Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 18:23 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Uk stik HJÆLP. :(

Nu ved jeg ikke om det er det rette sted at spørge men jeg prøver. Jeg fik købt et krøllejern fra England og selvfølgelig havde jeg overset at der stod det her " This product is fitted with a BS1363 (UK 3-pin) plug fused at 5A. " Nu vil jeg gerne have hjælp til om man kan bruge den her i danmark.. Der står på stikket at det er 13A - 250V.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 18:45 #1
Hej ploppi og velkommen.
Det kan du godt. Det kræver dog en gruppe på 13 ampere, og enten en adapter eller et dansk stik på.
Man kan købe rejse adaptere der klarer dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 18:46 #2
Nå der står 5 ampere. Men det er så også på 250 volt?
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 18:49 #3
Jamen der står 13A uden på stikket men jeg ville lige kigge inde i stikket og der stod der 5A så ved ikke om det er 5A eller 13A.. :S
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 18:53 #4
Okay. Så vil jeg tro at det er stikket der kan klare 13 ampere, og at selve jernet er sikret med en 5 ampere sikring.
Er der et dæksel hvor denne sikring sidder?
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 18:56 #5
Jeg kan lige prøve at tage et billede af det . Øjeblik.
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 19:13 #7
sådan ser stikket ud:
http://tinypic.com/r/10zo9iq/5

& her står der 13A:
http://tinypic.com/view.php?pic=sobno6&s=5

& det er så indeni:
http://tinypic.com/r/243j4v4/5
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2012 - 19:15 #8
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 19:19 #9
Okay. Det var så ikke helt magen til det stik jeg fandt. Men det virker i princippet på samme måde. Der er forsikring i på 5 ampere der springer hvis der sker noget med selve krøllejernet.

#8 Ser ud til du får en samlet løsning der skulle komme til at virke hos dig.
Fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 19:39 #11
Det vil jeg tro du kan.
Og ja du skal have adapter på for ellers forsvinder sikrings muligheden i stikket jo.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2012 - 19:42 #12
Nu har du jo adskildt stikket, så hvad med at udskifte det, med en dansk stikprop ;-)
Så er det godt nok ikke for-sikret med 5 Amp.
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 19:42 #13
Ok, tak for den hurtige hjælp! :D
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 19:43 #14
Jeg ved ikke hvordan man gør :S
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 19:48 #16
Store-morten skal vi ikke bare lægge svar begge to?

Ploppi Hvis du venter til der er lagt svar fra store-morten, så sætter du bare hak i begge svar og accepterer dem begge.
Avatar billede ploppi Nybegynder
13. februar 2012 - 19:55 #17
Tror bare jeg holder mig til adapteren men tak :)
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2012 - 19:59 #18
Fornuftigt ;-) Tak for point.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2012 - 20:01 #19
Og velbekomme. Tak for point herfra også.
Avatar billede stoffer Nybegynder
07. maj 2012 - 14:11 #20
Hej, jeg er med-ejer PostMe.com og vil blot fortælle man kan få adaptorer her:

http://www.postme.com/category/228-adaptere-hos-postmecom.aspx

Vi har (Alle CE godkendt):

1) Multirejse adaptor pt. til 68,- (150+ lande)
http://www.postme.com/products/861770-genial-og-handy-rejseadapter-til-mere-end-150-lande-1-stk.aspx

2) 3 benet (UK) til 2 benet (DK) i sort og hvid til 25,-
http://www.postme.com/products/146570-adapter-uk-standard-til-eu-sort-1-stk.aspx

3) 2 benet (UK) til 2 benet (DK) i sort og hvid til 25,-
http://www.postme.com/products/144970-adapter-us-til-eu-uk-toilet-til-eu-hvid-1-stk.aspx

Som sagt er jeg EJER af postme.com, så jeg vil ikke kommenterer på om det er billigt eller ej - det synes jeg folk selv må afgøre.

Mvh

Christoffer Munck
PostMe ApS
Avatar billede stoffer Nybegynder
07. maj 2012 - 14:19 #21
Lige et par gode råd mht. at der er nogen der "klipper" ledning på deres apperater.

Ja - man skal netop se på sikringen i ens apaarat. Sidder der en sikring på kun 5 amp må man absolut ikke gøre det fordi at en standard sikring i danske hjem er på 10 amp (og 13 amp på den gruppe hvor ovnen og elkedlen sidder). Sidder der ikke en sikring i stikket bør det dog være ok at gøre det.

En anden ting er også at garantien også tit ryger hvis man sætter sit eget stik på (klipper ledningen).

Og man kan sige i ovenstående tilfælde er det jo meget rart at den BÅDE virker til uk og dk, og så skal man heller ikke klippe ledningen ;)

Mvh

Christoffer