Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
18. januar 2012 - 22:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

asus p5b-plus kan ikke gemme bios setttings..

Hey all..

Har et mega problem jeg mangler hjælp til.

MB: Asus p5b-plus
CPU: noget INTEL 2.2 dual kan ikke huske detaljer.

Pludselig kan pc ikke starte op, den når til skærmen hvor man normalt kan vælge "DEL to enter setup" men det kan man bare ikke, for den er låst.

Starter så med en CLEAR CMOS, den starter op og lader mig vælge "F1 to enter setup or F2 to load default"

Trykker F1, render det hele igennem og vælger "EXIT/SAVE" PC lukker i samme sekund NED! det studser jeg over, men den starter op igen, med samme skærm F1 eller F2, jeg vælger nu F2 denne gang og den kører noget windows system oprettelse og starter så win7 op som den skal.

Tror så det hele er i orden, men vil så lige genstarte for at komme i BIOS igen og pc lukker igen ned, som om jeg tog strømmen :/

NÅ, starter op igen, og får nu igen den låste skærm, denne gang skifter jeg CMOS batteri og den starter igen op med F1 eller F2, vælger igen F1 for at kigge BIOS og ser nu at jeg overhovedet ikke kan få dag og dato til at passe sammen, den ændrer konstant rundt i dag og dato uanset hvad jeg prøver at skrive ?

So what... skriver wed. 06-01-2012 og gemmer...pow! pc slukker!

Ud med batteri igen og pc starter op som den skal, render lidt rundt i win7, jeg genstarter så igen og det samme gentager sig så med den låste skærm !!

Min vurdering går på at den smider BIOS opsætning hver gang jeg slukker eller genstarter, kan det passe ?? Jeg kan ikke lide måden den lukker ned på ?

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede Selas Nybegynder
19. januar 2012 - 00:47 #1
Pil alle harddisk fra undtagen den med windows på.

Gør det samme med diverse USB eller i det hele taget eksterne enheder der ikke er kritiske for at systemet virker.

Pil strømledningen ud samt BIOS batteriet, tryk på tænd knappen et par gange og prøv at starte PC'en uden bios batt og se hvordan den virker nogle gange derefter prøv med et bios batt du ved er friskt.

Hvis det ikke virker er jeg bange for det er defekt MB men du kan evt prøve med en ny PSU før nyt MB (det er jo et fedt bundkort og de er dyrere end PSU'er)....
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2012 - 07:13 #2
skit batteriet på bundkortet ud

kumme bare være det

men det kan sagtens være en ram fejl
m.v.h
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
19. januar 2012 - 23:32 #3
@Selas

Har nu haft alt ude der ikke kræves, uden ændringer.
PSU udskiftet med en fra en anden pc, uden ændringer.

Det sjove er så, at den faktisk kører bedst uden batteri, for når man så lukker pc ned, så skal man "bare" have stikket bagi ud og i igen. Når man så starter, så låser den ikke, da den har smidt CMOS settings, så får man muligheden for F1(BIOS)eller F2 (load default)med F2 starter den så perfekt op og kører perfekt, med undtagelse af at dato jo ikke passer så.

Lige så snart batteri sidder i, så låser den inden BIOS og man skal så have batteri ud eller CLEAR CMOS. for at komme igang. INGEN clear CMOS og load default, ingen opstart!

Helt præcis skriver den efter CLEAR CMOS:
CMOS Checksum Bad
Date time not set
Press F1 run setup
press F2 to load default values and continue.

Dato og tid i BIOS kan man overhovedet ikke sætte, dage og datoer skifter i takt med man ændrer de andre værdier.

@treatmenice

Batteriet blev som det første skiftet ud.
Rammene har været ude og det registrerer den med bib lydene og de er ogsp testet ankeltvis efterfølgende. PC kører i øvrigt perfekt når den er startet op.

Håber der kan komme flere inputs, jeg er ved at løbe tør :)

BIOS opdatering, kan det hjælpe ? er det den der er fuc... up og skal resettes hver gang man starter ?

Jesper
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2012 - 07:33 #4
så må det skyldes en biosopdatering

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5BPlus/

den sidste hedder

P5B-Plus BIOS version 0804
men der ligger som nyere beta versioner hvis du har mod på dem
der kan være små fejl i beta udgaver men det kan sagtens være løsningen med en af dem

Beta Version  0903
Beta Version  1001
Beta Version  1002
Beta Version  1102
Beta Version  1103
Beta Version  1106

m.v.h
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
23. januar 2012 - 20:12 #5
Bios upgrade hjalp ikke!

Format C: i til fælde af at det var vira, hjalp heller ikke!

Nu kommer der nyt MB i, så må jeg håbe den spiller igen :)

Men tak for jeres ideer :)

Jesper
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
24. januar 2012 - 21:36 #6
Nyt MB og det hele virkede igen..

Topic closed ;)
Avatar billede moernmik Nybegynder
09. marts 2012 - 17:50 #7
har nøjagtig samme problem med et Asus P5Q Se Plus mobo. kan det virkelig passe at eneste udvej er at skifte mobo?

Jeg har prøvet at udskifte alt hardware, dog endnu ikke prøvet at flashe bios da jeg er bange for det vil gå galt, hvis computeren crasher?
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
09. marts 2012 - 18:05 #8
Jamen skal jo ikke kunne sige om det vil hjælpe for dig at clear bios, det ved vi jo ikke før du har prøvet, men ved mig hjalp det ikke ;)
Avatar billede moernmik Nybegynder
09. marts 2012 - 18:14 #9
Jeg har clearet bios op til flere gange. Som sagt er det eneste jeg ikke har prøvet at opdatere bios.

Jeg har læst på et udenlandsk forum at mere volt til rammene måske vil hjælpe.

Hvad har folk af kommentarer til dette?
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
09. marts 2012 - 18:26 #10
Big time sorry, misforstod din post mht. flash og clear. Jeg flashede også (med Asus eget flash program), altså via windows, det forløb uden probs, men afhjalp ikke problemet..

Jeg rendte også i post om strøm og prøvede også en anden strøm forsyning uden resultat.

Men det hele virkede perfekt efter mobo skift...

Held og lykke med det :)
Avatar billede Selas Nybegynder
09. marts 2012 - 21:53 #11
#3 du havde svaret i #1 3 timer efter at du oprettede tråden..  ;)
Avatar billede Jesperrdk Nybegynder
09. marts 2012 - 22:18 #12
@Selas

Får faktisk ret dårlig samvittihed lige nu :(
Ser først nu at du faktisk skrev MB i din første post, det havde jeg totalt overset og du skulle da have haft de 60 point, dammit....
Er ikke så meget inde i det point halløj, men kan jeg lave det om nu, så du får dem ?

Jesper
Avatar billede Selas Nybegynder
10. marts 2012 - 10:50 #13
Skidt pyt. ;)