikke mening både at floate B elementet - og samtidig positionere det absolute. Desuden giver du det en left-margin på 400px ... hvorfor? Du kunne bare give det right:0, når det er positioneret.

Hvorom alting er, så kan det lade sig gøre i CSS, men det kræver en bunke kode - også hvis den er godt skrevet  =)
Avatar billede lilleweb Nybegynder
17. januar 2012 - 21:13 #10
jo det kan sagtens være det gik lidt hurtigt .... men det var egentlig bare for at hjælep
Avatar billede pixiball Nybegynder
17. januar 2012 - 23:10 #11
Hej Lilleweb

Det ser rigtig godt ud :-)

Nu har jeg aldrig været en ørn til css - så hvis du kan give en kort forklaring vil det være super :-) :-)
Avatar billede olebole Juniormester
17. januar 2012 - 23:29 #12
@pixiball: Du har fået en bedre løsning af ronols. Koncentrer dig om den  *o)