Avatar billede engebjerg Nybegynder
24. februar 2012 - 23:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Farvekorrektion af gamle negativer

Hej.

Jeg har købt en scanner til dias/negativer og er begyndt at scanne mine 40-50 år gamle negativer.
Det går fint, men de inscannede billeder er meget stærkt blåtonet.
Negativerne har ligget i en bankbox de sidste 25 år men er selvfølgelig påvirket af "tidens tand".
Jeg har stadig billederne fra dengang, men de er nu blevet meget rødlige/orange.

Findes der programmer der kan fjerne det blå skær fra billederne, eller er det fordi min scanner ikke er god nok(Medion - købt i Aldi til fornuftig pris).

Venlig hilsen
Jens Ole
Avatar billede thov Forsker
25. februar 2012 - 03:46 #1
Photoshop Elements kan måske.
En gratis prøveperiode på 30 dage bør være nok til finde ud af det :-)
http://download.cnet.com/Adobe-Photoshop-Elements/3000-2192_4-10057110.html
Avatar billede ehja Novice
25. februar 2012 - 08:27 #2
Du kan downloade det gratis billedbehandlingsprogram Paint.NET fra Microsoft, det har jeg brugt med godt resultat til at rette op på gamle billeder der var blevet rødtonede.
Du kan måske få bedst resultat ved at scanne de gamle billeder, i stedet for negativerne, og så rette op på farvefejlene i Paint.NET. Du højreklikker på billedet og i "Åbnes med" vælger du Paint.NET.
I Paint skal du vælge "Adjustments" og med "Hue/Saturation" og måske "Curves" kan du ændre på farvetonerne og med det samme se resultatet. Husk dog at bruge "Gem som" og give billedet et nyt navn (evt. ved at tilføje et a til det oprindelige navn), så kan du altid bruge det oprindelige billede til et nyt forsøg, hvis det første ikke var god nok, og efter flere forsøg senere vælge det bedste resultat.
Avatar billede carlsen1527 Nybegynder
26. februar 2012 - 09:17 #3
Det gratis billedbehandlingsprogram XnView har en funktion, der automatisk korrigerer billeder med farvestik - også det du nævner her. Man kommer rigtig langt, bare med et klik.
I øvrigt tror jeg de fleste billedprogrammer har denne funktion.
Jeg har også prøvet MEDION-scanneren:ikke tilfredsstillende.
Har en noget dyrere¨(og ældre) HP negativscanner med et formidabelt, indbygget korrigeringsprogram.
mvh Jørgen
Avatar billede engebjerg Nybegynder
26. februar 2012 - 15:44 #4
Tak for forslagene.
Jeg har downloaded alle 3 programmer og de fungerer alle fint. PhotoShop er noget kompliceret og koster jo en del efter de 30 dage.
Jørgen, du nævner noget om automatisk korrektion i XnView. Den funktion synes jeg ikke lige jeg kan få øje på, jeg har i stedet brugt værktøjet til justering af lys, kontrast osv.
Du har nok ret i, at jeg har købt for billigt - jeg vil se mig om efter en bedre scanner.

Venlig hilsen
Jens Ole
Avatar billede carlsen1527 Nybegynder
26. februar 2012 - 15:55 #5
Hej  Jens Ole

Vedr. XnView:  Når billedet er indlæst kan du finde en ikon der liner 3 vandrette skydepotentiometre. Tryk på pilen ved siden af, og et vindue ruller ned: Autoniveauer  hedder funktionen.

mvh Jørgen
Avatar billede engebjerg Nybegynder
29. februar 2012 - 12:51 #6
Hej igen.
Jørgen: Det giver ikke rigtig nogen ændringer i beilledet, men når jeg bruger de andre muligheder i det nævnte værktøj synes jeg resultatet bliver nogenlunde.
Jeg afventer at få fat i en ny scanner og regner så med at det kan læse resten af problemet.
Til slut: Tak til jer alle for den hjælp I har givet mig.

Venlig hilsen
Jens Ole