Avatar billede wandaxp Praktikant
21. januar 2012 - 23:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udtræk fra database

Jeg har en database med 2 tabeller som jeg laver en innerjoin på på feltet OndreNr men jeg udtrækker felterne Antal, VareNr, Dato og OrdreNr.
Dog skal jeg kun bruge resultatet af udtrækningen hvor antallet der er solgt af samme vare er lagt sammen for hvert årstal, hvordan kan man gøre dette?
Mine tabeller se sådan ud:

tabel1:
OrdreNr, Dato

tabel2:
OrdreNr, VareNr, Antal

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg samler dem på bedste måde :-)
Avatar billede Kaa85 Praktikant
22. januar 2012 - 14:23 #1
Hvis jeg forstår dig ret er det noget ala det her du leder efter.
Skal siges jeg er på arbejde, så kan ikke teste den, men se om du kan bruge det ;-)

SELECT
t2.Antal, t2.VareNr, t1.Dato, t1.OrdreNr, t3.Total
FROM
tabel2 t2
INNER JOIN
tabel1 t1
ON
t2.OrdreNr = t1.OrdreNr
LEFT OUTER JOIN
(SELECT YEAR(Dato) AS year, count(id) AS Total FROM tabel1 GROUP BY YEAR(Dato)) AS t3
ON
YEAR(t1.Dato) = year

..?
Avatar billede wandaxp Praktikant
20. februar 2012 - 07:19 #2
Kom gerne med et svar :-)
Avatar billede Kaa85 Praktikant
20. februar 2012 - 08:32 #3
svar