Avatar billede yefy-scan Nybegynder
03. marts 2012 - 00:59 Der er 14 kommentarer

Min første blog (Google's Blogger)

Jeg har aldrig haft en hjemmeside/blog før, men besluttede at lave en i "Rapports tegn" efter bladets 40 års jubilæum (de havde i uge 6, februar 2012). Nu tænker flere herinde nok pornografi, men jeg poster kun eget indscannet erotisk materiale, finpudset i Photoshop, og hverken blød eller hård porno. Med andre ord: Her er intet indhold med indirekte eller direkte synlige penisser, der indføres i vaginaer (hvilket vel betragtes som decideret "pornografisk"?).

Google's Blogger har heldigvis en masse muligheder for tilpasning, så jeg har prøvet at gøre mig lidt umage med ikke at få bloggen til at se for skabelon-agtig ud. Det måske mest påfaldende, utvivlsomt min største udfordring, var at lave en delvist animeret GIF-banner, der består af en statisk GIF og en motion-GIF.

Bloggens nuværende udseende er blevet til i løbet af ca. 5 dage. Jeg piller ikke ved mere nu, men efterlyser feedback med evt. forslag til "lettere forbedringer" af bloggens udseende. Jeg laver ikke de helt store ændringer (medmindre noget virker helt vild galt med bloggens nuværende design).

På forhånd tak for feedback. :)

http://yefy-scan.blogspot.com

/yefy-scan

PS: Og håber da nogen sætter pris på bloggens indhold, som det ikke ligefrem synes at vrimle med på nettet.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
03. marts 2012 - 07:40 #1
Udover at det ligner lort, er der intet i vejen. Indholdet tiltaler mig heller ikke ligefrem, men det er jo smag og behag. :)
Avatar billede edin22 Nybegynder
03. marts 2012 - 11:36 #2
Brug i stedet WordPress! Blandt andet fordi det har flere plugins og meget pænere temaer! Læs mere her: http://edinm.dk/lav-din-egen-blog-gratis/
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
03. marts 2012 - 20:22 #3
@edin22

Er der mulighed for at få et mere konstruktivt svar? ;) Hvad der er "lort", kan jo netop være smag og behag. Men er noget decideret *lort*, som virkelig skinner i øjnene og forringer sitet som helhed, så er jeg klar på at ændre noget. Det kræver bare lidt mere konkrete svar :)

Jeg har andetsteds oplevet positiv feedback fra et par designfolk. Det ene lød i retning af "cool looking blog". Men jeg er på Eksperten.dk for at få lidt mere "ekspert-feedback".

@DeeDawg

Jeg vil tjekke WordPress nærmere, men hvordan er deres politik mht voksenindhold? På dét punkt virkede Blogger nemlig ret oplagt for mig at vælge. Flere plugins er for mig ikke enstydende med, at en tjeneste absolut er bedre, hvis de plugins ikke er mig relevante.

Hvad er specifikt "bedre" ved WordPress-temaerne ift. Blogger? WordPress skal også være mere funktionel og praktisk end Blogger, før jeg overvejer at "flytte min blog".
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
03. marts 2012 - 20:57 #4
Ingen edit-funktion til indlæg herinde? Nå, men I finder nok ud af bytte rundt på de forvekslede brugernavne i min kommentar ovenfor. ;)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
04. marts 2012 - 00:49 #5
Til dit spørgsmål om WordPress, selvom det ikke var rettet mod mig

Kilde: http://en.wordpress.com/complaints/
Mature blogs: Please use this form to report blogs with mature topics (erotica, porn, etc). Mature blogs are welcome on WordPress.com, but we will mark them in our system so they don't show up in public listings.

Derudover skal jeg da gerne gøre min kritik mere konkret.

Kan godt se idéen, og hvorfor du har alle de forbandede streger over det hele, men hvis ikke de benyttes korrekt, så ser det sgu ikke godt ud.

Der er flere steder, hvor man har svært ved at læse teksten pga. af det, og det er ikke godt. Et godt eksempel kunne være i bunden af siden. Der hvor der står Subscribe to: .... øh? Ja, hvad står der så der? Umuligt at læse.

En anden ting er, efter hvert indlæg, ser alt den information du viser kluntet ud. Det ser næsten ud som om, det bare er kastet tilfældigt ind, og struktur er noget et website ikke må gå på komprimis med.

Du burde måske også få rettet, at tiderne vises i AM og PM? :)
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
04. marts 2012 - 20:08 #6
DeeDawg, tak for det mere fyldestgørende svar!

Jeg var klar over læselighedsproblemet pga. "scanlines"-effekten, specielt i min blogintroduktion øverst. Jeg lavede også flere font-ændringer undervejs for at tydeliggøre teksten. Arial med hvid font synes at være bedst i den retning, men meget afhængig af skriftstørrelse. introduktionen har været længere, men er cuttet ned. Den har sit formål: at give mulighed for at se de kvindelige former i baggrunden bag teksten. :)

De her scanlines er en gennemgående, stilistisk og konsistent del af min scanner-label "yefy-scan" og derfor integreret i bloggens design. Jeg brugte dem oprindeligt i en forumsignatur - i bloggen placeret øverst under banneren - så det virkede logik for mig at føje dem til bloggens baggrund. Men problemet er nok, at de kan "forvanske ting" som teksten. Jeg har fået feedback fra andre om det samme og justerede derfor fonten inden mit indlæg her på Eksperten. Der er åbenbart stadig problemer i den retning (det med Subscribe to: nåede jeg faktisk at ændre lidt, inden jeg så dit svar - jeg kan ikke få Blogger til at tilføje en sort baggrund bag teksten).

Også klar over det kan se rodet ud efter indlæg. Overvejer at fjerne Reaktioner, der måske er en lidt ligegyldig funktion. Recommend this on Google muligvis også. Dvs. så der er kun er Indsendt af og Labels tilbage.

Har pt. ikke fundet ud af at ændre "AM og PM" og troede den angivelse skiftede automatisk alt efter folks lokalitet. Åbenbart ikke, men mindre og lettere ligegyldig detalje, IMO. :)

Jeg har lavet mindre designmæssige justeringer: sat en hvid kant på thumbs og den sorte baggrund i indlæg, der måske giver bloggen lidt mere "tyngde" (if you get my drift) og reduceret skriftstørrelse en tand (så den ikke skærer så meget i øjnene, som måske før?). Bjælkerne i bloggens sider er ændret fra blå til sorte.

Gadgets-tingene (About Me, Scan Archive osv) i højre side ser tydelige nok ud med hvid Geo (heading) og Arial-font (gadgets-tekst) her hos mig. Jeg kunne føje f.eks. en sort baggrund til dem, men det vil vel ødelægge bloggens "transparente look" og stilfuldhed, hvilket helst ikke må ske.

I sidste ende tror jeg ikke strukturen er så vigtig i bloggen her, for jeg tror vi begge godt ved, hvad besøgende primært kommer i bloggen efter: for at klikke på det indscannede materiale, hvor resten nok bare virker som "baggrundsstøj". ;) Dermed sagt er det vigtigste for mig, at bloggen indeholder scannet materiale af en vis høj standard og ikke at bloggens udseende skal falde alles smag (findes nok heller ingen blogge der gør dét).

Jeg imødekommer i øvrigt mere feedback, tak (uanset hvor kritisk den er, bare den er konkret!).
Avatar billede lordsasa Nybegynder
05. marts 2012 - 18:49 #7
Du vil uden tvivl komme længere med WordPress og det koster ikke noget end domænenet og webhotel.
Avatar billede lordsasa Nybegynder
05. marts 2012 - 18:49 #8
Jeg synes nu at dine billeder er flotte :)
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
05. marts 2012 - 23:02 #9
Tak for ordene, lordsasa :)

Jeg er nu nysgerrig efter at vide, hvordan og hvorfor jeg vil komme længere med WordPress? I hvilken retning ift Blogger? Som sagt er flere temaer ikke en tilstrækkelig grund for mig.

Min blog har et ret enkelt mål: at de besøgende har fokus på de scannede billeder. Alt andet i bloggen bør være så uforstyrrende og enkelt som muligt. Derfor undgår jeg også Googles nyere animerede 'Dynamic View'-temaer. De er nok smarte, men navigerings-/animationstunge og uden samme mange muligheder for tilpasning, der er med de ældre temaer (medmindre jeg har overset noget).

Jeg læste et par artikler om Blogger vs Wordpress. Jeg forstår, at Wordpress i gratis udgave har annoncer. Alene den ting gør, at jeg vil foretrække Blogger. En annoncefri gratis blog tiltaler mig simpelthen mere.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
05. marts 2012 - 23:07 #10
Sjovt. En gratis Google-tjeneste, der er reklamefri? Wtf.
Avatar billede lordsasa Nybegynder
05. marts 2012 - 23:13 #11
Hejsa

WP har ingen annoncer. Den har et link i bunden, men den kan man nemt fjerne.

Grunden til at jeg anbefaler WP er fordi det bare spiller. Du kan installere alle de forskellige plugins (smarte dimser/programmer) som du har brug for, for at gøre din blog bedre.

Og vigtigst af alt. Så er WP utrolig søgemaskine venlig. Med andre ord så betyder det at du får flere besøgende og nemmere har ved at blive fundet på Google.
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
07. marts 2012 - 18:35 #12
Takker for kommentarer hidtil. Jeg har taget "et skridt tilbage", ændret temaet i min blog og HTML-tweaket det  (jeg kan f.eks. undvære Bloggers for mig ret ligegyldige NavBar i toppen). Det håber jeg samtidig gør, at bloggen har taget mindst et par skridt frem i overskuelighed og brugervenlighed. Det kan dem, der har set bloggens tidligere design nok bedst kommentere? :)

Mht Wordpress-anbefalingen: Jeg føler som sagt ikke pt. behov for flere temaer, smarte "dimser og dingenoter"n (men udelukker ikke at ville evt. prøve WP senere). Mit vigtigste mål nu er at holde min Blogger-blog stilistisk enkel med mulighed for at lave enkelte tilpasninger efter behov (HTML og CSS). Det har Blogger opfyldt indtil videre.

Hvad gør egentlig WP mere "søgemaskinevenlig"?

Kommentarer til mit "nye blogdesign" - med stadig samme stilistiske udtryk og konsekvente brug af f.eks. farver - er meget velkomne :)

yefy-scan.blogspot.com
Avatar billede zjat Nybegynder
19. april 2012 - 20:05 #13
Den er stadig på ingen måde brugervenlig og tung. Jeg ville helt sikkert også have valgt wordpress vejen.

Sort i sort giver sjældent noget fantastisk indtryk. Jeg ville vælge en lys baggrund til tekst og billeder og nøjes med mørk baggrund i siderne.
Avatar billede yefy-scan Nybegynder
21. april 2012 - 18:22 #14
@zjat:

Tak for input :) Hver mand sin smag. "Sort i sort" er for mig et spørgsmål om at opretholde et konsekvent stilrent design. Det ser jeg ikke en lysere blog imødekomme for mit vedkommende. Det er heller ikke ligefrem markant "sort i sort" pga gennemsigtigheden. Jeg synes også, det halvmørke "tusmørke-udseende" er rart for øjnene. Jeg ser f.eks. mange lysere blogge trætte mine øjne pga. kontrasten, som jeg er nødt at dæmpe på min skærm. Det behøver jeg ikke med min egen blog.

Der er også sket meget med bloggens udseende siden første indlæg: og til det bedre, synes jeg da. Fonten er f.eks. gjort langt mere læsevenlig end tidligere. Designet er også gjort mere enkelt og stilrent.

Med det sagt mener jeg, at brugerens fokus nu bedre vil kunne være rettet mod det væsentlige indhold: billederne. :)

Bloggen ser også nu mere ud, som jeg oprindeligt havde for øje, efter jeg fik Blogger-funktionerne mere ind på rygraden.

Jeg er dog pt. ret irriteret over en ting i Picasa's privacy-indstillinger, der har erstattet flere af mine billeder med et "no access"-skilt. Noget, der også generer andre folk over i Google's supportforum. Det er muligvis dét, der evt. gør, at jeg skifter til Wordpress...