Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 11:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

div margin

Nu vil jeg have opklaret et problem, som jeg er stødt på flere gange.

Hvis jeg har en div med en fast højde og inden i den en anden div, som jeg giver en top margin - vil denne kun virke, hvis jeg har en border på yder diven - hvorfor ?

Jeg bruger denne Doctype:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

html:

<div id="footer"><div class="txt">Copyright  ©  <a href="http://www.mitdomæne.dk" target="_top">Mitdomæne.dk</a></div></div><!-- footer slut -->

css:

#footer {
background:url(../images/footer.jpg) no-repeat #9999ff; height:75px;
margin:20px 5px;
}
#footer .txt {
color:#ffffff;
height:20px;
margin:20px 0px;
text-align:center;
}
#footer .txt a:link, #footer .txt a:visited {
color:#ffffff;
}
Avatar billede Nasgul Nybegynder
01. februar 2012 - 12:07 #1
Først og fremmest ville jeg ligge teksten i en paragraf i stedet for en div:

skift:

<div id="footer"><div class="txt">Copyright  ©  <a href="http://www.mitdomæne.dk" target="_top">Mitdomæne.dk</a></div></div><!-- footer slut -->

til:

<div id="footer"><p class="txt">Copyright  ©  <a href="http://www.mitdomæne.dk" target="_top">Mitdomæne.dk</a></p></div><!-- footer slut -->

I stedet for margin, ville jeg bruge padding til din paragraf.

skift:

#footer .txt {
color:#ffffff;
height:20px;
margin:20px 0px;
text-align:center;
}

til:

#footer .txt {
color:#ffffff;
height:20px;
padding:20px 0px;
text-align:center;
}

Du kunne evt tage et kik på w3´s website.

Håber det kunne hjælpe på dit problem.
Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 12:18 #2
Det var et godt forsøg :)

...men det virker faktisk heller ikke med en paragraf - medmindre jeg sætter en border på yder diven.
Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 12:19 #3
Det var et godt forsøg :)

...men det virker faktisk heller ikke med en paragraf - medmindre jeg sætter en border på yder diven.
Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 13:25 #4
> Nasgul

Jeg bad ikke om en anden løsning, for det har jeg brugt andre gange, når jeg ikke kunne få dette til at virke.

Jeg spurgte:
Hvis jeg har en div med en fast højde og inden i den en anden div, som jeg giver en top margin - vil denne kun virke, hvis jeg har en border på yder diven - hvorfor ?

Jeg kender godt W3 - har kigget på denne side:
http://www.w3.org/TR/CSS2/indexlist.html

synes ikke lige umiddelbart, at jeg kunne finde løsningen der.
Avatar billede zips Juniormester
01. februar 2012 - 14:17 #5
Kik her http://reference.sitepoint.com/css/collapsingmargins måske det problem du oplever
Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 14:59 #6
Ja - præcis

Jeg har kigget på collapsing margins på W3 - men fattede ikke helt - godt der findes personer der gider forklare yderligere.

Smid et svar zips :)
Avatar billede zips Juniormester
01. februar 2012 - 15:02 #7
Her er et svar :-)
Avatar billede sobr Nybegynder
01. februar 2012 - 15:05 #8
Tak for hjælpen :)