Avatar billede xited Praktikant
16. januar 2012 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Makrooblektiv til Canon 1000D

Vi har købt et Canon 1000D til vores foto-hjørne.
Det tager nogle nogenlunde gode billeder.
eks. http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=118919
...dog ville vi gerne kunne gøre det endnu bedre.

Har du et forslag til et makroobjektiv, til emner fra 1x1cm til noget der ligner 30x30cm

Hvad skal vi vælge, og hvorfor?

Prisleje: 3000-4000,-
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2012 - 20:59 #1
Hvilket objektiv bruger I til de billeder?

Og hvad er det i de billeder, I ikke er tilfredse med?
Avatar billede Beach Mester
18. januar 2012 - 00:31 #2
Jeg kan da nemt se hvad problemet er med det viste billede, det mangler både skarphed og dybdeskarphed og sikkert det som der søges for at få bedre billeder i kassen.
Har lavet et lille crop af billedet her->
http://freestyle.dk/eksperten/macroeks.jpg

Du har sikkert taget det med en eller anden std-optik og så er der rigtig langt til det som du kan opnå med en rigtig optik der er lavet til at få macro-optagelser i den høje ende af skalaen.

Alt kan købes for penge, men du har et budget på 3-4Kg. Her vil jeg nok prøve at læse alt hvad jeg kan af tests af Canons EF 100mm f/2.8 Macro USM-> http://kortlink.dk/adfw
...eller Sigma EX, 105 mm F/2.8-> http://kortlink.dk/adfx

Jeg har valgt at anbefale en optik på 100mm+ da du så kan komme lidt på afstand af dit target. Så slipper du for at lave alt for mange skygger på lyset:-)

Skal du helt op i eliten med dine billeder, så skal du have fat i den tunge klasse af optiker. På min egen ønskeliste står der bla. Sigmas 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro. Kan ikke finde den på nogle salgslister i DK, men du skal nok regne med at fordoble dit budget på den satan. Ud over en ekstrem fed optik så får du en skarphed helt til kant der er lidt ud over det sædvanligt.

Skal vi helt ud på kanten så skal du tænke i en shift optik der også kan rette dine styrtende linier, men det er ikke engang sikkert din producent er SÅ langt med deres billeder, så det er
først når du vinder i lotto og samtidig skifter dit hus ud til en lidt anden model at det bør blive aktuelt *S*

Du kan finde de tekniske data på de 2 optiker du nok skal kigge mest efter, på producenternes sites.

Et lille tip når vi nu ikke ved hvad du skyder med nu:
For at opnå stor dybdeskarphed så vælg at få så meget lys på dit target som overhovedet muligt (udendørs optagelser i overskyet vejr er bedst) og vælg så lav ISO, høj blænde(blændetal) + lang lukkertid. Stativ er en selvfølge og en grå baggrund (google gråkort) - Så er du allerede godt på vej.

//B
Avatar billede xited Praktikant
18. januar 2012 - 11:12 #3
Det nuværende objektiv, er det som fulgte med kameraet. (EFS 18-55)
Vi bruger 2 eksterne blitz med hhv. paraply, og softbox
Begge dele er sat op, men vi bruger umiddelbart kun paraplyen.
De kan begge justeres fra 25-200W.
De kører ved 25W, da billederne ellers bliver alt for lyse.
Hvis jeg sænker lukketiden, bliver billederne sorte i bunden, hvilket tyder på at jeg skal have indstillet forsinkelse på capture-tidspunktet?

Et - måske - bedre eksempel på billeder, der ikke er helt super:
http://elektronik-lavpris.dk/imageviewer.php?products_id=118940&image_id=154289

Umiddelbart får Sigma-objektivet en hård medfart mht. autofokus?
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-105mm-F-2.8-EX-DG-Macro-Lens-Review.aspx

Til gengæld får Canon'en ros på stort set alle punkter?
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-USM-Macro-Lens-Review.aspx
Avatar billede xited Praktikant
18. januar 2012 - 11:34 #4
Er det i øvrigt denne linse, du henviste til?
http://www.platan.dk/product.php?prod_id=2060
Avatar billede xited Praktikant
18. januar 2012 - 12:10 #5
Her er et eksempel på billeder taget med lukketid (1/1000) til (1/250)
http://elektronik-lavpris.dk/imageviewer.php?products_id=118998
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2012 - 20:57 #6
Problemet med de mørke partier ved høje lukkertider skyldes den såkaldte spaltelukkers maximale synkroniseringshastighed. Den korte forklaring er, at I ikke kan bruge flash med større lukkerhastigheder end 1/250 sekund. Du kan læse lidt om det her:

http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

Men I behøver bestemt heller ikke hurtigere tider til jeres formål. Det, I skal fotografere, bevæger sig overhovedet ikke, så faktisk kunne I sagtens bruge en langsom lukkertid som f.eks. 1/30 sekund.

Men, problemet med uskarpe/kontrastløse billeder ligger nok et andet sted, måske flere. Det første billede, du linker til i dit indledende spørgsmål ser nogenlunde ud, selv om det kunne være skarpere. Billede nr. 2 i indlæg #3 er både meget uskarpt og overbelyst. Billedet af amperemeteret i #5 er fint skarpt, men det er overbelyst, hvilket gør det fladt at se på, dvs. meget ringe kontraster.

Uskarphederne kan skyldes flere ting. For det første skal kameraet placeres på en trefod. For det andet kan det være, det fotograferede emne er for tæt på kameraet, dvs. inden for den afstand, objektivet kan gengive skarpt. Og for det tredje kan det skyldes, kameraet bliver rystet, hvis I påvirker udløseren direkte med en finger uden forsinket åbning af lukkeren. En fjernbetjening eller en forsinket udløsning kan løse den slags problemer.

Den dårlige kontrast i billederne kan også skyldes flere ting. For det første må kameraets objektiv ikke kunne "se" glimtet fra flashene. Det kan skabe det, som kaldes "flare". For det andet, og det er nok mere sandsynligt, må billederne ikke overbelyses. Prøv evt. at justere kameraets EV-kompensation til -1/3 eller mere.

Tager I billederne med auromatikken slået til på alt? Hvis I gør, så prøv at gøre det med alt på manuelt, evt med en optagelse på automatik som udgangspunkt for blændeåbning og lukkerhatighed. Juster også fokus manuelt.

Lav derefter det, man på fotografsprog kalder "bracketing", dvs. men starter med et bestemt sæt indstillinger, og derefter tager man flere billeder, hvor man ændrer på enten hastighed eller blænde med en justering på 1/3 eller 1/2 trin ad gangen. Til slut vælger man simpelthen det bedste billede og laver evt. notater af indstillinger til senere brug.
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2012 - 21:09 #7
Og så sneg der sig lige en fejl ind i #6.

Max lukkerhastighed med flash er 1/200 sekund ifølge Canon.
Avatar billede xited Praktikant
24. januar 2012 - 16:26 #8
Tak for svar.

Ja, vi tager billederne med "full-auto" på kameraet :)

Jeg vil prøve de forskellige forslag ved lejlighed.

Dog tror jeg at Canon-objektivet bliver stående på ønskesedlen.

Smider I nogle svar?
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2012 - 17:28 #9
Ingen tvivl, et makroobjektiv vil hjælpe gevaldigt, men makrofotografering kan også laves med såkaldte "extension tubes". Der er både fordele og ulemper ved dem, den største fordel i forhold til et rigtigt makroobjektiv er prisen :-)

http://www.neilcreek.com/2007/11/10/about-macro-extension-tubes-p365-nov03/

Og, for lige at gentage det: Seriøse fotografer anvender altid manuelle indstillinger til makro. Manuel fokusering især er vigtig, lige som trefod og forsinket udløsning eller kabeludløser er et must.

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2012 - 17:40 #10
Og lige et lille tip mere. Mange kameraer/objektiver skal have "image stabilizer"-funktionen slået fra til optagelser med kameraet på trefod.
Avatar billede Beach Mester
25. januar 2012 - 01:39 #11
Et svar og en kommentar eller to:

Drop at bruge flashoptagelser til makro, det er vanvittigt svært at styre dit lys i detaljer med mindre du har massere af tid.
Brug i stedet udendørs optagelser i gråvejr eller kunstigt dagslys i studie - begge muligvis med nogle reflektorplader for at blødgøre skygger. Det kunstige dagslys kan du billigt komme til ved at søge lidt på LED belysning med koldt lys. Det nærmer sig dagslys og kan nemt manipuleres op til rigtigt dagslys.

Et stativ er umuligt at kommer udenom, bruger du ikke det på makrooptagelser så skal man godt nok være skarp til at fotografere:-)

At bruge automatik til studieoptagelser er det samme som at bruge fartpilot på en bjergvej. Prøv at komme rundt i det næste hårnålssving med 50 km/t.... Umuligt uden at køre ind i enten en bjergvæg eller ud i den blå luft. Det er ikke så hulens svært.

Start med det højeste blændetal og 1/500 sek. Bliver billedet for mørkt så stiller du lukkertiden ned til 1/250 sek. Bliver billedet for lyst så stiller du lukkertiden på 1/1000 sek. Sådan bliver du ved med at op/ned -justere din lukkertid lige ind til din optagelse er i kassen. Når du ved at ved en given lukkertid / blænde får du perfekte optagelser så binder du en snor i de lyskilder du bruger og en knude der hvor snoren rammer dit target.
Næste gang du skal skyde billeder så stiller du dine lyskilder op så afstanden er fra knuden til lyskilden som sidst. Stiller dit kamera til den samme lukker/blænde som sidst og så... Tja, så er det næsten bare at tage billedet. Det vil næsten med garanti være i kassen med det samme.
Forarbejdet tager måske 10-20 minutter, men når du først har det basale på plads så er det jo bare at skyde løs.

Husk på at når du køre efter ovenstående model så er det faktisk ret ligegyldigt hvor stort dit target er og hvor langt fra target du tager billedet. Belysningen på target er jo det samme uanset om du står 50cm fra,  eller befinder dig på den anden side af solsystemet:-)

Jeg får ikke tid i denne uge, men på den anden side af søndag så kan jeg lige prøve at kaste et skud eller 2 op af komponenter taget med 2 alm. små LED-lommelygter og en std optik uden makro. Så kan du måske nemmere se at der ikke skal så meget mere til end lidt omtanke og lidt leg med manuel før du kan komme et trin eller 2 op på stigen.

//B