Avatar billede MNJ Nybegynder
08. februar 2012 - 12:15 Der er 1 løsning

Kopiere nogle overstående formler til linien under

Jeg har et regneark, hvor jeg beregner rentetilskrivning på en debitor. Rentetilskrivningerne sker månedsvis, men afdragene kan komme i forskellige perioder (dvs. den 15/1, 27/3 og den 2/4).

Jeg vil gerne lave en makro der finder den sidste aktiverede række, og under den kopiere ovenstående formler, hvilket er nemt nok.. MEN når et afdrag kommer midt i en måned indsætter man selv en dato, hvorefter det så går galt med formlerne, når næste rentetilskrivning skal laves for den indeværende måned og de efterfølgende måneder.

Regnearket ser sådan ud:
I kollonne
A19 har jeg "Dato" med formel: =SLUT.PÅ.MÅNED(A19;1)
B (TOM)
C19 "Beløb" med formel: =HVIS(A19>0; K18; "") ,altså primo beløb
D (TOM)
E "Afdrag" til at indsætte afdrag - ingen formel må ikke kopieres!
F (TOM)
G "Rente tilskrivning" med formel: =HVIS(A19>0;((DAGE360(A18;A19)*($I$12/30 som er dagsrente))*(C19)/100); "")
H (TOM)
I "Gebyr" til at indsætte evt. gebyr eller lign. - ingen formel og må ikke kopieres!
J (TOM)
K "Skyldig i alt" med formel:  100.021,39

I bunden af arket er der en opsummering i række 47 - Så række 46 er maks for indtastning - og der må ikke indsættes linier.

Skal måske lave to makroer..
den ene med indsættelse af afdrag og samtidig indsætte en linie mere med breregning af renter for resten af indeværende md. (=slut.på.måned(A.. ;0)

og den anden makroknap
med beregning af næste md's rente (A..;1)

Syntes ikke jeg kan få det til at virke :(
så jeg håber I kan hjælpe mig :)

På forhånd tak!
Maibrit
Avatar billede MNJ Nybegynder
10. februar 2012 - 10:25 #1
Forenkling laves -
Sp. lukkes