Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 17:26 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Forhøjelse af skærmopløsning? - eller bare plads til det hele på min skærm

Jeg har købt en lærings DVD til excel. Problemet er ret banalt. Når jeg kører DVD'en er der ikke plads på min 15" skærm til hele videon, og jeg kan ikke gøre vinduet mindre.

Det vil selvfølgelig være nærliggende at sætte skærmopløsningen op, men den er allerede på det højeste.

Har I nogen ide om hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 17:48 #1
Hvilket afspiller program bruger du?
Formoder det er en pc du taler om.
Avatar billede deras4 Praktikant
30. januar 2012 - 17:50 #2
Hvad sker der hvis du viser filmen i "full screen"? Der må være et lille ikon i bunden af vinduet der kan aktivere denne funktion... Hvilket afspilningsprogram bruger du?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 17:52 #3
Ja, det er en PC. Jeg ved faktisk ikke hvilket program det kører i. Har undersøgt det uden held.

Når jeg åbner programmet hedder det 'Live Lessons'. Det er i øvrigt. 'Excel VBA and Macros with MrExcel' hvis det kan være til hjælp :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2012 - 17:52 #4
I nogle afspillere (også VLC player) kan man vælge en funktion der hedder "skaler" der ændrer størrelsen på video.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 17:53 #5
I et normalt vindue kan jeg maximere. F.eks. i Quicktime. Men det kan jeg ikke i dette program.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 17:55 #6
Det jeg tænkte var at for mig at se er programmet 'dødt'. Jeg kan i hvert fald ikke ændre noget. Tænder derfor om jeg skal ændre noget i Windows 7 i stedet.
Avatar billede deras4 Praktikant
30. januar 2012 - 17:58 #7
Prøv CTRL+F11.
Sker der noget ved det?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 18:00 #8
Nej, der sker desvære ikke noget..

Programmet er dette: http://www.informit.com/imprint/series_detail.aspx?ser=2185116
Avatar billede deras4 Praktikant
30. januar 2012 - 18:04 #9
Kan du ikke højreklikke på filen (på DVD'en) og sige "Afspil med Windows Media Player"?
Det er sgu nok mit sidste bud...
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 18:11 #10
Desværre... jeg kan åbne i VLC, dog flimrer det vildt. Mediaplayer kan slet ikke åbne filerne....

Men tak for forsøget :)
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2012 - 21:32 #11
Hvilken opløsning kører du med på din skærm?

Hvilken computer bruger du?

Hvis du højreklikker på filen med videoen, hvad siger den så under "Egenskaber"?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
30. januar 2012 - 23:46 #12
Det er en Lenovo T510.

Opløsningen er: 1366x768

Det er en 'lang video' med en menu i. Altså ligesom en DVD. Det er derfor ikke andre valgmuligheder i egenskaber end der normalt vil være...

Men nok nemmere hvis jeg kunne oploade et screenshot :)
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 01:14 #13
#12.

Har du prøvet med en lavere opløsning, f.eks. 720x576 eller noget tæt på det?

Har du videoen som fysisk DVD'er eller har du downloadet den fra nettet?

Og har du forsøgt at kontakte firmaet og beskrevet dine problemer?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
31. januar 2012 - 01:31 #14
Lavere opløsning virker ikke. Så bliver der mindre plads. Skulle gerne have mere plads, men den kan ikke tage højere opløsning end den gør.

DVD'en er købt fysisk.

Jeg kan selvfølgelig prøve at kontakte hjemmesiden...
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 01:57 #15
#14.

Jeg undrer mig over, at VLC media player ikke vil vise den korrekt. Prøv at åbne den i VLC og se, om du kan få nogen opæysninger om filmen. Det gør du sådan her:

Åbn VLC > Medieoplysninger > Generelt > Hvad siger den under "Titel"?

Og hvis du under "Medieoplysninger" klikker på "Codec-detaljer", hvad siger den så?

Firmaet er tilsyneladende amerikansk, så min første indskydelse var, at mediet er i NTSC-formatet, og at du kun kan afspille i PAL-formatet, men VLC burde kunne klare begge uden problemer.

Måske er der alligevel kompatibilitetsproblemer, men de skulle så ligge i din DVD-afspiller på computeren. Måske noget med regionskoder?

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_region_code

http://codecs.dk/?Guides/HvordanAendrerJegDVDDriveRegion/382
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
31. januar 2012 - 02:11 #16
Det er en .flv fil.

Der står under titlen at det er 1024X768. Det under mig en del da min skærm gerne skulle køre med en højere opløsning. (Opløsningen er: 1366x768)

Omvendt vil det give mening da programmet mindst skal køre i 1280x960 kan jeg nu se. Så det er nok derfor den ikke kan være i højden.

Jeg formoder at det betyder at det er sunk? :)
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 11:49 #17
Jeg vil ikke afskrive den helt endnu :-)

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor VLC-player ikke vil afspille den. Har du downloadet den fra siden herunder?:

http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html

Ellers prøv "Super", som normalt bruges som converter, men som også har sin egen afspiller. Download og installer Super fra linket herunder. Pas på, at du klikker på det rigtige download-link:

http://www.afterdawn.dk/downloads/audio_video/konverter_video/super.cfm

Åbn så Super og "drag and drop" videoen til vinduet nederst i programmet, hvor der står "Drop a valid multimedia file here". Klik derefter på "Play". Der går lidt tid, før filmen går i gang.

På din skærm vil du ikke kunne se filmen uden sorte felter, men du burde kunne få hele billedet vist ved at trække i enten Supers eller VLC-players nederste højre hjørne og på den måde ændre størrelse på videoen.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
31. januar 2012 - 17:57 #18
Hej, det virker fint.

Altså nu kan jeg da se hele filmen. Så må jeg leve med at der kommer streger og lidt hakken i lyden...

Giv gerne et svar
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 19:25 #19
Svar kommer her.

Var det VLC eller Super, der løste dit problem?
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
31. januar 2012 - 19:31 #20
Super løste det :)

Tak for hjælpen
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2012 - 19:41 #21
Velbekom :-)