Avatar billede sovsekoder Nybegynder
13. januar 2012 - 00:23 Der er 4 kommentarer

Job skifte til SAS-udvikler

Jeg overvejer at skifte fra min nuværende verden som ekspert i:

C#/.NET, OOA/OOD, Arkitektur

til noget - for mig - helt nyt, hvor jeg absolut vil være begynder:

SAS, mainframe, java

nogen der har lavet et ligende skift mht. teknologi - eller evt. har en ide om hvordan det er at "starte forfra" som "ny"?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2012 - 03:27 #1
De fleste udvikler kommer til at lave mindst 1-2 markante teknologi skift i loebet af deres karriere. Af den simple grund at de efterspurgte skills aendrer sig over tid.

Jeg skiftede fra Fortran/Pascal/C/C++ paa OpenVMS til Java paa Windows/*nix for en 12 aar siden.

Der er rigtigt mange som er skiftet:

ASP web apps -> PHP web apps / ASP.NET web apps
VB6 desktop apps -> .NET desktop apps
Delphi desktop apps -> .NET desktop apps

Paa junior developer niveauet betyder sproget meget, men paa senior developer niveauet betyder sproget ikke ret meget.

Principperne for at lave god software er ikke sprog eller OS specifikke.

Saa du starter ikke forfra.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2012 - 03:30 #2
Det er naturligvis vigtigt at tilgaa de nye vaerktoejer med et aabent sind.

Du skal kode SAS the SAS way ikke the C# way.

Det nytter ikke at sidde og jamre at man ikke kan lave noget naar man ikke bruger VS.
Avatar billede cdull Nybegynder
13. januar 2012 - 10:51 #3
Spændende.

Af ren nysgerrighed, hvorfor skifte?
Er det økonomisk? eller bare ren og skær udfordring?
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
13. januar 2012 - 22:07 #4
@cdull: jeg overvejer det fordi jeg bliver rastløs i mit job - jeg savner noget *nyt* - det er som om det bliver for meget routine (uden det egentlig er det - da jeg egentlig oftest er på projekter og arbejder med .NET-verdenen med masser af liv og reglmæssig udviddelse). Jeg ville ønske jeg fandt et arbejde jeg trives med og kunne blive i. Jeg har prøvet en masse, og er måske kommet til et punkt hvor jeg lidt tænker at, jeg vil prøve noget jeg ikke har prøvet tidligere :)

Jeg har programmeret siden jeg var 10-11 år. Basic, Maskinekode, Assembler, Pascal, Delphi, ASP, PHP, C, C++, C#.

..det jeg måske nok inderst inde er lidt nervøs for er, at jeg får sat mig selv i en situation, hvor jeg får svært ved at finde et ny job hvis jeg føler jeg må videre.