Avatar billede mic_soerensen Nybegynder
29. januar 2012 - 19:09 Der er 6 kommentarer

Junkers Gasfyr

Hej Alle.

Jeg har købt et hus m et Junkers (Bosch ) Gasfyr.
Eurostar ZSE 24-3MFA 23 S0800.
Problemet er, at pumpen til at skabe tryk for det varme vand, lige pludselig ikke virker mere, så der kommer næsten ikke noget varmt vand ud af mine haner og vi kan ikke få et varmt bad.
Jeg har prøvet at finde pumpen, men kan kun se en stor pumpe, som jeg regner m er til selve varmen.
Er der nogle der kan hjælpe og fortælle hvad jeg skal gøre. Jeg vil helst undgå at skulle tilkalde en VVSer, da jeg vil skifte hele fyret til foråret.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2012 - 19:40 #1
hvis det nu bliver lavet, så vil du ikke tilkalde en vvs'er til at skifte det hele - ellers kan du lige så godt skifte det hele nu - foråret er lige om hjørnet...
Avatar billede romeo Nybegynder
29. januar 2012 - 21:07 #2
Der normalt ikke en pumpe til at skabe tryk på vandet, det sker fra vandværket.
Du har tilgengæld en Cirkulations Pumpe.
Du kan evt. tjekke om du har en pumpe, og om den evt har en mulighed for at stille hastigheden. Nogle lav energi pumper, kan ha en tendens til at gå i slow-mo når de ikke har kørt så meget sommeren over.. Og kan komme igang hvis de skrues helt op i lidt tid.

Det lyder dog ikke helt som det du har som fejl, for så skulle du også havde problemer med varme på radioatorene.

Hvordan er vandtrykket på det kolde vand?
Er det varme vandtryk  ens i alle haner.
Hvor stor er din varmvandsbeholder?
Avatar billede mic_soerensen Nybegynder
29. januar 2012 - 22:08 #3
Hej Claes og Romeo.

Tak for jeres hurtige svar.

Claes.
Du har ret, men jeg vil gerne istandsætte bryggerses, så fyret skal være fjernes et stykke tid og det går jo ikke i denne kulde :-)

Romeo.
Du har ret, men jeg kan ikke finde pumpen. Pumpen til gulvvarmen fejler ikke noget. Tænker på om den kan sidder i varmtvandsbeholderen, så det tjekker jeg i morgen.
Trykket i den kolde hane fejler ikke noget og det varme vand har samme mangel på tryk, i alle haner.
Det er en 100 L. beholder.
Avatar billede romeo Nybegynder
01. februar 2012 - 10:19 #4
Mit gæt ville være din varmvandsbeholder den gal med.
Der ingen pumpe til det varme vand.
Det koldvands trykket fra vandværk der går ind i varmvandsbeholder.
Det kan også være selve "vand trykket" der går ind i varmvandsbeholderen den gal med. Der må være nogle haner der hvor koldt vand går ind i beholder.
Avatar billede mic_soerensen Nybegynder
05. februar 2012 - 12:02 #5
Hej Romeo.

Tak, det fandt jeg ud af, da jeg kikkede nærmere på varmtvandsbeholderen :-)

Meget heldigt og mærkeligt, kom trykket tilbage af sig selv i går, så nu håber jeg bare at det holder til vi skifter fyret om 1-2 mdr.

Tak for de gode oplysninger.
Avatar billede romeo Nybegynder
09. februar 2012 - 08:38 #6
Det lyder godt der kom lidt tryk på igen.
Jeg kan varmt anbefale en Viessmann kedel, når du skal skifte..