Avatar billede aitnemed Novice
01. marts 2012 - 14:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Søger oplader til en bærbar Zepto

Hej folkens

Opladeren til min bærbare Zepto (model "FT00") er stået af - den er begyndt at hvæse og ingen opladning.

Derfor søger jeg nu en oplader, som fungerer.

Hvor finder jeg en oplader (behøver ikke være original), som virker til min model?

Lidt facts:

På bunden af min Zepto står der "Model: FT00" men på låget står der 3414W.

Jeg måtte returnere en oplader til en model 3414W, som jeg købte hos bærbar.com/notebookonline.dk, fordi stikket ikke passede (strøm specs matchede ellers). Efter snak med support derfra, fik jeg at vide, at det er det navn, som står på undersiden ud for "Model", som jeg skal bestille oplader efter og ikke det, som står på låget.
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. marts 2012 - 14:36 #1
Kunne du ikke bare skifte stikket ud fra din gamle?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2012 - 14:44 #2
Har selv disse 2:
http://www.labtech.dk/?p=pd&id=MT6259
+
http://www.labtech.dk/?p=pd&id=88882041

De virker begge på MSI, HP og Asus bærbar. (Det er de 3 mærker vi har her i hjemmet)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2012 - 14:44 #3
P.s.
Det er powertippen der bestemmer udgangeffekten på begge modeller.
Avatar billede aitnemed Novice
01. marts 2012 - 15:14 #4
@Michael_stim Nej, desværre... I hvertfald ikke uden at skulle ud i noget med at klippe og lodde, og det ønsker jeg ikke.

@John_stigers Interessant svar! Nu er det efterhånden en del år siden, jeg sidste beskæftigede mig med volt, ampere og watt, så med risiko for at lyde el-dum: Ved du, om man også kan justere på ampere output?

Kan se at specs på den nuværende lader er:

Input
100-240V~
50-60Hz
1.5A
Output
19V
4.74A

Hvor oplyste specs på http://www.labtech.dk/?p=pd&id=MT6259 er
Input
100-240V~
50-60Hz
Output
16V
3A

Dvs. der er forskel i volt - men jeg kan se på billedet, at det kan indstilles til de nødvendige 19V og en forskel i ampere.

Hvis der ingen problemer er med amperene, så er det helt sikkert et oplagt valg.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2012 - 16:00 #5
Det er volten der er den farlige, hvis du monterer en der leverer flere volt end den gamle gør.
Med hensyn til amperen så trækker pc den strømstyrke den skal bruge for at lade/køre pc. Kan den nye lader levere flere amperer end den gamle, betyder det at den ikke bliver så belastet som den gamle gjorde, og derved holder længere.
Har laderen vendbart stik, så skal du lige være opmærksom på polaritet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2012 - 16:15 #6
Vil lige sige at http://www.labtech.dk/?p=pd&id=88882041 selv indstiller sig, alt efter hvilken powertip man sætter på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2012 - 16:16 #7
Den anden skal justeres i strøm, men ampere justeres efter powertip.
Avatar billede aitnemed Novice
01. marts 2012 - 19:47 #8
Fedt!

Tak for nogle meget nyttige svar - til jer begge.

Jeg vil undersøge nærmere i forhold til labtech.

Nu var John_stigers jo først, så smider du ikke lige et svar. :o)
Avatar billede aitnemed Novice
01. marts 2012 - 19:48 #9
Og så kan det være, at jeg i samme ombæring kan lokke dig til at uddybe hvad det er, du kalder "powertip"?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2012 - 08:55 #10
Har ikke tænkt på det som powertip, men jeg tror han mener det stik du sætter mellem stømforsyning og bærbar.
Det jeg så kalder "vendbart stik".
Men lad os lige se om det er korrekt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. marts 2012 - 22:19 #11
Powertip:
http://www.inwarehouse.se/mlf/produkt/diverse/fortron_source_notebook_ac_adapter_power_tip.jpg

Altså den tip man bruger til stikket i den bærbare.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. marts 2012 - 22:21 #12
Og svaret er her.
#10 vendbart stik? Hvordan kan et stik være vendbart?
Avatar billede aitnemed Novice
04. marts 2012 - 09:16 #13
Super! Så er der ingen tvivl. Havde godt mistænkt, at det var det, du mente, men skulle jo lige være helt sikker... For har ikke før stødt på det udtryk ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2012 - 09:31 #14
#12 Hvis adapterstikket sidder på to pinde ligesom et almindeligt stik, kan man vende det om så polaritet ændres på det stik der puttes i apparatet. Det har jeg set på nogle multiladere med de løse stik der følger med.