Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2012 - 09:45 Der er 4 kommentarer

Æ-Ø-Å for lille CMS system (PHP).

Der er et lille PHP CMS der kaldes PHPEnter. http://www.phpenter.net/

Det udfylder ikke meget og det kan give ett godt resultat. Eksempel: http://news.phpenter.net/

Det den ikke kan er scandinaviske bokstaver Æ-Ø-Å

Her er er en tråd der jeg forsøkte å løse dette problemet:
http://forums.phpenter.net/viewtopic.php?f=6&t=582

Er det noen på eksperten.dk som klarer å finne ut av dette ?

I så fall: Mange takk !

(Dårlig dansk med Google translate til hjelp.)
Avatar billede komputerdk Mester
05. februar 2012 - 10:08 #1
mit gæt er at editoren i admin mode erstatter æ,ø,å med htmltag, men ikke på brugerdelen.

prøv at se i din database om de indlæg du har lavet som admin har æ,ø,å eller fx æ = æ

ellers kan jeg kun anbefale cmsmadesimple.org

kan prøves på opensourcecms.com
Avatar billede ehja Novice
05. februar 2012 - 12:09 #2
Hvis du redigerer siden i Notesblok skal du huske i Filer, at klikke "Gem som" og i kodningsfeltet se om der står UTF-8, hvis der står ANSI må du ændre det til UTF-8 og klikke "Gem".
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2012 - 18:05 #3
Jeg forsøkte å lage en ny installasjon på en server nå. Det var ikke helt vellykket, så den kjører ikke ennå.

Men en ting legger jeg merke til: Man skal først opprette MySql databasen "manuelt" (via phpmyadmin). Da kan man jo bestemme hva slags type datafelter man skal ha i databasen.

Mon tro hva som flir den riktige typen datafelt for å få dette med Æ-Ø-Å til å virke riktig ??
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
06. februar 2012 - 02:59 #4
"Man skal først opprette MySql databasen "manuelt""

- lol wtf.

Men når du nu har muligheden, så vælg utf8_general_ci, som collation. Du skal også huske at sætte forbindelses sammenkørslen til dette.

Og som ehja sagde, så skal filer være encoded med UTF-8 (uden BOM). :)