Avatar billede johanjk Nybegynder
11. januar 2012 - 22:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ohm i surround sound

Jeg har en 8 ohms forstærker, som jeg har koblet op til tre 6 ohms højttalere. Jeg har kigget på nogle stereohøjttalere, men disse kører ved 4 ohm. så er spørgsmålet: ville disse højttalere spille lavere end de andre, eller vil de bare trække mere på forstærkeren end dem ved 6 ohm?
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. januar 2012 - 22:34 #1
Der er stor risiko for at du brænder enten højtalere eller forstærker af, eller hvis du virkelig er uheldig begge.

Derimod kan det modsatte godt lade sig gøre, 4 ohms forstærker 8 ohms højtalere, men det er selvfølgelig ikke det du spørger om :-)
Avatar billede johanjk Nybegynder
12. januar 2012 - 12:00 #2
Så det er slet ikke muligt at tilslutte 4 ohms forstærkere til en 8 ohms forstærker
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. januar 2012 - 13:25 #3
Du har umiddelbart to muligheder.
Sætte en 4 ohm's modstand serielt på højtaleren/kablet, så den samlede modstand er 8 ohm, det skal være en modstand af god kvalitet.

Fordel = du kan bruge dine 4 ohm's højtalere.
Ulempe = Nogen siger det giver en dårligere lyd, (jeg har ikke selv den bedste hørelse mere)

Du kan seriel forbinde 2 * 4 ohm højtalere og tilslutte dem til den ene højtaler udgang, men så kræver det selvfølgelig

Sidst: jeg ved ikke hvilken forstærker du har, men jeg havde for mange år siden en forstærker der kunne tage både 4 ohm og 8 ohm, her skulle jeg dog selv gå ind og flytte en switch, og det gjaldt begge højtalere.

Jeg har læst i min søgen efter en løsning til dig, at der er nogle forstærkere der kan tage både 4 og 8 ohm automatisk.
Avatar billede johanjk Nybegynder
12. januar 2012 - 19:00 #4
Tak for hjælpen, det har været nyttefuldt. Men i alverden lukker jeg tråden ned og uddeler point?
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. januar 2012 - 20:21 #5
Jeg giver et svar.
Og mener du at det er point værd accepterer du det og giver pont
Avatar billede joppe_11 Nybegynder
17. januar 2012 - 21:12 #6
Går ud fra det er en transistorforstærker og ikke noget high-end rør-noget. Du kan koble højttalere på kryds og tværs bare du ikke kommer under 2 ohm. Det med at sætte modstande ind enten i serie eller parrallel er håbløst. Du skal have modstande hvor du kan afsætte forstærkerens efftekt (her varme), det bliver nogle anseelige størrelser og ditto dyre.Husk du fordobler Ohm`ene ved seriel kobling og mindst halverer disse ved parrallelkobling. Sidstnævne forudsætter dog at højttalerne har ens impedans ( Ohm), hvis ikke vil den samlede modstand altid være mindre end den mindste i opsætningen.