Avatar billede MagnusELH Nybegynder
27. januar 2012 - 23:20 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Æ Ø Å + tegn i html?

Hej jeg er igang med at lave en side, men jeg synes at det tager for lang tid, at skrive koderne til bogstaverne.

så er der et script, hvor man ikke behøves at skrive koderne, så man bare kan skrive Æ Ø Å?
Avatar billede keysersoze Guru
27. januar 2012 - 23:29 #1
Hvis du bare sørger for at have styr på din character encoding overalt i din applikation kan du skrive æøå lige så tosset du vil. http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede ggxdg Nybegynder
27. januar 2012 - 23:29 #2
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
    </head>
    <body>
    ...

Skriver du i notepad, eller hvad bruger du?
Sørg for at selve dit dokument er utf-8 også, ellers kan du få et hulens rod, har jeg lige erfaret for nyligt :P
Avatar billede ggxdg Nybegynder
27. januar 2012 - 23:31 #3
yeah... følg soze's guide, den var en ganske udemærket hjælp for mig
Avatar billede pstidsen Novice
27. januar 2012 - 23:49 #4
brug altid denne skabelon:
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title></title>
</head>
<body>
</body>
</html>
Avatar billede keysersoze Guru
27. januar 2012 - 23:57 #5
Det er langt fra nok bare at sætte meta charset - filen skal oprettes/gemmes rigtigt, data (såfremt der er nogle) skal skrives/læses korrekt og filen skal serveres korrekt fra serveren.
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 00:15 #6
Ja hvem har sagt andet?
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2012 - 00:27 #7
jeg mente at både #2 og #4 let kunne tolkes sådan.
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 00:45 #8
ja det er rigtigt, men det skulle det ikke :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2012 - 00:47 #9
Og husk lige at HTTP header overruler META tag.
Avatar billede Six Nybegynder
28. januar 2012 - 01:20 #10
Den forstår jeg ikke arne_v - Kan du give et eksempel :)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. januar 2012 - 01:22 #11
#7: koden i #2 er nok det første man ser, men jeg skrev også at dokumentet (det havde nok været bedre at sige filen) skal være utf-8 :)
Avatar billede edin22 Nybegynder
28. januar 2012 - 08:41 #12
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2012 - 10:39 #13
heh - men så kan det da til gengæld heller ikke blive mere hovsa-agtigt :)
Avatar billede ehja Novice
28. januar 2012 - 12:12 #14
I head skal du ikke skrive utf-8 efter charset=, du skal i stedet skrive ISO-8859-1">
Avatar billede ehja Novice
28. januar 2012 - 12:19 #15
Jeh kom til at sætte et komme efter charset= den skal selvfølgelig ikke være der.
Avatar billede keysersoze Guru
28. januar 2012 - 12:32 #16
suk - ISO-8859-1 er jo forældet og tæt på ubrugeligt i dag :(
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 13:46 #17
#14: Arg det er så ikke helt rigtigt....

Se f.eks.: http://www.eksperten.dk/spm/944145#reply_7816808
Avatar billede olebole Juniormester
28. januar 2012 - 16:07 #18
<ole>

Arne havde en meget vigtig pointe i #9. Det kan være rystende ligegyldigt, hvad du skriver i meta'en, hvis serveren er sat op til at serve dokumenter med f.eks. iso-8859-1.

Du kan meget let tjekke, hvad dokumentet bliver served med i W3C's validator. Husk at sætte flueben i Verbose Output

/mvh
</bole>
Avatar billede ehja Novice
30. januar 2012 - 09:01 #19
Til #16.
Kan du så forklare, hvorfor du selv bruger ISO-8859-1 på din egen side www.soze.dk?
ISO-8859-1 bruges jo også på den side vi er på nu, det kan enhver kontrollere ved at sætte markøren et tomt sted her på siden, højreklikke og klikke på "vis kilde".
Jeg savner en god forklaring på, hvorfor ISO-8859-1 skulle være tæt på ubrugeligt?
Avatar billede keysersoze Guru
30. januar 2012 - 09:39 #20
Læs artiklen i #1 og du får svaret på hvorfor det bl.a. er ubrugeligt.

Grunden til at jeg selv bruger et uheldig charset er flere - først og fremmest er siden oldgammel og den er sat lynhurtigt op og dernæst bruger jeg ingen teknologier, fx javascript, hvor ISO-8859-1 kan blive en udfordring. Samtidig skal det også nævnes, at mange webhoteller som udgangspunkt kører ISO-8859-1 så medmindre man kan nøjes med en så flad side som jeg pt har kørende kræver det tid på konfiguration at få til at køre korrekt og det så jeg ingen grund til - tager du et kig på en af mine "rigtige" sider, fx www.alkoholprocent.dk , vil du se at den kører et rigtigt charset.

Sidst men ikke mindst og som mange sikkert har hørt før; gør som jeg siger og ikke som jeg gør!
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2012 - 14:22 #21
En god forklaring er f.eks, at JavaScript's ANSII funktioner forlængst er deprecated og erstattet af Unicode ditto. Det betyder bl.a, at du ikke kan bruge Ajax med iso-8859-1.

WWW er ikke et isoleret dansk fænomen, og resten af verden koder ikke sine data i sio-8859-1. Det betyder evige problemer med at kommunikere med sites fra andre lande - og alle de danske, som er skrevet af udviklere fra dette årtusinde.

Er du i tvivl, søger du bare på nettet - og holder dig fra Pixi-sites som w3schools.com, hjemmesideskolen.dk o.lign. Du finder ikke en eneste professionel udvikler, som vil råde dig til at skrive et nyt site, der kodet i iso-8859-1
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2012 - 14:26 #22
@Soze: Jeg kan da se, jeg godt kan supplere dig med info/erfaringer om en del gode 'procentdepoter' i hovedstadsområdet  *o)
Avatar billede keysersoze Guru
30. januar 2012 - 14:42 #23
Du siger bare til - så kan du få et login til admin ;)