Avatar billede hp-power Nybegynder
17. januar 2012 - 20:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til random

Kan man på nogle måde lave sådan at random kun laver tal der kan dele med 3 og i mellem to tal.

jeg vil fx gerne have et random tal mellem 24 og 33 der kan dele med 3.

det vil sige  24, 27, 30 eller 33
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2012 - 20:04 #1
du laver bare en alm random på 1-4, og så 21+3*rdn(nr)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2012 - 20:26 #2
Så vidt jeg kunne læse på msdn, så vil ethvert positivt tal som argument til rnd give det næste "random" nummer (0 <= rnd < 1).

Jeg kender ikke syntaksen i vb, men det må være noget med 24 + 4 * int(4 * x), hvor vi har x der er et tilfældigt tal >= 0 og < 1, så heltallet af 4*x nedrundet, giver et tal mellem 0 og 3 (begge inklusive).

Har vb slet ikke en funktion til at give et tilfældigt heltal fra 0 op til nr - 1 uden man behøver at gange og runde ned?
Avatar billede hp-power Nybegynder
17. januar 2012 - 20:37 #3
jeg vil godt give claes57 point, tror også det er lettes bare at gange og divider det rundt.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2012 - 00:29 #4
Hvis man skal have en mere generel loesningen kan man generere et forloebende random numberog bruge det til at slaa op i et array med.
Avatar billede hp-power Nybegynder
15. juli 2012 - 00:22 #5
lukker