Avatar billede jodde Praktikant
21. januar 2012 - 09:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Remote access til Synology NAS server driller

Hejsa,

Jeg har en Synology DS111 NAS, som jeg er meget tilfreds med.

Er ved at få det meste sat op til det jeg gerne vil have den til at kunne, så so far so good.

Har en kollega som lige har købe en NAS server magen til, så vi hjælpes ad med meget af det der "driller".

Men: Hvis f.eks. min kollega vil logge på min NAS hjemme fra ham selv, virkede det indtil for få dage siden sådan, at han bare skulle taste en IP ind i browseren, og trykke Enter.

Det er imidlertidig pludseligt ikke nok mere, og jeg ved ikke hvad der er galt...

Istedet for at nøjes med at taste IP´en ind, skal der nu efter IP´en stå :5000

Når der skrives :5000 (som er porten), har han fuld adgang til login-screen osv. Dvs. det hele virker normalt.

Har i min Belkin router (Model F5D8231-4) prøvet flg:
Linke Port 80 til port 80 på NAS. Så skal der skrives :5000 efter IP
Linke Port 80 til Port 5000 på NAS. Så skal der IKKE skrives 5000 efter IP, men så er der ikke remote access til billeder (Photo-Station). Photo-Station virker ellers som den skal. Dvs. at man kan nøjes med at skrive IP´en ind, efterfulgt af /photo og trykke Enter.

Så kan på en måde godt få det til at virke som jeg gerne vil, men ikke på samme til...?

Derfor: Hvad skal der til/kan der gøres, for at deaktivere at der skal skrives :5000 efter en IP, når der skal logges på min NAS fra anden computer ?

(Jeg oplever selv samme problem, hvis jeg prøver at logge på min egen NAS hjemmefra, med min smartphone når den kører på EDGE. Her kan mobilbrowseren heller ikke logge ind mere uden :5000. Det har virket med bare IP-adressen før, men igen, jeg ved ikke hvad der er sket).

Måske er det fordi jeg har hentet OS 4 Beta til Synologyen ? Men tror mere det er et routerproblem ?

Nogen der kan hjælpe ?

På forhånd mange tak !
Avatar billede chalde Seniormester
21. januar 2012 - 10:42 #1
Managementporten på Synology er 5000 for http og 5001 for https.
Https anbefales, da du derved får krypteret forbindelsen.
Disse kan ændres under control panel -> dsm -> router port.

Men vær opmærksom på, at dette kan skabe problemer for visse andre applikationer, f.eks. applikationer til smartphones. Ligeledes kan det gå i karambolage med photostation, da denne bruger den indbyggede webserver som kører på port 80.

Du kan se Synology's standardporte her: http://forum.synology.com/wiki/index.php/Common_Services_and_ports_to_access_remotely_on_the_Synology_DiskStation

Vedr. beta, så vær meget opmærksom på at de bruges til fejlsøgning og optimering inden final. Flere oplever at miste data m.m. under betatests.
Avatar billede 50ccm Juniormester
21. januar 2012 - 12:21 #2
Har du sat en Hjemmeside (index fil) op på web serveren vil brugere blive vist denne hvis de tilgår din server via ip adressen (Port 80), men hvis du ikke har en hjemmeside (index fil) oppe og kører, vil brugere blive videre stillet direkte til din DSM login-screen via ip adressen (Port 80).

Så har du en Hjemmeside kørerne på Web serveren, så skal brugere bruge ip adressen og port 5000/5001 for og kunne tilgå din DSM login-screen, ellers vil de gå på din Hjemmeside på port 80.

Har lige testet det på en DS710+ (DSM 3.2) og sådan virker det her, hvordan det virker under DSM4.0 ved jeg ikke, jeg er ikke Beta tester.
Avatar billede jodde Praktikant
21. januar 2012 - 16:41 #3
chalde & 50ccm -> Mange tak for gode svar.

Har læst dem, men ikke ud fra dem fundet løsningen.

Har forsøgt at bruge https med 5001, men som der også nævnes, er min iPhone ikke glad for det, hvis jeg vil logge på f.eks Photostation hos en kammerat. Så den løsning sætter jeg lidt i bero. Vil jo gerne have DMS login-screen, og Photostation til at virke på "samme måde", dvs. uden :5000

Har ikke en hjemmeside, og har aldrig haft det. Og har aldrig haft brug for at "lege" med sådan noget, så det sburde ikke være nogle fejlindstillinger/gamle opsætninger der ikke er rigtige, eller ikke er blevet rigtigt slettet. Så den mulighed udelukker jeg også.

Jeg er ikke Beta-tester, da jeg ikke går med en lille udvikler i maven. (Selvom jeg meget gerne ville have evnerne/mulighederne :-) ), så grunden til at jeg har opgraderet OS, er blot for at få det nyeste, og se på et flottere design. OS4 virker iøvrigt ret godt.

Men jeg har haft OS4 nogle dage nu, og det med at man ikke skal bruge :5000 til sidst har virket med det nye OS. Så det kan/bør virke.

Hvis nogen har nod på det, vil jeg da gerne åbne for noget remote-support med f.eks. Teamviever ell.lign.
For det er jo nok "bare" mig, der har sat det berømte forkerte flueben eet eller andet sted, eller opsat nogle forkerte regler i min router og/eller firewall.

Ellers modtages der naturligvis gerne andre/flere forslag.

På forhånd mange tak :-)
Avatar billede chalde Seniormester
21. januar 2012 - 22:49 #4
#3 Men lige nu kører du med en beta, og du kan derfor ikke regne med at den kører perfekt hele vejen igennem. Datatab kan forekomme, og ligeledes kan du risikere ikke at kunne gå fra beta til final når den kommer. Blot til info.

Anyway, se: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=145&t=9077
Avatar billede jodde Praktikant
22. januar 2012 - 20:16 #5
Det er muligvis fordi jeg pt. kører Beta, for nu virker det igen som jeg gerne vil have det til.
Dvs. at man kan nøjes med at taste ip´en, uden :5000

Hvad der er sket/ændret ved jeg desværre ikke, men som nævnt vidste jeg heller ikke hvorfor det "forsvandt" i første omgang...

Men kort og godt: Det virker nu :-)

Tak for gode svar og input !